אלי בן שם,  יו״ר יד לבנים, פנה הבוקר לוועדת הבחירות המרכזית וליו״ר הכנסת בבקשה לשקול בשנית את קיום הבחירות במועד ה-3.3, התאריך שמוסכם כעת על המפלגות במידה וייכשלו המגעים עד יום רביעי להקמת ממשלה, זאת בשל העובדה שביום זה חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע.

בתאריך ז' באדר מתקיים מידי שנה הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בטקס לוקחים חלק נשיא המדינה וגם ראש הממשלה. הטקס השנתי מתקיים בהר הרצל שם הוקם גן הנעדרים ושמם של הנופלים חקוק על לוח שמות המבקש להנציח את הנופלים שמקום קבורתם לא נודע, ומדי שנה בז' באדר נערך שם טקס אזכרה ממלכתי לחללים אלה.
אלי בן שם, יו"ר יד לבנים, ציין: "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים יילכו לקניות ובחירות בעוד המשפחות השכולות התייחדו עם זכר הנופלים. לטעמי זהו מסר לא חינוכי של מדינה המבקשת לזכור את בניה ובנותיה שנפלו ולא זכו לקבורה בישראל. לא יפלו השמים באם הבחירות יידחו למועד אחר. הבחירה הנכונה ביותר היא לשנות את מועד הבחירות. החלטה זו תעביר מסר ערכי המכבד את זכר הבנים שנפלו ויש בה מן הממלכתיות המתבקשת דווקא בעת הזו יותר מכל בשם האחדות ההנצחה ומורשתם".
כזכור, לקראת ההכרעה הסופית – ביום רביעי בחצות - האם הכנסת ה־22 תתפזר ומדינת ישראל תלך למערכת בחירות שלישית בתוך שנה, העלה ראש הממשלה נתניהו שוב את רעיון הבחירה הישירה. “יש דבר אחד נוסף שאפשר לעשות כדי למנוע בחירות מיותרות לכנסת - לבחור בחירה ישירה לראשות הממשלה בין בני גנץ וביני”, אמר. “בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת”. בתגובה אמר שר הביטחון נפתלי בנט (הימין החדש): ״נתמוך בבחירה ישירה. בחירה ישירה היא הדרך היחידה לקבל הכרעה ולמנוע בחירות שלישיות, רביעיות וחמישיות״.


בימין החדש תומכים ביוזמת נתניהו. בעבר גם יו”ר העבודה־גשר ח”כ עמיר פרץ התבטא בעד בחירה ישירה. לעומת זאת, בכחול לבן ובישראל ביתנו התנגדו לרעיון. “שינוי שיטת הבחירות בהליך בזק עלול להביא אותנו בדיוק לאותו המקום שבו אנחנו נמצאים היום, ולכן מדובר בהצעה חלולה שכל מטרתה להסיט את האש מנתניהו הנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים, שהוא האחראי היחיד בגרירת מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית”, נמסר אמש מכחול לבן.
 
“אנחנו עוסקים במניעת בחירות יקרות ומיותרות ולא בספינים חלולים להחזרת שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ”.
בינתיים, בכירים נוספים בכחול לבן תוקפים את נתניהו. ח"כ ניצב בדימוס יואב סגלוביץ’ אמר אתמול באירוע “שבתרבות” בפתח תקווה כי “ההתנהלות וההתנהגות של ראש הממשלה היא התנהגות הכי קרובה לארגון פשיעה - שימוש בכוח שלטוני להיטיב את מצבו האישי, המשפטי והפוליטי”. 

“נתניהו מתנהג כמו כל נאשם שאני מכיר מתקופתי במשטרה”, הוסיף. “תחילה תוקף את המשטרה, לאחר מכן את הפרקליטות ואת הפרקליטה שמטפלת בתיק ובסוף מסיים ביועץ המשפטי לממשלה. "זה לא תהליך שונה מכל חשוד ונאשם שאני מכיר בהבדל אחד, הנאשם כאן הוא ראש ממשלה, הוא יושב על כיסא ראש הממשלה, עם עוצמה של ראש ממשלה ועם מערכת שלמה שעוטפת אותו. הוא גם ממנה שרים שיביעו את דברו ועמדתו".