יומיים בלבד לפקיעת המנדט של הכנסת ולהליכה אפשרית למערכת בחירות נוספת, הודיע היום (שני) מספר 2 בכחול-לבן, ח"כ יאיר לפיד, בישיבת הסיעה של המפלגה כי הוא יוותר על הרוטציה במקרה שבו יתקיימו בחירות נוספות. יו"ר מפלגתו, בני גנץ, פנה לרה"מ, בנימין נתניהו, ואמר: "אם תוותר על החסינות - נוכל להמשיך לדבר".



לפני ישיבת הסיעה נפגשו יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ויו"ר הימין החדש, איילת שקד, כאשר במקביל נערכה פגישה בין שר הביטחון, נפתלי בנט, לבין יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. לאחר הפגישה עם גנץ, מסרה שקד למעריב אונליין: "לצערי, אני לא אופטימית".



בדבריו בישיבת הסיעה כי יוותר על הרוטציה אמר ח"כ לפיד: אנחנו עדיין מקווים שנצליח למנוע בחירות. אם יהיו בחירות החלטנו שהפעם לא תהיה רוטציה. נלך כולנו, כחול לבן גדולה, מאוחדת מאחורי בני גנץ, המועמד שלנו לראשות הממשלה. באופן מפתיע, זו לא היתה החלטה קשה. ישבתי ביום שישי בערב עם הילדים שלי, ואמרתי להם, "אני הבטחתי לכם שאני תמיד אעשה מה שטוב למדינה, זה מה שטוב למדינה. אני לא מרגיש שאני מוותר. אני מרגיש שיש לי זכות גדולה. זו זכות גדולה להיות חלק מכחול לבן. להיות חלק משינוי שהמדינה הזו זקוקה לו כאוויר לנשימה. חלק מהשינוי – זה לזכור שלא אתה מה שחשוב, אזרחי ישראל הם מה שחשוב".


עוד הוסיף: "מה שחשוב זה לא הרוטציה ולא הכסא. לא באתי לפוליטיקה בשביל הכסא. היה לי כסא הרבה יותר נוח בקריירה הקודמת שלי. מה שחשוב זה התוצאות של התלמידים במבדקי פיז"ה, והקריסה של חדרי המיון, והילדים בממ"דים בעוטף עזה. יש לנו תפקיד. תפקיד היסטורי. אנחנו צריכים לשחרר את המדינה. זו מלחמת השחרור שלנו. לשחרר את המדינה מהשחיתות. לשחרר אותה מהסחטנות. לשחרר אותה מהקיצוניות. לשחרר אותה מנתניהו.  
כדי לעשות את זה, בנינו כוח. בנינו את המפלגה הגדולה ביותר במדינה. הגדרנו עקרונות וערכים ועמדנו בהם מול כל הפיתויים. אנחנו נעשה הכל למנוע את הבחירות ביומיים הקרובים. אם נצליח, מה טוב. אם לא - כחול לבן תרוץ בבחירות ביחד, בהנהגתו של בני גנץ. תרוץ ותנצח".

צילום: מרק ישראל סלם


גנץ: "אם נתניהו יוותר על החסינות - נוכל לדבר"

גנץ קרא לנתניהו בדבריו: "אני חוזר היום על מה שאמרתי לך ולנציגיך מהיום הראשון של המשא ומתן- אם תוותר על חסינות אנחנו פרטנרים לתחילתו של שיח. גררת אותנו לבחירות כבר פעמיים בגלל החסינות, התבצרת בקווי היסוד של הבלוק בשל החסינות, וגם כעת נדמה לך שבחירות נוספות יאפשרו לך רוב שיאפשר לך חסינות". 

"אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות. מגיע לאזרחי ישראל לדעת, לפני שתגרור אותם לעוד מערכת בחירות יקרה מה הן באמת כוונותיך. אני קורא לך לעשות זאת עוד היום, כדי שנוכל לקיים משא ומתן ישיר, בלי בלוק החסינות, על הקמת ממשלת אחדות. נמצא את הדרך. נחסוך מעם ישראל בחירות, נפסיק לעסוק בעצמנו הפוליטיקאים ונחזור לעבוד בשביל אזרחי מדינת ישראל. במדינת ישראל שקמה על יסודות הצדק ברוח נביאי ישראל, ראש הממשלה חייב להוות דוגמה לציבור. ובוודאי שחייב להיות פנוי לעסוק בענייני המדינה.  זהו גם עניין ערכי ונורמטיבי ולא רק סוגיה פרקטית של תאריכים בלוח השנה".

בתוך כך, במערכת הפוליטית הגיעו להסכמות הבוקר לפיהן הבחירות יתקיימו ביום שני, ה-2 במרץ, אם הכנסת תפוזר. זאת, לאחר שבכחול לבן התעקשו לקיימן בתאריך זה, בעוד שבליכוד ובגוש הימין כולו העדיפו את ה-24 במרץ. יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין התייחס לנושא בישיבת נשיאות הכנסת והודיע כי ככל שלא יימנעו הבחירות הנוספות, הכנסת תחוקק ביום רביעי הקרוב בשלוש קריאות את החוק שיקבע את הקדמת תאריך הבחירות ל- 2.3.20. "גם כאשר נראה שאפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלו, לא נתחיל את הליך החקיקה לפני יום רביעי, על מנת לאפשר לראשי המפלגות להתעשת בדקה ה-90, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר אדלשטיין.

יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, מסר: "כחול לבן תעשה כל מאמץ, עד לרגע האחרון, למנוע בחירות נוספות ומיותרות למדינת ישראל. כפי שהבטחנו לציבור, אם נתניהו ימנע הקמת ממשלת אחדות ונאלץ לפזר את הכנסת, נקיים מערכת בחירות קצרה ככל שניתן. אני שמח שבליכוד ובשאר סיעות הבית הסכימו להתגייס למהלך הזה".

שקד ביציאה מהפגישה עם גנץ. לא אופטימית. צילום: אנה רייבה ברסקי
שקד ביציאה מהפגישה עם גנץ. לא אופטימית. צילום: אנה רייבה ברסקי


בשבוע שעבר אומנם כבר הושגה הסכמה עקרונית והוחלט כי במקרה של פיזור הכנסת והליכה לבחירות, הן ייקבעו ל־3 במרץ 2020, אולם אתמול התסריט השתנה לאחר שהתברר כי במועד זה יחול יום הזיכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. בעקבות זאת פנה אתמול יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, לוועדת הבחירות המרכזית וליו"ר הכנסת בבקשה לשקול בשנית את קיום הבחירות ב־3 במרץ.
בהסבר לבקשה ציין בן שם כי בתאריך ז' באדר מתקיים מדי שנה הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע ושבאירוע זה לוקחים חלק באופן מסורתי נשיא המדינה וראש הממשלה. "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים ילכו לקניות ולבחירות, בעוד שהמשפחות השכולות יתייחדו עם זכר הנופלים", נימק בן שם. "לטעמי, זהו מסר לא חינוכי של מדינה המבקשת לזכור את בניה ובנותיה שנפלו ולא זכו לקבורה בישראל. לא ייפלו השמים אם הבחירות יידחו למועד אחר. הבחירה הנכונה ביותר היא לשנות את מועד הבחירות. החלטה זו תעביר מסר ערכי המכבד את זכר הבנים שנפלו".
 
מאוחר יותר שוחחו השרים אופיר אקוניס ומירי רגב עם בן שם והודיעו כי הם מצטרפים לבקשה לשנות את מועד הבחירות. "אני קוראת לכל סיעות הכנסת לתמוך בדחיית מועד הבחירות", מסרה רגב, ובכך למנוע פגיעה במשפחות השכולות". היום, כאמור, הוסכם כי הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ אם אכן הכנסת תפוזר.