שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, המכהנת כיום כנשיאת מועצת העיתונות, התראיינה הבוקר (שני) ליואב לימור ב-103FM ומתחה ביקורת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המסכן לדבריה את העיתונות החופשית בישראל. דורנר הביעה את חששה כי הביקורת הקשה של נבחרי הציבור כלפי התקשורת ומערכת המשפט תוביל לפגיעה בעיתונאים ובשופטים.



  

את שומעת את הביקורת הקשה על הפרקליטות ומערכת המשפט. מה את חושבת עליה?
"אני לא חושבת עליה דבר כי אני יודעת שאנחנו בתקופה קשה ודואגת יותר לעיתונות. יש הסתה של פוליטיקאים בעלי כוח שלטוני כנגד שומרי הסף. אני מבטיחה לך שיהיו גם טענות נגד בית המשפט העליון. אני חוששת לנשמה של המדינה שלנו. אני הייתי ילדה במוסד לילדים וברדיו היחידי שהיה לנו שמענו את בן גוריון מכריז על המדינה היהודית שמבחינתי היא נס עד היום. אני מאוד מודאגת מהאווירה הקשה של שנאת חינם. מסמנים עיתונאים בכל מיני שמות ואני דואגת להם. תפקיד העיתונות היא להביא עובדות אמת וגם לערוך ביקורת".

את דואגת שיפגעו בעיתונאים או לאמינות של העיתונות?
"כן. אני הזדעזעתי ששמעתי את ההקלטות. אני לא מדברת על הצד הפלילי. עצם העובדה שמר מוזס, אדם בכיר שכמוהו מדבר כפי שהוא מדבר – זה מזעזע. מועצת העיתונות החליטה שהוא צריך להתפטר מתפקידו".

ולגבי החשש מפגיעה בעיתונאים?
"כן. חוששת גם מזה. אם יש הסתה שמית כשפוליטיקאי בעל כוח שלטוני מסמן עיתונאי ויש אנשים אלימים שמסתובבים כאן, יש סיכוי מצוין שיפגעו בו. כבר פגעו באדם רק מבפני שעל המכונית שלו היה כתוב שהוא מהתקשורת, והוא בכלל היה מ'ישראל היום'".

את מכוונת לראש הממשלה שמסמן עיתונאים?
"לצערי הוא לא היחיד. יש אווירה קשה כזו. אדם לא אוהב שכותבים עליו כשהוא נתפס בצערו אך למילים שלו יש השפעה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכן את העיתונות החופשית בישראל?
"פוליטיקאי שתוקף את התקשורת ושמסמן עיתונאים בשמם – ללא ספק".

שמענו אותו מדבר נגד אמנון אברמוביץ', גיא פלג, רביב דרוקר, בן כספית, 'קשת', 'הארץ' ועוד.
"נכון. ומי שלא מסכים הוא בוגד? בגלל שנאת חינם חרב הבית השני. לאן נגיע? המדינה שלנו זה נס וצריך לשמור עליה. הדיבורים האלה פוגעים בנשמה של המדינה. אין מדינה דמוקרטית שאין בה שומרי סף. תקשורת היא לב הסיפור, תפקידה להביא את הסיפורים".

יש גם ביקורת קשה נגד הפרקליטות.
"הבעיה היא לא הביקורת. מדובר בהסתה ואני מזועזעת".

את מחברת את הנקודות, חשש מפגיעה מעיתונאים וכשבנימין נתניהו יגיע לבית המשפט הוא גם יתקוף שופטים.
"בוודאי. אין לי ספק. אנחנו בתקופה רעה מאוד. אני חייבת להישאר אופטימית ולקוות שהעם הזה יתאושש ותהיה תגובה ציבורית ראויה. כשמדובר על מידת האמון, זה נכון שהייתי רוצה שהאמון יעלה אך אחרי כל ההתקפות לא פלא שמידת האמון נמוכה. נמוכה מכך התמיכה בכנסת ובחברי הכנסת. יש אנשים טובים שרוצים את טובת המדינה אבל לא שומעים אותה".

את חרדה לדמוקרטיה?
"בוודאי שאני חרדה וכל אזרח צריך להיות חרד. אני דורשת מהמשפחה שלי לחיות בארץ הזאת לדורי דורות וטפו טפו אף אחד לא ירד. אמרתי לנכד שלי כשהיינו יחד בברלין שאף פעם לא יעזוב את המדינה שלנו".

מה התקשורת צריכה לעשות כדי לשקם את האמון?
"לדווח באחריות ולקיים את תקנון האתיקה".