18 שנה רצח: מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) ישבת אזכרה לזכרו של השר לשעבר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, שנרצח על ידי מחבל בשנת 2001 בירושלים. בישיבה, בה נוכחים רק 40 חברי כנסת ומעט שרי ממשלה, נשאו דברים ראש הממשלה  בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והשר אורי אריאל. כמו בשנים האחרונות, גם השנה הישיבה מלווה במחלוקת פוליטית, זכר לתחקיר ב"עובדה" על עברו הצבאי של זאבי, על קשריו עם עבריינים והתקיפות המיניות לכאורה, נגד נשים.

ראש הממשלה אמר כי "אישיותו הבלתי נשכחת של גנדי הכילה כישרונות מגוונים. מה שבלט אצלו זה השילוב בין הנשק לעט. באותו להט שבו הסתער על אויב הוא הסתער על כל ספר וממצא שמוכיחים את קדמוניות היהודים בארץ ישראל". לדבריו, "גנדי אהב את השומרון, בו נעוצים שורשינו בארץ, החל מאבות האומה וכלה במתיישבים בהווה שהקימו מפעל חלוצי מופלא. אבל גנדי לא רק ביסס את תודעת הזכות. הוא גם הבין עד תום את החשיבות הביטחונית של רכסי השומרון כמגדל השמירה של ישראל ממזרח".
נתניהו ניצל את את נאומו ואת תפיסתו הביטחונית של זאבי, על מנת לשוב ולהזכיר את רצונו לספח את בקעת הירדן: "לתפיסתו, שאני שותף לה במלואה, לא רק הרי השומרון חשובים, אלא גם שיפוליו ובקעת הירדן. הם נותנים עומק וגובה אסטרטגיים ומשיבים חיים למדבר צחיח". הוא הוסיף כי "אהבת ציון הייתה מצפן חייו של גנדי ותמיד תהיה נר תמיד לזכרו. עשייתו למען המולדת ולטובת העם תעמוד לדורות".

סיעת הרשימה המשותפת החרימה את הישיבה, כמו גם חברי הכנסת של מרצ. ח"כ תמר זנדברג הודיעה כי תגיש הצעת חוק לביטול יום ההנצחה לזאבי. "ההנצחה של רחבעם זאבי מהווה פגיעה חוזרת ונשנית בקורבנותיו, והצגתו כגיבור לאומי חוטאת לאמת ההיסטורית ומכתימה את עצם ההגדרה הישראלית למילה 'מורשת' - ומכאן שיש לבטלה", אמרה.

עוד הוסיפה ח"כ זנדברג, ש"תחקיר עובדה חשף עדויות קשות נגד זאבי הן ביחס למוסר הלחימה, הרג לא מוצדק והתעללות בגוויות תוך סיכון חיי החיילים שתחת פיקודו. כמו כן, הובאו עדויות חמורות על אלימות מינית, תקיפות מיניות ואונס שבוצעו על ידי רחבעם זאבי לאורך השנים, חלק מהן גם כלפי חיילות עליהם פיקד".

מנגד, ח"כ יאיר גולן, החבר גם הוא בסיעת המחנה הדמוקרטי, הודיע כי ישתתף בישיבה: "לזאבי הרבה זכויות וגם מספר כתמים אפלים בעברו. לולא נרצח, ספק אם היה מותו מצוין ברמה הלאומית. עם זאת, נכנסתי לפוליטיקה דווקא כדי לשלול חרמות וכדי לקדם פוליטיקה אחרת בה מתווכחים מרה, אך מתווכחים יחד, מתוך שותפות גורל, גם אל מול מחלוקות מהותיות", נימק גולן את החלטתו.



"היריות בגנדי לא היו רק עליו, אלא פגיעה בריבונות שלנו"

מוקדם יותר היום נערכה האזכרה בהר הרצל הממלכתית לזכרו של זאבי, ואמר כי "היד הפושעת ביקשה את נפשו של גנדי בשל דעותיו הלאומיות, אבל לא רק בגללן. בעיני המתנקשים רצח של שר בישראל סימל פגיעה בריבונות הישראלית. היריות שנורו על גנדי לא כוונו רק על האיש, על מפלגתו, על מחנהו הפוליטי. היריות כוונו לדגל של כולנו, במטרה אחת, להורידו לחצי התורן לפגוע בריבונות ולסמל כי מנהיגינו פגיעים וחשופים".

הנשיא הוסיף כי "אויבנו אורבים לנו, וידנו, ידם של זרועות הביטחון, צריכה להיות מוכנה להגן, להדוף ולרדוף כל תוקף ואויב. היום הזה הוא אות וזיכרון לכולנו לבצר את הדמוקרטיה הישראלית, לחזק את האמון בה ולהבטיח את עתידנו כאן בארץ הטובה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "היום אני יכול לבשר שהתכניות לבניית מרכז הנצחה לגנדי בברקן בשומרון – מתקדמות משמעותית. משרד ראש הממשלה חתם לפני חודש על הסכם התקשרות עם המועצה האזורית שומרון, בנוגע להקמת מרכז המורשת הזה. העבודות בשטח יחלו בחודשים הקרובים – וגנדי, עם רעייתו הנאמנה והבלתי נשכחת יעל - יונצחו בשומרון שאותו אהבו בכל לבם".
 
עוד הוסיף רה"מ נתניהו: "כי גנדי תמיד הדגיש את הלקח של מאורעות הדמים - איננו יכולים להפקיד את ביטחוננו בידי זרים. רק כוח-מגן חזק שלנו יבטיח את קיומנו לדורי דורות.יתרה מזאת, גנדי הבין שפרעות תרפ"ט אינן תקרית אקראית, תקרית חולפת. להפך - הטבח הקשה מלמד על מהות הסכסוך בינינו לבין שכנינו, אלה שמסרבים בעקביות זה 100 שנים להכיר בזכותה של מדינת-הלאום של העם היהודי".
 
"דווקא בשעה שמתחוללים שינויים בעניין הזה, שינויים אפילו גדולים מאוד, אצל כמה משוכני המזרח התיכון, דווקא ההתמדה הזאת אצל שכנינו המיידיים – מראה עד כמה הסרבנות הזאת עמוקה. הם אמנם מסרבים – אבל לא בחסדם אנחנו חיים פה. קיומנו מותנה בנכונות שלנו להמשיך להיאבק על עצמאותנו, על קיומנו, על מדינתנו – מצוידים בנשק עוצמתי, חדורים בצדקת הדרך, ונחושים להמשיך בבניין המדינה שהישגיה הם לפלא בעיני האומות".