צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד נפגשו היום (חמישי) לפגישת משא ומתן שנייה בלבד מאז קיבל בני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה, לפני שבוע. בפגישה משתתפים ראש צוות המו״מ מטעם כחול לבן, ד״ר יורם טורבוביץ ושלום שלמה. מטעם הליכוד משתתפים השר זאב אלקין, השר יריב לוין ועו״ד מיכאל ראבילו.

במהלך הפגישה בכפר המכביה נרשמה התפתחות מפתיעה, כשיו"ר כחול לבן בני גנץ ומספר 2 שלו, יאיר לפיד, הצטרפו אליה לחמש דקות. בכניסה אמר גנץ כי הוא "בדרך לשמוע מה נשמע אצל החברים שלי שנמצאים במשא ומתן – זה חשוב". גורם בכחול לבן אמר כי המהלך "בא להוכיח רצינות".


השר לוין פחות התרשם ואמר כי "מדובר בתרגיל יח"צני שנועד להסתיר את העובדה שכחול לבן מתמידה בסירובה לקבל את מתווה הנשיא ופועלת להקמת ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. הצעתי לגנץ ולפיד את שירותי התרגום שלי מערבית לקראת פגישתם עם איימן עודה היום, שכן שם מנהלת כחול לבן מו״מ אמיתי, ואילו איתנו מתנהל פייק מו״מ שהוא הצגה לתקשורת בלבד". ואילו מהליכוד נמסר כי "לפיד הגיע לפגישה כדי להשגיח על גנץ שלא יסכים לממשלת אחדות".

הצדדים הסכימו לקיים פגישה נוספת ביום ראשון, ונציגי הליכוד הביעו תקווה כי "בישיבות הבאות תשתנה הגישה של כחול לבן, תיזנח האופציה הסהרורית של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, יתקבל מתווה הנשיא והדיונים יהיו מעשיים ומהירים".

מכחול לבן נמסר לאחר הפגישה: "פגישת צוות המו״מ של כחול לבן והליכוד הסתיימה זה עתה. עיקר הפגישה עסק בדרישות המהות וקווי היסוד החשובים לליכוד. פגישת המשך צפויה להתקיים כבר ביום ראשון הקרוב".


 

יאיר לפיד כתב בטוויטר: "נכנסנו היום, בני גנץ ואני, לפגישה קצרה עם צוות המו״מ שישב באותה עת עם נציגי הליכוד. בעודנו יושבים בפנים נתניהו כבר תדרך נגדנו. אולי מספיק עם הספינים? ככה מתנהג מי שמנסה בכל הכוח להוביל לבחירות. המטרה שלנו היא להקים ממשלת אחדות שתתחיל לטפל בבריאות, בחינוך ובבטחון".
 


השר לוין אמר בפתח הישיבה כי "אנחנו מגיעים היום מתוך תחושה קשה שכנראה מדובר בפייק משא ומתן, כאשר המשא ומתן האמיתי מתקיים עם עודה במטרה להקים ממשלת מיעוט סהרורית עם הערבים. גם היום, נשוב ונבקש לדעת אם רעיון האיוולת הזה נזנח והאם כחול לבן החליטה שהיא באמת רוצה אחדות, וכמובן האם היא מקבלת את מתווה הנשיא שהוא הדרך היחידה להקמת ממשלה. לצערי נראה לי שגם הפעם לא נשמע תשובה לכל השאלות האלה".



בכיר בכחול לבן אמר אתמול כי "ליכוד ששקוע בהטרדות עד והפגנות בפתח תקווה לא מאפשר ללכת לממשלת אחדות". בתגובה אמר בכיר בליכוד כי "המשך המשא ומתן הוא בזבוז זמן. האיש שנפגשים איתו הוא לא האיש שמחליט". בתחילת השבוע נפגשו ראשי המפלגות בני גנץ ובנימין נתניהו כאשר בתום הפגישה ציינו המפלגות כי "בפגישה דנו השניים על מסגרת האפשרויות הפוליטיות הקיימות. עוד סוכם כי צוותי המשא ומתן ימשיכו לעמוד בקשר. צפויה פגישה נוספת בין השניים".



לאחר הפגישה אמר יו"ר כחול לבן שהייתה פגישה עניינית, אך "לצערי לא הצלחנו להשיג בה התקדמות ממשית. אני מקווה שנשיג התקדמות כזו בעתיד". לדבריו, "במו"מ שאנו מנהלים יהיו קודם כל הבטחון, הגירעון ולא הנבצרות, החסינות או כהונה תחת כתב אישום. אזרחי ישראל הם לפני הכל. אותם נשרת. אנו לא דורשים רק לאחוז בהגה אלא לקבוע מה הדרך בא אנו רוצים לנסוע".



בשבוע האחרון קיים גנץ פגישות עם ראשי מפלגות השמאל שקראו לו להקים ממשלת מיעוט בתמיכת ערביי ישראל. בהודעה שנמסרה לתקשורת לאחר פגישתו עם יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ, נמסר כי הפגישה התקיימה באווירה טובה ומתוך רצון להתקדם לעבר הקמת ממשלה. בפגישה סוכם, כי צוותי המשא ומתן יפגשו ויתקדמו בנושאי התוכן השונים. אתמול כתב גנץ פוסט בחשבון הפייסבוק שלו על המו"מ להקמת ממשלה: "איני יכול לפרט לעומק על הדברים שעלו בשיחותיי עם ראשי הסיעות, כולל אלו ששייכים לבלוק ה-55. אוכל רק לומר שהתמונה התקשורתית שמצטיירת אינה בהכרח מדויקת. מתקיימים מגוון ערוצי הידברות במטרה להביא להתקדמות". 



כזכור, הליכוד וכחול לבן מחליפים האשמות שהצד האחר אשם בסחבת ובגרירת רגליים. בכחול לבן מצהירים שוב ושוב שהם לא מוכנים לשבת עם בלוק ה-55 שלתומכים בנתניהו וכי הלילכוד לא מוכן לדבר על קווי יסוד, אלא מתעקש על הבלוק ועל כך שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה בינו לבין גנץ.