אתמול, ארבעה ימים בלבד לפני פקיעת המנדט של יו”ר כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה, גברו בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ההערכות, שלפיהן כחול לבן עומדת לקראת הודעה על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכתה של הרשימה המשותפת. על רקע האירועים האחרונים, בליכוד קוראים הבוקר (ראשון) ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לחבור אליהם ולמנוע הקמת ממשלת מיעוט.

שר התיירות, יריב לוין, המקורב לראש הממשלה נתניהו, אמר בגל"צ כי "חבירת ליברמן אלינו היא הדרך היחידה להוריד את גנץ מממשלת המיעוט. זה המהלך הטבעי והטוב ביותר". ח"כ מיקי זוהר אמר לכאן ב' כי הציג מתווה לחרדים ולליברמן שנועד לאפשר הקמת ממשלת ימין. "לדעתי שני הצדדים מבינים שזה הפתרון הנכון", אמר זוהר והוסיף: "יאיר לפיד ועופר שלח רוקמים תרגיל פוליטי מבריק. במכה אחת הם מחסלים את כל היריבים הפוליטיים שלהם. הם רוצים למנוע ממשלת אחדות כי מבחינתם יש אסטרטגיה אחת - לנטרל את נתניהו ולהוציא אותו מהמשוואה הפוליטית". 

בתוך כך, ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הגיש הצעת חוק שמבקשת לאפשר לקבוצה שגודלה פחות משליש סיעה להתפצל מהסיעה שלה, זאת על מנת להקל על פיצול בסיעת הליכוד. כיום קובע החוק שרק שליש מהסיעה יכול להתפצל כדין. "הגשתי הצעת חוק שתאפשר פיצול סיעות, מקווה שנוכל להעביר אותה כבר בשבוע הקרוב. רוצה להניח את התשתית לכלל חברי הכנסת כדי למנוע מערכת בחירות נוספת", אמר פורר לגל"צ וציין: "נעשה הכל כדי למנוע בחירות, וכדי שתקום כאן ממשלת אחדות".

במהלך השבת, שעות ספורות לפני הפגישה של גנץ עם נשיא המדינה, ערך נתניהו שיחת ועידה טלפונית עם בכירי הליכוד, שאותה הגדיר “שיחת חירום”. בין היתר אמר נתניהו לח”כים ולשרים כי “אנחנו לפני מצב חירום, שלא היה כמותו בתולדות מדינת ישראל. יש סיכום בכחול לבן ללכת לממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. אנחנו יודעים בוודאות שהתקבלה שם החלטה כזאת”. 

לדברי נתניהו, “בחירות זה אסון, אבל הקמת ממשלה שתלויה במפלגות הערביות זה אסון גדול יותר. זאת סכנה היסטורית לביטחון ישראל. זאת פגיעה חמורה בביטחון ישראל. הם הכחישו כשאמרנו את זה בבחירות. זאת ממשלה שתהיה תלויה בתומכי הג’יהאד האסלאמי וחמאס. זאת סטירת לחי לחיילי צה״ל על ידי שלושה רמטכ״לים לשעבר. אסור שתקום ממשלה כזו אפילו לשעה אחת. 

“ליברמן, לפי כל הסימנים, סיכם איתם. אף אחד מהם לא מכחיש. יש לנו אפשרות לעצור את זה. צריך לגבש את הציבור, כדי שנפיל את הממשלה הזו מתוך האופוזיציה במיידי”. בסיום שיחת הוועידה הודיע נתניהו כי נוכח “מצב החירום” להגדרתו, הוא מכנס את סיעת הליכוד וגם יזמן את ראשי גוש ה־55 של הימין לישיבה דחופה. שתי הישיבות יתקיימו היום בכנסת אחרי ישיבת הממשלה השבועית.

בסביבת יו”ר ישראל ביתנו לא הגיבו על דברי נתניהו, על כך שליברמן החליט לחבור לממשלת מיעוט של כחול לבן או לתמוך בה באופן כזה או אחר. בצאת השבת כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו פוסט המוקדש לפלונטר הפוליטי, שבו קרא שוב להקים ממשלת אחדות רחבה: “כל בר דעת מבין שבין הליכוד לכחול לבן אין פערים אידיאולוגיים אלא חשבונות אישיים. אתם לא זקוקים לא למתווכים ולא למפלגות נוספות על מנת לגבש קווי יסוד ולהקים ממשלת אחדות עוד היום”. 

ליברמן הוסיף: “לאחר גיבוש קווי היסוד ועל בסיסם תוכלנה מפלגות נוספות להצטרף לקואליציה. בכל מקרה, ישראל ביתנו תתמוך בממשלת אחדות, אפילו מבחוץ, רק שתקום. אני מקווה שהשכל הישר יגבר על האגו”.