ממשל טראמפ הופך את העמדה האמריקאית המסורתית לפיהן ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי. במסיבת עיתונאים מיוחדת אמר מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, כי העמדה האמריקאית הייתה לא עקבית לאורך השנים. ממשל קרטר קבע כי הן מנוגדות לחוק הבינלאומי, ממשל רייגן קבע כי הוא לא חושב שהן אכן כאלה, ואילו ממשלים אחרים חזרו לעמדה של ממשל קרטר. "אנחנו מצדדים בעמדה של ממשל רייגן", אמר פומפאו. 
 
עוד אמר פומפאו, כי "ההחלטה לא מתייחסת למעמד החוקי של התנחלויות ספציפיות. לבתי המשפט בישראל יש סמכות לדון במעמדן של ההתנחלויות והם קבעו כי חלק חוקיות וחלק לא". בנוסף, הוא הבהיר כי ההחלטה אינה העמדה הסופית של הממשל לגבי יהודה ושומרון ואומר כי ישראל והפלסטינים צריכים לקיים משא ומתן על עתיד השטח. 
 
פומפאו טען כי הטענה שההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי לא תרמה להשגת שלום. "אי אפשר לפתור את הסכסוך בדרך משפטית. החוק הבינלאומי לא יביא שלום, רק מו"מ בין הצדדים. ארצות הברית נשארת מחויבת להשגת שלום ואנחנו מעודדים את הצדדים לפתור את הסכסוך בכל דרך שהיא". פומפאו גם התייחס למצב הסבוך בו נמצאת המערכת הפוליטית ואמר כי "זה לא קשור לפוליטיקה הפנימית של ישראל. סיימנו את בחינת המצב וזאת המסקנה אליה הגענו".

נתניהו על הכרת הממשל האמריקאי בחוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון
התגובות במערכת הפוליטית בישראל לא איחרו להגיע. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית – שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל.
 
"מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביו"ש - לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום. קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים. מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה.
 
"את המחלוקת בין מדינת ישראל לשכניה הפלסטינים ניתן לפתור בתהליך של משא ומתן, ולא באמצעות פסיקות בינ"ל פסולות. מדינת ישראל מוכנה לקיים משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, וזאת לצד שמירה על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו, ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק. אנו קוראים למדינות נוספות לעמוד לצד ישראל ולצד השלום ולאמץ את עמדתה החשובה של ארה"ב".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי "אני מברך את הממשל האמריקאי על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו. גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

שר החוץ, ישראל כץ אמר כי "אני מקבל בברכה את הודעת מזכיר המדינה האמריקאי בדבר חוקיות התיישבות היהודית ביהודה ושומרון. אין עוררין על זכותו של עם ישראל בארץ ישראל. אני רוצה להודות על תמיכתו העקבית  והאיתנה של ממשל טראמפ בישראל ואת מחויבותו להמשך קידום היחסים בין העמים וליצירת מזרח תיכון של שגשוג ויציבות. הודעה חשובה זו היא מענה הולם להחלטת בית הדין האירופאי נגד ההתיישבות היהודית וניסיונות החרם נגד מדינת ישראל".
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי "הודעת הממשל האמריקאי היא ניצחון ישראלי מובהק אל מול פסק הדין השערורייתי של בית הדין האירופי שהורה על סימון מוצרים של יהודים בלבד. זהו צדק היסטורי ומוסרי ממדרגה ראשונה, שמחזק את ישראל. אני מברך את הנשיא טראמפ על האמירה החד משמעית והאמיצה הזו. הצעד הבא - החלת ריבונות ישראלית ביו"ש".
 

השר בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה כי הוא "מברך את נשיא ארה"ב על החלטתו הנכונה לבטל את "מסמך הנסן" הישן, ולקבוע את חוקיות מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שהעלתי לפני ימים אחדים בפגישתי עם אנשי השגריר פרידמן. זו בהחלט תשובה ראויה להחלטתו הצבועה של בית הדין האירופאי מהשבוע שעבר. מתקדמים בהכרה הבינלאומית במפעל ההתיישבות".


שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה כי היא ״מברכת על ההכרזה של ארה״ב בעניין  הישובים ביהודה ושומרון. הצהרה חשובה זו מצטרפת להצהרת בלפור וההכרה ברמת הגולן. שתיהן הכירו בקשר העמוק והבל יינתק של העם היהודי למולדתו. הצהרה כמו קודמותיה רושמת פרק חדש בהיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל. מהלכים היסטוריים אלו הם תולדה וביטוי של ברית אמיצה בין ארהב לישראל ובין טראמפ לנתניהו".
 
ח"כ איילת שקד אמרה כי מדובר ב"החלטה חשובה ומשמעותית. אכן עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. ההתישבות ביו״ש איננה סותרת את החוק הבינלאומי וטוב שהמעצמה הגדולה בעולם אומרת את האמת ומתקנת עוול ארוך  שנים". יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר כי "אף שר חוץ לא ישנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על אדמה כבושה שעליה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל".

מועצת יש"ע מסרה בתגובה כי "אנחנו מברכים את ממשל טראמפ על חשיפת האמת בנוגע למעמדם של היישובים הישראלים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. כבר מעל ל-50 שנה אנו טוענים כי יש למדינת ישראל זכות היסטורית וחוקית על האזור, והגיע הזמן שבעולם כולו ידעו ויבינו כי זה שלנו. זוהי החלטה דרמטית, ואנו מברכים את כל העוסקים במלאכה. עכשיו זה ברור לכולם - יהודה, שומרון ובקעת הירדן הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לאחר ההכרה האמריקאית עלינו להתקדם לשלב הבא - החלת הריבונות על ההתיישבות הישראלית".
 
ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן, אמר כי "העולם החופשי החליט בזמנו כי אל למדינה כובשת ליישב אוכלוסיה אזרחית על אדמות אותם כבשה במהלך מלחמה. נוהג זה הפך, לכאורה, את הישוב היהודי בחברון, את כפר עציון, את בית אל ומעלה אדומים, יחד עם כלל הישובים שלנו ביהודה ושומרון למפרי חוק. הייתה זו קביעה הזויה ומקוממת שהרי לא כבשנו אדמות מדינה שכנה, אלא החזרנו את ארצנו שלנו לשליטת העם. וכעת ארצות הברית עושה צעד נוסף לכיוון האמת והצדק ומקרבת אותנו למציאות בה מדינת ישראל לא רק תשלוט ביהודה ושומרון, אלא גם תהיה הבעלים היחידים של ארץ ישראל על ידי החלת הריבונות המלאה. אשרינו ואשרי ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו,  שבעת שהשמאל נמצא בהיסטריה היא ממשיכה לעשות היסטוריה".

ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי, בירך אף הוא ואמר כי "הערב מסתיים עוול היסטורי, הערב מגיע תיקון גדול לנזק של שנים ארוכות  שהפכו אותנו ללא לגיטימיים וכתוצאה מכך קיפחו ורמסו אותנו. אנו מברכים ושמחים על ההחלטה המובנת מאליה. כן, ההתנחלויות לא מפירות חוק וכולם צריכים להתייחס לכך. אני קורא לממשלה הבאה שתקום לאמץ את ההחלטה של ממשל טראמפ ביישום מיידי של ועדת השופט אדמונד לוי המתבססות על אותם עובדות היסטוריות ובמקביל להכיל וליישם זאת   גם במערכת המשפט הישראלית. תודה טראמפ, תודה ארצות הברית!".
 
תגובה להחלטת בית הדין של האיחוד האירופי? 
 
בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק ביום שלישי האחרון כי על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן, ולסמן בצורה ברורה כי מדובר במוצר מ"התנחלות ישראלית". מדובר בהליך משפטי שהחל כבר בשנת 2015 בעקבות הנחיות האיחוד האירופי להחריג מוצרים שמקור ייצורם הוא מהשטחים שסופחו לישראל לאחר הארבעה ביוני 1967.

רבות מהמדינות לא יישמו את ההנחיה, וכעת, לאחר שקיבלה תוקף משפטי, נראה כי היא תיושם במדינות האיחוד, מה שפותח אפשרויות לעתירות נוספות ליישום ההחלטה השיפוטית. במשרד החוץ התנגדו לגישת יקב פסגות שעומדת מאחורי העתירה, וחשבו שנכון לפעול מדינית ולא משפטית בנושא.