שר תחת מתקפה: אחרי ששר המשפטים אמיר אוחנה חשף את תרגיל החקירה והלחץ שהופעל על עד המדינה ניר חפץ בתיק 4000, וזאת למרות צו איסור הפרסום שהוצא נגד פרסום הפרטים האישיים שהיה בהם שימוש במהלך החקירה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למקרה וקרא לשר המשפטים שלא להפר צווי בית משפט. בהודעה שפרסם רה"מ נאמר כי "על אף שפרשת הסחיטה של עד המדינה ניר חפץ חמורה ביותר וצריכה להטריד כל אזרח, יש לכבד את צו איסור הפרסום שהטיל בית המשפט".



מוקדם יותר היום, גורמים רבים במערכת אכיפת החוק תקפו את השר במילים חריפות יותר מאלה שבחר ראש הממשלה. בהודעה משותפת שהוציאו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן, הם גינו את דברי השר והבהירו כי לא יירתעו מלמלא את תפקידם. "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה דוחים בכל תוקף את דברי שר המשפטים, אותם קרא מן הכתב מעל במת הכנסת" נאמר בהודעת השניים, "בין היתר טען כי מתבצעים פשעים חמורים בזדון וכי ראשי המערכת 'מגוננים על עבריינים' ו'מאפשרים לריקבון להשתלט'. דברים אלו חמורים ביותר ומעוותים את המציאות", המשיכו.

"עבודה עצמאית, מקצועית, א-פוליטית ובלתי תלויה של מערכת אכיפת החוק ללא מורא ותוך הקפדה על עיקרון השוויון בפני החוק – של כל אדם, היא הערובה היחידה שתבטיח הגנה על הציבור. זוהי חומת המגן של אזרחי המדינה מפני עבריינים, מפני הפשיעה ומפני השחיתות. דבר לא ירתיענו מלהמשיך למלא את תפקידנו". 

אביחי מנדלבליט ושי ניצן, צילום: תומר נויברג, פלאש 90
אביחי מנדלבליט ושי ניצן, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 

"דברי שר המשפטים בכנסת הם חלק משורה של פרסומים מגמתיים וחלקיים מהימים האחרונים, שיש בהם כדי להטעות את הציבור", תקפו מנדלבליט וניצן, "פרסומים אלו יוצרים רושם שגוי לגבי העובדות ולגבי סדר השתלשלות הדברים במהלך החקירה. כמו כן פרסומים שונים נסמכים על טענות שנכללו בכתבי הטענות המפורטים שהוגשו על-ידי באי-כוחו של ראש הממשלה במסגרת הליך השימוע שמתקיים כמקובל בפני היועץ המשפטי לממשלה בתיקי החקירה של ראש הממשלה". 

"למרבה הצער, כתבי הטענות הללו הופצו לאחרונה בקרב גורמים שאינם קשורים להליך הפלילי, כולל בתקשורת. מדי יום אנו עדים לפרסום פומבי של טענות כאלה ואחרות מתוכם, מתוך ידיעה ברורה שהתביעה לא תוכל להתייחס לפרסומים סלקטיביים אלה, שכן הדבר יפגע בתקינות הליך השימוע.
אנו לא נאפשר כל פגיעה בקיום הליך השימוע, והוא ימשיך להתנהל כסדרו", סיימו.

גם גורמים במערכת אכיפת החוק תקפו את שר המשפטים בעקבות דבריו על במת הכנסת, ואמרו כי "אוחנה מתכסה ומתעטף בחסינותו אולם אין בכך לשלול את העובדה שביצע עבירה של הפרת צו איסור פרסום של בית המשפט", אמרו אותם הגורמים. "גם הניסיון להשתמש ולהיאחז בפרסום מוקדם של כלי תקשורת כזה או אחר הוא מגוחך", המשיכו הגורמים ושאלו "גם אם כלי תקשורת ביצע, לכאורה, עבירה מותר לאחר להמשיך ולהציג את אותה אמירה? צו איסור הפרסום בעינו עומד וזה ידוע לכל".



עורך דינו של חפץ תקף גם הוא את השר אוחנה ואמר: "בושה וחרפה ששר משפטים בישראל דורס את החוק ומבזה בכוונה תחילה צו איסור פרסום מפורש של ביהמ"ש, מעל בימת הכנסת, בנאום שהוכן מראש, בניסיון מביש לעשות לעצמו רווח פוליטי, ותוך פגיעה חמורה בצנעת הפרט. מעשה בלתי נתפס זה לא יעבור בשתיקה".



ניר חפץ, צילום: פלאש 90
ניר חפץ, צילום: פלאש 90



 כזכור, בשעות הצהריים, במהלך נאום שנשא על בימת הכנסת חשף השר אוחנה פעולה שבוצעה במהלך חקירתו של ניר חפץ לפני שחתם על הסכם עד מדינה, ונגעה לעניין פרטי בחייו. השר אוחנה חשף את אותו הפרט האישי, למרות שהוצא עליו צו איסור פרסום. את הדברים נשא במהלך נאום על דוכן הכנסת, ובכך למעשה עקף את צו איסור הפרסום, תלה את הסכמתו של חפץ לשמש כעד מדינה במקרה זה, ואף האשים את המשטרה בהנחיית עדותו של חפץ לאחר שהסכים לשתף פעולה עם המדינה. "או אז ניר נכנע, חותם על הסכם עד מדינה והוא מוסר למשטרה גרסה. הגרסה נבדקת ומתבררת כשקרית, או אז הוא מוצא החוצה יחד עם אחד החוקרים הם הולכים לפרק זמן שאיננו מתועד ואיננו יודעים מה היה בשיחה הזו, ואז הוא חוזר ומוסר גרסה מלאה, תפורה, מתאימה אחד לאחד לנתונים שבידי החוקרים. אני רוצה להזכיר לכם: החקירה הסתיימה, אין מה לשבש", הוסיף אוחנה לאחר שפירט את הדברים שפרסומם נאסר.





"אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים, אני מדבר על זדון אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם, ראשי מערכת האכיפה ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט כך נוצרת שחיתות שלטונית", המשיך והאשים השר.



בחלקים אחרים בנאומו המשיך אוחנה לתקוף את הפרקליטות: "אנו עוסקים בתיקים לא באנשים כך אמרה פרקליטה בכירה לכבוד השופט הילה גרסטל שכהנה כנציבת הביקורת על הפרקליטות. אני בא לומר: היום אנו עוסקים באנשים כמו כולנו שיש להם משפחות. יש להם שאיפות ויש להם חלומות. יש בפשעי החקירה כדי להטיל צל כבד על הליכי המשפט הבאים בעקבותיה כך אמר ב-1978 שר המשפטים, היועמ"ש, פרקליט המדינה והמשנה לנשיא העליון אחד מענקי המשפט השופט חיים כהן".



הדברים באו לאחר פרסומו של עמית סגל בחדשות 12 לפני מספר ימים, שחשף כי בעדותו של חפץ נמצאו גרסאות סותרות ומקרים בהם הוא מעיד על חולשה בזיכרונו, ובנוסף כי בניסיון לגייסו כעד מדינה הופעלו כנגד חפץ תרגילי חקירה שנויים במחלוקת, שאת תוכנם אסור לפרסם. כעת, כאמור, חשף אוחנה חלק מן הפרטים המדוברים.