נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח היום (ראשון) את עבדאללה שתילה, איש העסקים השוויצרי ממוצא לבנוני שרכש לפני כשבועיים במכירה פומבית את חפציו של אדולף היטלר על מנת להעביר את הפריטים לקרן היסוד. במפגש השתתפו גם יו"ר קרן היסוד סאם גרונדוורג ויו"ר יד ושם אבנר שלו. כזכור, במסגרת המכירה הפומבית שהתקיימה למרות מחאות של מנהיגים יהודים בעולם כולו, הוצעו למכירה עשרות חפצים אישיים, תמונות ממוסגרות, כלי הגשה מהודרים מכסף, מכתבים של אדולף היטלר וחברי ההנהגה הנאצית הידועים לשמצה; הס, גרינג, הימלר ותכשיטים של נשותיהם.



רובה המכריע של המכירה אמנם התקיים בעילום שם, אך זמן קצר לאחר סיומה נודע כי מר שתילה רכש כמעט לבדו את רוב הפריטים שהיו שייכים אישית להיטלר במטרה מוצהרת להעבירם לעם היהודי. בין החפצים שרכש שתילה בסכום גבוה ביותר של למעלה מ–600 אלף יורו: הכובע של היטלר, עותק חתום וממוסגר של מיין קמפף, מארז סיגרים מכסף, קופסת נגינה, מכתבים אישיים ועוד. 

הנשיא הודה למר שתילה על המעשה החשוב שביצע ועל המחשבה הרבה העומדת מאחוריו ואמר: "תרומתך חשובה ביותר בזמן כזה, בו אנשים מנסים להכחיש את האמת ההיסטורית. חפצים אלה, שבחרת בטובך לתרום, יסייעו בהעברת מורשת השואה לדור צעיר שלא יכיר ניצולים".



הנשיא הוסיף: "מה שעשית הוא לכאורה, כל כך פשוט, אבל בחסד הזה הראית לכל העולם איך נלחמים בהאדרת השנאה וההסתה נגד אנשים אחרים. זה היה מעשה של בן אדם אמיתי. אני יודע ששמעת כבר תודות למכביר אבל היה לי חשוב לשוב ולהודות לך כאן, בקול רם וברור בבית הנשיא, בירושלים - אנו מעריכים את זה ומודים לך על כך מאוד".



עבדאללה שתילה פנה אל הנשיא ואמר בהתרגשות: "אדוני הנשיא, זהו כבוד גדול להיות כאן. כשקראתי על הממצאים שמוצאים למכירה, חשבתי מיד שאני צריך לקנות אותם ולהרוס אותם. ואז חשבתי שאין לי זכות להחליט מה לעשות עם הפריטים, ואני כל כך שמח שהם עכשיו ביד ושם. צמרמורת עוברת בי כשאני מבין כמה זה חשוב לעם היהודי, אבל אני חושב שיש כאן מסר רחב יותר לעולם כולו והוא ש"לעולם לא עוד", אינה סיסמה חסרת משמעות. על ידי מעשים שכאלה נוודא כי לעולם לא עוד".



סאם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד, אמר: "מר שתילה הצליח להכניס קרן אור בתוך סוגיה חשוכה בהיסטוריה של העם היהודי ושל האנושות בכלל. בעצם המעשה שלו, הוא קידם סובלנות ותקווה והזכיר לעולם כולו שבכל מקום יש אנשים הגונים שחותרים לצדק ולאחווה בין בני אדם".



אבנר שלו, יו"ר יד ושם הודה לנשיא על המעמד ולמר שתילה על המעשה שעשה ואמר: "מה שעשית כמעשה ספונטני מבטיח שהממצאים האלה לא יגיעו לידיים הלא נכונות. עצרת את זה והבאת אותם למקום בו מסופרת ההיסטוריה, למקום בו מחנכים את הדור הבא. תודה רבה לך".