המו”מ הקואליציוני להקמת ממשלה בראשות יו”ר כחול לבן בני גנץ יצא לדרך. היום ייפגש גנץ לשיחה בארבע עיניים עם ראש הממשלה ויו”ר הליכוד בנימין נתניהו. מחר ייפגש עם יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה למתיחות הביטחונית וטען כי יש צורך בממשלה רחבה כדי להתמודד עמם. "אנחנו רואים מה מתרחש במזרח התיכון. המזרח התיכון שוב עובר טלטלה - לבנון סוערת, עיראק סוערת, סוריה סוערת, ואיראן שועטת בכל המרחבים הללו. אנחנו יודעים שהכוח ששירת אותנו עד עכשיו חייב להתעצם בהמשך, אל מול כל התופעות הללו. זה מחייב החלטות קשות מאוד. מה שנאמר על ידי ועל ידי הרמטכ"ל, זה לא ספין, זה שיקוף של המציאות, של אתגרי ההווה ואתגרי העתיד הקרוב", אמר נתניהו. 

"אנחנו צריכים להחליט החלטות קשות שמחייבות ממשלה עם כתפיים רחבות, לכן החשיבות ביצירת ממשלת אחדות לאומית רחבה. זו לא שאלה פוליטית, זו שאלה לאומית ושאלה ביטחונית ראשונה במעלה. אני מקווה שנוכל לקדם את היעד הזה בימים הקרובים. זו הייתה מטרתי מיד אחרי הבחירות, וזו נשארה המטרה שלנו. זה מה שמדינת ישראל זקוקה לו בעת הזאת", הוסיף.

בתוך כך, בכיר בליכוד אמר הבוקר כי נתניהו והליכוד לעולם לא יוותרו על הגוש. "גם בפעם היחידה בעבר שהיתה ממשלת אחדות בין שמיר לפרס שני הצדדים לא ויתרו על הגושים שלהם מה שאיפשר ממשלת אחדות ולא הכשיל", אמר הגורם למעריב. עוד הוסיף הגורם כי "הגוש הוא לא נטל לגנץ אלא נכס קריטי לעתידו הפוליטי".



כזכור, כחול לבן והליכוד פרסמו אמש הודעה משותפת, שבה נמסר כי הפגישה בין גנץ לנתניהו תיערך לפנות ערב בלשכת ראש הממשלה בקריה בתל אביב ותהיה סגורה לתקשורת. קודם לפגישה, ייוועדו צוותי המו”מ של שתי המפלגות בכפר המכביה ברמת גן. סלע המחלוקת בין המפלגות הוא התנגדות כחול לבן לכך שנתניהו יהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה, בהתאם למתווה הנשיא.



על פי מתווה ריבלין, תוקם ממשלה שוויונית, שבה לכחול לבן ולגוש הימין יהיה מספר שווה של שרים, וכן נתניהו ייצא לנבצרות אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום. עם זאת, ח”כ דוד ביטן (ליכוד) אמר אתמול כי נתניהו ייצא לנבצרות רק עם תחילת משפטו. בתוך כך, אתמול שלל ח”כ צבי האוזר (תל”ם־כחול לבן), הנחשב לסמן הימני במפלגה, את האפשרות של הקמת ממשלת מיעוט, שתשען על קולות הרשימה המשותפת. באירוע “שבתרבות” בפתח תקווה, אמר האוזר: “כחול לבן אמרה לפני הבחירות עם מי היא תשב ועם מי תקים ממשלה. אנחנו מתכוונים לפעול לממשלת אחדות ציונית גדולה. אין כל רלוונטיות לממשלה צרה וצרורה". עוד אמר: “לא יהיה מצב שראש ממשלה עם כתבי אישום ימשיך לכהן כאילו דבר לא היה. גם מתווה הנשיא אומר שראש ממשלה עם כתבי אישום אינו יכול להמשיך ולכהן. זו נקודת המוצא של המשא ומתן שננהל ב־25 הימים הקרובים”.



גם ח”כ רם בן ברק (כחול לבן) התייחס אתמול למו”מ הקואליציוני ב”שבתרבות” בנווה מונסון. לדבריו, “נתניהו מגיע לשולחן המו”מ עם דרישה להיות ראשון ובלוק של 55 מנדטים. אלו דרישות לא רציונאליות. ככה לא מקימים ממשלת אחדות. המטרה שלנו היא הקמת ממשלת אחדות ליברלית עם הליכוד, תוך הסכמה על קווי יסוד ברורים”.



היום מתוכננת פגישת צוותי המו”מ של כחול לבן עם נציגי ישראל ביתנו. בהמשך השבוע מתוכננת פגישה עם העבודה־גשר. בנוסף, צפויה הוועדה המסדרת בכנסת, בראשות ח”כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), להתכנס מחר להצביע על הקמת ועדת חוקה זמנית, שבראשה יעמוד ח”כ עפר שלח (כחול לבן). בכך תהיה לכחול לבן שליטה על הוועדה המסדרת, ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט.



בכוונת כחול לבן לקדם סדרת חוקים, שכבר הונחו על שולחן הכנסת היוצאת, בהם הצעת חוק שלפיה ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג פשע יתפטר מתפקידו. יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, אמר אתמול בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי הוא מתנגד להצעה. ליברמן צפוי לדרוש במשא ומתן את ששת החוקים המרכזיים שלו בענייני דת ומדינה, הכוללים בין היתר את חוק הגיוס, לימודי ליבה, תחבורה ציבורית בשבת ועוד.