מיזם "נתיב פלוס" שהשיק משרד התחבורה ושם דגש על נסיעות משותפות עורר ביקורת ציבורית גדולה והוביל את שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לפעול להקלת העומס והשגת תקציב נוסף של עשרות מיליוני שקלים. השר התארח היום (שני) בתוכניתם של ינון מגל ויואב לימור ב-103FM, סיפר על הנסיונות לפתור את העומס הגדול בכבישים והתייחס לתוכנית של עיריית תל אביב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.





אז תהיה תחבורה ציבורית בשבת בגוש דן.
"זה נושא שכואב לי. השבת היא ערך יסוד כל כך חשוב בעם היהודי. מאז קום המדינה החברה הישראלית כולה אהבה את השבת, העריכה אותה ואף הקפידה לשמור אותה במרחב הציבורי. אני בעיקר כואב את הפגיעה הזו בסטטוס קוו".



יש משהו לעשות עם זה?
"מצאו פרצה בחוק. החוק מגדיר תחבורה ציבורית כנסיעה בתשלום במהלך העלייה האוטובוס. מאחר וכאן הרשויות עושות זאת על חשבונן זה לא מוגדר כתחבורה ציבורית ואין בסמכותו של שר התחבורה למנוע את זה. זו פרצה בחוק וזו לא הייתה כוונת המחוקק".



יש אוכלוסייה שלמה שאין לה איך להתנייד בשבת והעיר חייבת לתת לה פתרון אם המדינה לא תיתן לה אותו.
"על דברים חשובים משלמים מחיר. השאלה היא האם השבת הכי חשובה. בסוף יהיו לנו ערים לדתיים וערים לחילוניים. מישהו בסוף צריך להסיע את התחבורה הזאת בשבת".



תל אביב מתנתקת ממדינת ישראל? יש כאן שתי מדינות?
"מילים יוצרות מציאות אז אני נזהר. אסור לנו בשום פנים ואופן שזה יקרה. חולדאי מקדם פרויקט גדול של איחוד רשויות. יכול להיות שנאחד את רמת גן עם תל אביב והרצליה ונבנה עיר אחת גדולה. הציבור הישראלי צריך לשאול את עצמו האם השבת חשובה לו. על דברים חשובים משקיעים ומוכנים שיהיה קצת קושי. אם השבת לא חשובה זה בעיקר עצוב לי".



בוא נדבר על הפקקים בכניסה לתל אביב כל בוקר. יש לנו חברים שיצאו הבוקר מהבית בקיסריה ועדיין לא הגיעו לעבודה.
"הפקקים לא נולדו לפני חודש. צריך לומר את האמת, בשני כבישים מתוך שלושה זה עובד נהדר. אני מקבל תגובות של אנשים שזה חוסך להם חצי שעה נסיעה בזכות הנסיעה השיתופית. הפקקים הם כתוצאה מ-300 אלף כלי רכב שעולים על הכבישים מדי שנה בישראל. הדרך היחידה להיאבק בפקקים הוא לעבור לתחבורה ציבורית ונסיעות שיתופיות. זה דורש השקעה של המדינה יחד עם שינוי בהרגלי ההתנהגות שלנו – האזרחים הישראלים. זה מהלך שחייבים לעשות אותו. אנחנו משקיעים במהלך. בכביש החוף אנחנו משקיעים 63 מיליון שקלים. צריך לומר מילה טובה לאוצר שהסכים לכך. במקביל אנחנו קונים גם 70 קרונות חדשים לרכבת ישראל".



רבים מחברינו עובדים בארגונים שמספקים רכב צמוד. אולי צריך להפסיק את הדבר הזה שיעודד אנשים לעבור לנסיעה שיתופית?
"אתה מתפרץ לדלת פתוחה. המצב אבסורדי עוד יותר. היום בשירות הציבורי כל עובד שרוצה להגדיל את המשכורת שלו, משתלם לו להחזיק רכב גם אם הוא גר מטר מהעבודה, כי הוא מקבל כסף על החזקתו. משהו מעוות במבנה השכר במדינת ישראל. יש שורה של שינויים שצריך לעשות, גם בצורת המיסוי על הרכבים. מי שנוסע יותר ישלם יותר. הכביש הוא משאב ציבורי, מי שמשתמש יותר - שישלם יותר ומי שיסע פחות ישלם פחות. אנחנו הולכים לפתוח מוניות לנסיעות שיתופיות, כך שנוכל לחלוק בתשלום. אני מודע לכך שזה קשה בשלב הראשון אבל זה בלתי נמנע".