ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קרא היום (חמישי) לאומות העולם להצטרף לארצות הברית ולישראל ולהגביר עוד יותר את הלחץ על איראן. נתניהו אמר את הדברים בתגובה למסקנה אליה הגיעה הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א), הבוקר בתום דיון מיוחד, לפיה איראן שיקרה באשר לתכנית הגרעין שלה



"לפני כשנה חשפתי באו"ם את התכנית הסודית של איראן לפתח נשק גרעיני בטורקוזאבאד, זה בפאתי טהראן. קראתי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק את טורקוזאבאד. הסוכנות אכן שלחה מפקחים למקום", אמר רה"מ.



נתניהו המשיך: "הבוקר כינסה הסוכנות ישיבה מיוחדת בה היא קבעה שאיראן שיקרה באשר לתכנית הגרעין שלה. אני מודיע לכם - היא ממשיכה לשקר. איראן ממשיכה להסתיר את תכנית הגרעין שלה. איראן גם ממשיכה וחידשה אפילו את העשרת האורניום האסורה שכל תכליתה הוא אך ורק ייצור נשק גרעיני".


"אני קורא לקהילה הבינלאומית להתעורר", אמר רה"מ והוסיף: "אני קורא לאומות להצטרף לארה"ב ולישראל ולהגביר עוד יותר את הלחץ על איראן. איראן היא סכנה לא רק לישראל ולמזרח התיכון. היא סכנה לעולם כולו. אני מברך על כך, שלפחות היום, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הבינה זאת היטב. בכל מקרה אני חוזר ומבהיר: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני בשום מצב".

בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני
בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני


גם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס להפרת הסכם הגרעין על ידי טהרן ואמר כי "חשיפת הפעילות המתחדשת בכור בפורדו היא קריאת השכמה נוספת לעולם - חייבים להגדיל את הלחץ ולהחריף את הסנקציות. איראן מסוכנת לשלום העולם. איראן מסוכנת ליציבות המזרח התיכון. איראן מסוכנת לישראל. על האיום האיראני אין מחלוקת פוליטית - כולנו מחוייבים למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני". 

מוקדם יותר היום דווח ב"בלומברג" כי מסימו אפרו, המפקח הבכיר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, סיפר לדיפלומטים מערביים בפגישה שקיים עמם בדלתיים סגורות בווינה, כי איראן לא משתפת פעולה עם דרישות פקחי הארגון בנוגע לבדיקות מקור חלקיקי האורניום במתקן בעיר אבאדה, שנחשף על ידי ישראל.



המתקן המדובר נחשף בנאום של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני כחודשיים. "הפקחים של סבא"א מצאו בו חומר גרעיני, אורניום, שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויותיה הבינלאומיות", אמר אז נתניהו.

הדיווח התפרסם יממה לאחר שאיראן הפרה פעם נוספת את הסכם הגרעין עם המעצמות, כחלק מהחלטתה לצמצם את ההתחייבויות שהושגו במסגרתו. הרפובליקה האסלאמית החלה אתמול להזרים גז לצנטריפוגות בכור הגרעיני בפורדו, שאמור לשמש למטרות מחקר בלבד.