היום (שני) לפני 24 שנים נרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בסיומה של עצרת תמיכה בהסכמי אוסלו בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. בצל הסערה שעוררו דבריו של ד"ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה באוניברסיטת בר-אילן, שטען כי יגאל עמיר הוא לא זה שרצח את רבין, התראיינה לגל"צ בתו של ראש הממשלה המנוח, דליה רבין, והתייחסה לתיאוריית הקונספירציה ולאפשרות לחון את עמיר.

"אני עדיין מקווה שהרעיון לחון את יגאל עמיר לא יתממש, למרות שישנם קולות. מבחינתי חנינה לא תהיה לגיטימית אף פעם ואני מאוד מקווה שלא יאפשרו את זה". 
מה את אומרת על דבריו של בני גנץ?
"אני לא רוצה להתייחס לתכנים. אני חושבת שכל פעם מחדש אני מתרגשת וזה מטלטל אותי שאחרי 24 שנים הכיכר עדיין מתמלאת. יש ציבור שלם שבא לדבר על שלום ושינוי". 
יש תחושה שבעצם לא למדנו את הלקח?
"אני לא רוצה להתייחס לדברים של גנץ. בוודאי שזה חלק מהכאב שלי ומהדאגה שלי. מה שקורה סביב ולאן שהגענו, שיש כאן מדינה בלי ממשלה מתפקדת".

דליה רבין. צילום: אבשלום ששוני
דליה רבין. צילום: אבשלום ששוני
 

את העלית סימני שאלה בנוגע לרצח?
"לא. היו לי שאלות כי כשל האבטחה היה כל כך גדול ומזעזע, שהוא השאיר אותי עם תמיהות, אבל מעולם לא נכנסתי לתעלת השופכין של תיאוריית הקונספירציה ותמיד מחיתי נגדה. אין לי ספק שיגאל עמיר רצח. האם הוא פעל לבדו? זה משהו יחסי. הוא קיבל הכוונה ותמיכה ממקורות מסוימים. אני פשוט שולחת את כולם לראות את הסרט 'ימים נוראים', ולהבין שאי אפשר לערער על כך שיגאל עמיר רצח את יצחק רבין".  
מעולם לא דיברת עם י.ר. על מה שקרה?
"לא. אני משאירה את החקירות לגופים המופקדים על כך. אני סומכת על כל מה שאמרה ועדת שמגר". 
לסיום אמרה רבין, כי היא "תוהה מדוע 24 שנה אחרי, ה-4 בנובמבר הוא כל כך קשה ומטלטל. כולנו איבדנו הורים ואנחנו סוחבים איתנו את הכאב הזה, אבל פה יש משהו מקומם ומתסכל בהתייחסות העכשווית, כמו לדוגמה תיאוריית הקונספירציה, שעדיין מערערים על הרצח עצמו. לא סיימנו להתמודד עם הטרגדיה הזו".