הפרקליטות הודיעה היום (חמישי) למעורבים בפרשת הצוללות כי יועמדו לדין בכפוף לשימוע. עם פרסום כתבי האישום התייחס ראש המל"ל לשעבר, האלוף (מיל') גיורא איילנד להתפתחויות בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM, וטען שהפרשה מעלה שאלות רבות בנוגע למערכת קבלת ההחלטות ברכש הציוד הצבאי, וגם בנוגע ליחסים עם גרמניה.

 
"יש פה בעצם שני דברים ואנחנו באופן טבעי מתייחסים רק לדבר אחד, ובאיזשהו מקום לא מתייחסים לדבר השני. אנחנו מתעסקים בחשד לשוחד, ובהחלטה להעמיד לדין בכירים ובראשם מפקד חיל הים לשעבר. אין כל ספק שמדובר בנושא עסיסי ומטריד", אמר האלוף (מיל') איילנד, "אבל בעוד שבנושא הזה מטפלים ואני מניח שיגיעו בסופו של דבר למיצוי האמת וגם למיצוי הדין אם וכאשר, יש במקביל פיל לא פחות גדול בחדר ומתעלמים ממנו - תהליך קבלת ההחלטות במדינת ישראל.

"גם אם הם לא נגעו בפלילים הם נגעו בדברים מאוד מטרידים; חוסר התאמה בין התהליכים המקובלים עד לקבלת ההחלטות ומי אחראי על ביצוע קבלת ההחלטות, ואני מתכוון בעיקר לקשרים המוזרים בין משרד הביטחון למשרד ראש הממשלה, והדבר השני זה הקשר עם ממשלת גרמניה וההחלטות התמוהות ביותר. אני אומר תמוהות כי יש כ־6 סוגיות שעדיין לא נבדקו כי הן לא בתחום העסוק של משטרת ישראל. הרי איך לנהל יחסי חוץ בין ישראל, גרמניה ומצרים זה לא נכנס תחת תחום ההתמחות של המשטרה".
עוד הוסיף האלוף (מיל') איילנד: "על רוב הדברים בפרשה לא היו דיונים, נגיד שאם אתה קונה צוללות יש היגיון לקנות אותן מאותו ספק אבל כשקונים ספינות - יש עשרות מספנות שיודעות לייצר את הספינות הללו, אז למה אוטומטית הולכים לגרמניה". כשנשאל כמה צוללות צריכה מדינת ישראל השיב: "על פי כל העמדות צה"ל צריך שיהיו לו 5 צוללות, ולכאורה מה רע שיש 6? הסיבה היא שיש מחיר אלטרנטיבי. יש לך תקציב נתון. צוללות אתה לא קונה במטח סיוע אתה קונה בשקלים, ויש עלויות עצומות לאחזקה שלהן. זה כמו שאתה רואה חבל, אבל כשאתה מושך אותו אתה רואה שמאחוריו עומדים 6 גמלים".

בניגוד לדעת רה"מ שתומך בברית ההגנה עם ארה"ב האלוף (במיל') איילנד טוען אחרת: "אם יש לברית הזו איזו משמעות היא מזיקה, אם תהיה ברית כזו אנחנו נהיה חייב לקבל מהם אישור מראש על כל פעולה שנרצה לעשות". לפי תפיסתו העובדה שאנחנו נחתום על הסכם הגנה לא תשנה את העובדה שהתנהלותו של טראמפ מזלזלת בכל מה שקשור למזרח התיכון, והיו עלינו מגבלות מבלי שנוכל לזכות בהגנה במידת הצורך.