על רקע החלטת היועמ"ש מנדלבליט על הגשת כתב אישום כנגד בנימין נתניהו, התראיין הבוקר (שישי) פרשן "מעריב", בן כספית, לניסים משעל ב-103FM, ומתח ביקורת על נאומו של נתניהו אמש והמתקפה שלו כלפי מערכת אכיפת החוק.



נתניהו אמר, 'כתב האישום נגדי הוא ניסיון להפיכה שלטונית', מה אתה אומר?
"הדבר המדאיג באמת באירוע הזה, הוא שאני משוכנע שהוא מאמין בכל מילה שהוא אמר, זאת הבעיה, יותר אפילו מהעובדה שהוא אמר את הדברים. העובדה שראש מדינה בעצם מסתער על המדינה. אז עזוב את זה רגע בצד, אני לא חושב שהוא עומד שם ומשקר בתודעה שלו, אני חושב שהוא עומד שם ומאמין, שהאנשים שלו, המקורבים שלו, אנשי הימין, הימין הציוני-הדתי אפילו: אלשיך, מנדלבליט, ניצן, כל אלה, הוא מאמין שהם תופרים לו תיק, וזה פשוט בלתי יאומן".  
כלומר, לא נפל לו עדיין האסימון שהוא במצב קשה ושהוא עלול ללכת לבית סוהר, הוא מאמין באמת שתפרו לו תיקים. 

"כן, הוא חי בתוך Virtual reality לגמרי, מציאות מדומה, מציאות שהוא ממציא, מספר לעצמו. אני רואה את זה לאורך השנים פעמים רבות, בהקשרים אחרים. אגב לפעמים זה טוב כי זה מייצר לך מנהיג שיודע לשכנע, שמדבר בלהט ובתשוקה, פוליטית זה מצוין - הבעיה היא שעכשיו זו לפיתת חנק שהוא לא משחרר. כל מי שקרא את עשרות העמודים שפרסמו אתמול מנדלבליט ואנשיו במשרד המשפטים, מבין.

"אתה יודע מה הכי מדהים? יהודה יפרח, הפרשן המשפטי של 'מקור ראשון', לא 'הארץ', כותב היום שהסיפור נגמר, שאי אפשר לצאת מהתיק הזה, שמנדלבליט עשה עבודה מאוד שיטתית, הלך על בטוח, ואגב אני אומר את זה כבר הרבה מאוד זמן, שיכול מאוד להיות שדווקא האיטיות והיסודיות של מנדלבליט היא לא לרועץ, ביקרו אותו שהוא גורר רגליים - לא. הוא הבין שזה ראש ממשלה, הוא הבין ששום דבר פה לא יכול להיות בספק, הוא עשה עבודה יסודית.

"עכשיו מבחינת נתניהו זו באמת קורבניות אין סופית, פשוט תופרים לו מראשון החוקרים, הזוטר ביותר בקצה של להב 433, דרך כל עשרות האנשים שעשו גם את החקירות וגם הפרקליטים וכל פרק נבדק וכל פרט נמדד לאורך החקירה, ומנדלבליט מכיר הכול ברזולוציות שאי אפשר להאמין, ועכשיו הוא עומד ואומר שתפרו לו תיקים". 
אתה כותב היום ב'מעריב': 'הוא יעלה הכול בלהבות וישרוף את המועדון', מה זה אומר מעשית? הרי הוא מודיע שהוא יוצא למלחמת חייו. 
"אני כותב את זה כבר הרבה זמן ואני גם שומע את זה מרבים מאוד במערכת, אפילו בתפקידים ממלכתיים מאוד מאוד גבוהים, שמהיכרותם עם אופיו, עם העובדה שהוא בעצם אני ואפסי עוד, סוג של נרקסיזם שמנהיגים רבים לוקים בו, אבל חוששים. ואני שמעתי את זה גם מבעלי תפקידים מאוד מאוד בכירים, אני לא מתכוון לפרקליטות, שהוא פשוט לא יסכים לשחרר". 
מה זה 'לא יסכים לשחרר'? 
"קודם כל הוא לא מתפטר, לא נשכח את אהוד אולמרט - ברגע שטבעת החקירות התהדקה מסביבו, נדמה לי בסמיכות של יום או יומיים להמלצת משטרה, שזה שלב ראשון, שם את המפתחות, הבין שיש פה מדינה שצריכה להמשיך. הרי כל דבר שהוא (נתניהו) יעשה יהיה נתון בחשד שזה בגלל כתבי האישום שלו, כל דבר, מתקיפה בסוריה דרך התחומים הכלכליים, הכול תקוע. נטל ההוכחה לא רק לחפותו מוטל עליו אלא גם לתפקודו". 
אבל כשאתה אומר שהוא יעלה הכול בלהבות, כלומר עכשיו, לחצי השנה הקרובה, עד סוף מערכת הבחירות הבאה, נהיה נתונים למתקפות בלתי פוסקות שלו על כל מערכת אכיפת החוק?
"אנחנו כבר נתונים, אם אתה לא שם לב זה קורה כבר לפחות שנה, ועכשיו מנדלבליט יקבל את תשומת הלב הראויה לו. אבל יותר מזה, הנאום שלו (נתניהו) אתמול היה נאום דם, אש ותמרות עשן, נאום שאמור לשלוח את ההמונים עם קלשונים ולפידים לצלאח א-דין ולבית המשפט העליון ולאגודת העיתונאים. זה נראה כמו מלחמת אזרחים, האיש רוצה שאנחנו באמת נהרוג אחד את השני פה על החקירות שלו, על תפירת התיקים.

"בהתחלה, לפני שנתיים או שלוש אמרתי לעצמי, 'טוב, לפחות ייחסך מאיתנו העניין הזה של תפירה כי את רוני אלשיך הוא הרי הביא עצמו, הרי מדובר באיש ימין, אולי אפילו מאוד ימין, באיש שב"כ, מתנחל לשעבר', כנ"ל לגבי אביחי מנדלבליט, הכי שלו בעולם, הוא היה בתוך האקווריום 4 שנים, והוא גם מעריך... אתמול מנדלבליט דיבר ממש יפה וראו שהוא מדבר מהלב..." .
ונתניהו אומר שהוא (מנדלבליט) נכנע ללחץ של פרקליט המדינה ניצן.
"זו אגדה לילידים. תשמע הנאום שלו אתמול היה גם מלא שקרים, פשוט מלא. אם אתה מנתח אותו עובדתית לא היה שם כמעט שום דבר מדויק, זו הזיה מוחלטת. עכשיו מה שי ניצן? מה, שי ניצן לא למד בישיבה תיכונית? הוא איש שמאל? אני אומר לך שהוא לא איש שמאל, אני לא מכיר אותו אישית, אבל אני עוקב אחריו והוא היה מאוד סקפטי בהתחלה. בתחילת החקירות, אנשים כבר שכחו, עוד בשלב הבדיקה, שי ניצן היה אחד היותר סקפטיים, מה הבעיה? שנחשפים לחומר.

"אגב בסוף מכל החומרים שזרמו לשם, רק חלק קטן הגיע לכתבי האישום, יש הרבה דברים שנופו, ומנדלבליט נתן לו המון הנחות סלב והמון התחלות חקירה או סיומי חקירה ו'יהודה ויישנטיין לא התחיל וההוא סגר אז אני לא אפתח וכאן יש התיישנות בספק', והוא הודיע מיד במה הוא לא חשוד, ועל הצוללות עוד לא דיברנו, ועדיין לא חשוב מה תעשה, זה חוט השני שעובר אצל המשפחה הזו כל השנים, תמיד מגיע להם, לא חשוב מה תעשה, תמיד הם צריכים עוד עודף. אפילו יהודה ויינשטיין גמר שם רע אחרי שהוא לא עשה כלום כל הקדנציה ובסוף נאלץ לפתוח את חקירת המעונות נגד הגברת, מי גמר שם טוב? תן לי שם אחד של בן אדם שגמר שם טוב".
אבל אותי יותר מדאיג מה הולך להיות. לשיטתך הולכת להיות מעין מלחמת אחים של הסתות, של תקיפות שנתניהו והסביבה שלו תוביל?
"לשיטתי, חס וחלילה שתהיה פה מלחמת אזרחים, אני נזכרתי פתאום שאני גם אזרח פה, אני חושש שהוא לא יעצור עד שלא תהיה פה איזושהי התפוצצות, אני מקווה שזה לא יקרה. אני מכיר את אחיי הליכודניקים, אני לא אומר את זה כקלישאה כי אני בא משם, אולי עוד אחזור לשם. הם לא מטומטמים, אני חושב שהם רואים...".
אבל אתמול כולם התייצבו לימינו, כאילו מדובר בעוול נוראי שעשו לו.
"לא ראיתי את כולם מתייצבים לטובתו, תספור את התגובות וגם כשקראתי את התגובות, אני מדבר כמובן על חברי הכנסת, לא ראיתי אף אחד מהם חוזר על ההתקפה על שלטון החוק ועל מערכת אכיפת החוק... ראיתי אנשים אומרים 'אנחנו איתך בשעתך הקשה', שזה אגב בסדר גמור, גם אני איתו בשעתו הקשה, לא קל לראות את זה". 
אתה רואה בליכוד איזשהו מרד? איזשהו ניסיון להחליף אותו? 
"אני לא רואה כרגע בליכוד מרד, אני מקווה שבסך הכול נגלה בליכוד היגיון, היגיון בריא ואחריות. האנשים האלה הם נבחרי ציבור, לא יכול להיות שנעלמו כל עמודי או חוטי השדרה במפלגה אחת. לא יכול להיות שרק גדעון סער מעלה את 'האמירה הבוגדנית' שצריך פעם ב-5 שנים לעשות פריימריז. אני הבאתי היום בטור את מה שנתניהו אמר, כשהוא התמודד בפריימריז נגד ראש ממשלה מכהן בשם אריאל שרון. הוא נתן דוגמאות ששרון עצמו התמודד פעמיים מול שמיר, שארנס התמודד מול עצמו. הוא אמר 'זה לא משטר מלוכני', נתניהו אמר אז ב-2003, נדמה לי. וכשאולמרט בחקירות, הוא לא אמר שראש ממשלה שטבול בחקירות לא יכול לנהל מדינה? גם את זה הוא אמר". 
אז עכשיו בעצם בגלל הפלונטר הפוליטי יווצר מצב של ואקום שיימשך לפחות חצי שנה שבה המתח הפוליטי והחברתי יימשך. 
"אני מקווה שזה לא יימשך חצי שנה. קודם כל אני לא איבדתי תקווה שלא נלך לבחירות. אני חושב שבסוף מישהו יצטרך לגלות פה הגיון ואחריות". 
אתה רואה את כחול לבן הולכים לממשלה בראשותו של נאשם?
"לא, זה מזמן לא נמצא בסדר היום, זה לא יקרה. אף אחד לא יכול לשבת תחת נאשם בשוחד. אני כן רואה בכירים בליכוד מתחילים להגיד את האמת, אני מאוד מקווה שזה יקרה. אנשים שהמדינה תהיה חשובה להם יותר מהמנהיג שלה או שלהם, הגיע הזמן שזה יקרה, אין לנו עוד מדינה. אחרי מה שהוא דיבר אתמול... הרי כל עבריין, מגנב רכב ועד זייפן אלכוהול, יגיד 'רגע, תופרים לי תיק, מה פתאום?' לא יקבל את המרות, 'שתו לי, אכלו לי, תפרו לי', הבכיינות הזו, זה חסר תקדים הרי, בעצם הוא מנסר ענף שכולנו יושבים עליו, אין לנו עוד מערכת משפט, אין לנו עוד משטרה, אגב מערכות ממש לא מושלמות, גם אני ביקרתי אותם לא מעט פעמים אבל 3 שנים הדבר הזה עובד, הם צללו לעומקים בלתי נתפסים, תקרא את המסמך של אתמול, זה חתיכת מסמך משפטי סדור, שאין משפטן... הזכרתי מקודם את הפרשן של 'מקור ראשון'... קשה לצאת מהדבר הזה". 
כן, אבל אדם כמו שאמרת, במבנה הנפשי שלו, שנאחז בקרנות המזבח, שום דבר לא ישפיע עליו.
"נקווה שכן, בוא נהיה אופטימיים. בסוף העם פה הוא עם חזק, המדינה פה היא מדינה חזקה".