בעקבות ההודעה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, ועל רקע קריאתו של ח”כ גדעון סער לפריימריז בזק לראשות הליכוד כדי למנוע בחירות, נשלמות ההכנות להפגנת תמיכה בנתניהו, הערב (שלישי) ב־20:00 ברחבת מוזיאון תל אביב.



ההפגנה תיערך תחת הכותרת “לשמור על המדינה ולעצור את ההפיכה השלטונית” והמארגנים מעריכים כי עשרות אלפי בני אדם צפויים להשתתף בה. רוב חברי סיעת הליכוד קיבלו פנייה מלשכת ראש הממשלה, שבה נאמר להם כי יש חשיבות רבה לאירוע ולהשתתפותם בו. עם זאת, ההערכה היא שרבים מחברי הכנסת והשרים של הליכוד לא יגיעו.



גורמים במפלגות החרדיות סיפרו כי בימים האחרונים פנו אנשי לשכת ראש הממשלה לכמה מחברי הכנסת החרדים בבקשה לפרסם קריאה לציבור החרדי להשתתף בהפגה. לדברי הגורמים, הבקשה נענתה בשלילה.



נכון לאמש, עדיין לא ברור אם ראש הממשלה עצמו יגיע להפגנה. גורמים במפלגה דיווחו כי נתניהו שוקל להגיע בעיצומה של ההפגנה ולשאת דברים. עם זאת, בכירים בליכוד אמרו ל"מעריב" כי רוב הסיכויים שנתניהו לא יגיע להפגנה, משום שהשתתפותו לא תועיל לו, אך הם הדגישו כי הוא עוד עשוי להפתיע.



לקראת ההפגנה נפגש אתמול נתניהו עם ראשי רשויות תומכי ליכוד מכל רחבי הארץ. בין היתר אמר לנוכחים: “אני מרגיש את האנרגיות בשטח. יש אנרגיות שלא הרגשתי מעודי - ואני לא נחשב אופטימי בדרך כלל. יש הרבה כאב, אבל גם המון תמיכה מאזרחי ישראל. יש לנו עדיין משימה, והיא במידת האפשר להקים ממשלת אחדות. המגעים לא נפסקו - הם מתקיימים.



"הדבר דרוש דווקא מטעמים שלא את כולם אני יכול לפרט. יש אתגרים מיידיים והם לא קטנים. תקפנו בעזה לפני שבועיים, בסוריה לפני שבוע. יש מעצמה שחרתה על דגלה להשמיד אותנו והיא מנסה לירות טילים מדויקים נגדנו מאיראן, עיראק, סוריה, לבנון, עזה, וצריך להילחם בהם. אני נלחם בהם, לפעמים לבד בעולם. המלחמה הזאת תקבע אם נחייה או נמות.



"צריך לצייד את צה״ל, ולכן אני הולך לדבר עם בני גנץ ולהעביר עכשיו 4 מיליארד שקלים לצה״ל. נעשה זאת גם מול הצרכים המיידיים של השלטון המקומי. המדינה קודמת לכל, אז בואו נשים אותה לפני הכל - גם בתקציבים החיוניים עכשיו לביטחון ולחיים".



נתניהו הוסיף כי “שלטון החוק מחייב שיהיה שוויון ושלא יהיו דברים כמו במקרה שלי ובמקרים רבים. אזרחי ישראל מכירים את זה. מי שקובע מי יהיה ראש ממשלה זה אזרחי ישראל. זאת מהות הדמוקרטיה, הרוב קובע וזה לא נקבע ולא מסוכל במקום אחר. צריך לאפשר בדיקה של כל הקלקולים הללו. אי אפשר שתהיה הדחת עדים בסחיטה באיומים. זאת לא דמוקרטיה. למען הדמוקרטיה ולמען שלטון החוק צריך לתקן את הקלקולים. אף אחד לא מעל החוק - לא ראש ממשלה, לא נשיא, לא משטרה ולא פרקליטות".



לקראת ההפגנה מזהירים במרכז ובשמאל מפני גלישה ל”מלחמת אחים” כתוצאה מהתססת הרחוב. ח”כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, אמר אתמול בישיבת סיעתו כי “פעם שאלו את מנחם בגין מהי ההחלטה הכי חשובה שהוא עשה בחייו. הוא אמר, מנעתי מלחמת אחים. ביבי מנסה לגרור אותנו למלחמת אחים. הוא קורא לאנשיו לצאת לרחובות למרד אלים נגד המדינה. לא ניתן לזה לקרות”.



גם יו”ר המפלגה ח”כ בני גנץ התייחס להפגנה הצפויה ואמר כי היום “תיערך הפגנת תמיכה בנתניהו, ככל הנראה בהשתתפותו. בדמוקרטיה, חופש ההפגנה וחופש הביטוי הם עקרונות יסוד וזכותו של כל אדם להביע את דעתו. אבל אני קורא לכם, למפגינים, גם בעד נתניהו וגם נגדו - לשמור על כבוד מוסדות אכיפת החוק, לשמור על הממלכתיות וכמובן להימנע מאלימות מכל סוג שהוא”.



יו”ר סיעת העבודה־גשר ח”כ איציק שמולי אמר בישיבת סיעתו כי “לא היה ניסיון להדוף הפיכה שלטונית, אלא דווקא ניסיון להתבצר בתוך השלטון, ניסיון להטיל דופי בגורמי אכיפת החוק ובמידה מסוימת גם לשים עליהם את הצלב ולשלהב את ההמונים. החשש מפני מלחמת אזרחים או ריב בין אחים הוא אמיתי״.


לדברי ח”כ מרב מיכאלי (העבודה־גשר), “נתניהו מנצל את האהדה והכבוד שרוחשים לו חברי וחברות ליכוד רבים וגורר אותם איתו בדרך למטה. ביום שאחרי נתניהו רבות ורבים מהם יתעוררו וישאלו את עצמם איך נתנו יד למסע הסתה נגד מערכת אכיפת החוק ונגד יסודות הדמוקרטיה של מדינת ישראל”.



ואילו ח”כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) שאל: “הפיכה שלטונית, על זה הוא מבקש מאנשים לצאת לרחוב? על זה הוא מבקש מחברי הכנסת במפלגתו לצאת להפגין? ההפיכה היחידה שמנסים לקדם פה היא בהובלת נתניהו עצמו, שמנסה לשנות את מדינת ישראל ואת אופייה הדמוקרטי”.



“נתניהו רואה את חבריו פוטין וארדואן ומקנא”, הוסיף. “מה לא עושים בשביל להימלט מאימת הדין. עוד הוכחה, המיליון במספר, שהאיש אינו כשיר לתפקד כראש ממשלה. אני רוצה להאמין שהחברים בליכוד יראו לו את הדרך החוצה”.



בתוך כך, גם יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס אתמול במהלך ישיבת הסיעה להגשת כתב האישום נגד נתניהו, ולמעשה הוריד מהפרק הענקת חסינות לראש הממשלה. “אני מאחל שבסוף התהליך ראש הממשלה ייצא זכאי, צח כשלג”, אמר. “אולם המקום היחידי לבירור הסוגיה זה רק בית המשפט. כל ניסיון אחר, כמו חסינות, זאת פגיעה באמון הציבור. לא הייתה פנייה בקשר לחסינות. ראש הממשלה בזמנו אמר שהוא לא זקוק לחסינות”.



על המצב הפוליטי אמר כי “אנחנו דוהרים למערכת בחירות נוספת ומיותרת. ראשי המפלגות כבר מיצו את כל המאמצים, ספק אם כאן בכנסת יש סיכוי למנוע סבב בחירות נוסף. קראתי לנשיא וליו”ר הכנסת שיזמנו את ראשי המפלגות ויישבו עד שייצא עשן לבן. הכדור עובר לנשיא וליו”ר הכנסת”.