המתיחות בליכוד גוברת על רקע ההליכה המסתמנת לבחירות נוספות. גורמים בליכוד טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל לחצים על יו"ר מרכז המפלגה, ח"כ חיים כץ, על מנת לבטל את הבחירות המקדימות לראשות המפלגה. מקורבי נתניהו מדברים עם חברי כנסת בעניין במטרה לגייס את תמיכתם בנושא.

ח"כ יואב קיש (ליכוד) טען הבוקר (חמישי) כי הוא אינו רואה מצב בו לא יהיו פריימריז לראשות המפלגה, זאת למרות רצון ראש הממשלה לבטלם. "לראשות המפלגה אני לא רואה מצב שלא יהיו פריימריז. אנחנו מפלגה דמוקרטית ויש אנשים שרוצים להתמודד. אנחנו נחכה לפריימריז ואספר אז במי אני תומך", אמר קיש בראיון לגל"צ.

"לא רואה מצב שלא יהיו פריימריז. קיש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנוסף תקף קיש בדבריו את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן וטען כי "בהצהרתו - אחדות או בחירות - הפך עצמו ללא רלוונטי. כעת על המגרש נותרו רק שתי המפלגות הגדולות". חבר הכנסת ציין עוד כי אם בני גנץ לא יחבור לממשלת אחדות, הוא גמור מבחינה פוליטית. לא חושב שכחול לבן תיתן לו לגרור את המפלגה לבחירות נוספות".

כזכור, המתיחות באה לידי ביטוי אתמול לאחר שיו״ר מרכז הליכוד ח״כ חיים כץ ציין אתמול במהלך ישיבת הסיעה כי יוציא מכתב זימון למרכז המפלגה על מנת לבטל את הפריימריז לרשימה לכנסת, כפי שהודיע שלשום, אמרה השרה מירי רגב כי היא "חושבת שצריך להחליט גם על ביטול הפריימריז ליו"ר המפלגה". סער פנה בעקבכות זאת לרגב ואמר: "מירי, את רוצה לפתוח את זה פה לדיון"? רגב השיבה: "אני אומרת את דעתי, אתה יכול להגיד את דעתך".

בעקבות החזרת המנדט להרכבת הממשלה על ידי יו"ר כחול לבן בני גנץ, נכנסה הכנסת לראשונה בתולדותיה לתקופה של 21 ימים, בהם יוכלו 61 חברי כנסת להמליץ על אחד מ-120 הח"כים שהסכים לכך - להיות מועמד לראשות ממשלה. על פי חוק יסוד הממשלה רשאים רוב חברי הכנסת, כלומר 61 ומעלה, לחתום על בקשה לנשיא המדינה, כדי שיטיל את הרכבת הממשלה על המועמד שבשמו נקבו לאחר שהסכים לכך בכתב. 

אם ימצא לכך רוב בכנסת יוכלו 61 ח"כים להמליץ לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה פעם נוספת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו או על יו"ר כחול לבן בני גנץ, וזאת למרות שהשניים נכשלו בניסיון להרכיב ממשלה והחזירו את המנדט לנשיא. עם זאת, החוק אינו קובע שהמועמד לראשות הממשלה חייב להיות יו"ר אחת המפלגות. למעשה, כל אחד מ-120 חברי הכנסת יכול להיות מועמד - אם יצליח לגייס תמיכה של 61 מעמיתיו.

מרגע שיימצא מועמד ש-61 ח"כים הביעו בו תמיכה, יהיה הנשיא חייב להטיל עליו בתוך יומיים, ללא שיקול דעת, את הרכבת הממשלה. לרשות המועמד יעמדו 14 ימים בלבד כדי להשלים את המשימה. אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שחבר הכנסת שנבחר לא הרכיב ממשלה בתום המועד, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה - על הנשיא להודיע על כך מיידית ליו"ר הכנסת. 

עם הודעתו מוכרז על פיזור הכנסת ועל קיומן של בחירות חדשות לכנסת ה-23 בתוך 90 יום. הבחירות לכנסת יתקיימו ביום שלישי  האחרון שלפני תום 90 הימים מיום הודעת הנשיא. התאריך שמוזכר כעת כמועד אפשרי לבחירות הוא 3 במרץ. 

במערכת הפוליטית מעריכים כי בשל הפלונטר הפוליטי יהיה קשה עד בלתי אפשרי לרכז תמיכה במועמד שיזכה לתמיכה של 61 ח"כים וישראל תלך למערכת בחירות בפעם השלישית בתוך שנה.