בסופו של דבר, רק ההסטוריה תשפוט את ראשי כחול-לבן בכלל ובני גנץ בפרט. האם סירובם להצעה הפנטסטית אליה הסכים הליכוד יתברר כשגיאה פטאלית או הישג הסטורי? האם הם חכמים, או צודקים? האם הם גוררים את מפלגתם והמדינה להתרסקות ומחמיצים הזדמנות בלתי חוזרת לסיים את עידן נתניהו בדרכי שלום, או שהם מפגינים כושר עמידות עקרונית וחוט שידרה פוליטי מוצק תוך הקמת קיר ברזל מול נאשם בשלושה כתבי אישום כולל שוחד?

עד לפני כמה שעות, גנץ עוד התלבט. ויתורו הדרמטי של יאיר לפיד על הרוטציה סתם כנראה את הגולל על האפשרות להקים ממשלת אחדות עם הליכוד, כשנתניהו ראשון. ככל הידוע, מדובר בעסקת חבילה בין לפיד ליו"ר סיעתו: אני מוותר על ביבי, אתה על הרוטציה.

לו הייתי גנץ, הייתי מתקשה מאוד לא להכנס לקונסטרוקציה המשפטית-פוליטית שנבנתה בעמל רב על ידי צוותו פלוס אנשי חיזוק מבחוץ: היועצים ישראל בכר ושלום שלמה, ראש צוות המו"מ דר' יורם טורבוביץ' והמשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט. הצצה במתווה המפורט, המתפרש על פני עמודים רבים, מעוררת פליאה והתפעלות: הוא לא משאיר לנתניהו אפילו חרך צר להמלט דרכו מהנבצרות, הרוטציה או גם וגם.

ראשית, חובה להדגיש: בליכוד יטענו כי מדובר בטיוטות לא מחייבות. גם בכחול-לבן יש הטוענים שנתניהו לא עומד מאחורי ההצעות והמתווים הללו. יחד עם זאת, הגורמים שעסקו בכך אומרים במפורש שזה היה מו"מ אמיתי, על דעתו של נתניהו, שהיה מעודכן לאורך כך הדרך ואישר כל פסיק ותו. אנשיו אמרו בתחילת הדרך לצוות של כחול-לבן: "בכל מה שקשור להבטחת הרוטציה והנבצרות, תעשו מה שאתם רוצים. נסכים לכל הבטחונות ולכל השריונים, כל חקיקה וכל סעיף יאושרו".

צמרת כחול לבן, צילום: מרק ישראל סלם
צמרת כחול לבן, צילום: מרק ישראל סלם

בישראל יהיו שני ראשי ממשלה. האחד ייקרא "ראש הממשלה" (נתניהו), השני ייקרא "ראש הממשלה המיועד ברוטציה". כדי שגנץ לא יגיד שישב "תחת" נתניהו, הממשלה הזו תהיה ממשלתם של בנימין נתניהו ובני גנץ. להלן, ממשלת הבנימינים. בהשבעת הממשלה, יושבעו בעצם שני ראשי ממשלה: אחד מכהן, השני מיועד. ההחלפה ביניהם לא תצריך הצבעה נוספת וביטול או שינוי החוק הזה יצריך רוב מיוחד (מה שימנע מנתניהו ביטול המתווה כולו באמתלה כזו או אחרת).

חוק יסוד: הממשלה ישונה ויתווסף לו המתווה הנ"ל כסעיף מיוחד שייקרא "ממשלת רוטציה". הסעיף הזה קובע, בנוסף להיותם של שני ראשי ממשלה (אחד בפועל, השני "המיועד"), כי ההצבעה לאישור הממשלה היא בעצם הצבעה לאישורם של כל השלבים הבאים: לא יהיה צורך באף הצבעה נוספת כשנתניהו ייצא לרוטציה וגנץ יהפוך לראש ממשלה, או בחילופי גברי אחרים. הכל מגולם באותה הצבעה ראשונה. אגב, אנקדוטה: לאחרונה הוצע גם שהח"כים של כחול-לבן יזכו לחופש הצבעה בסיעה ובכנסת על סעיף הרוטציה. ובלבד שיימצא בסופו של דבר רוב להעברת החוק. כך יוכלו לפיד, יעלון ואחרים שמתנגדים לרעיון הישיבה עם נתניהו, להתנגד גם בהצבעה בסיעה וגם בהצבעה בכנסת.

סעיף הרוטציה יקבע את התאריך המדוייק - כאמור, ההצעה היא 4.5.2020 בו יהפוך ראש הממשלה נתניהו לממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות, ואילו "ראש הממשלה המיועד ברוטציה" בני גנץ, יהפוך באותו יום, אוטומטית, לראש הממשלה. החוק יקבע גם את התאריך בו גנץ יפנה בחזרה את מקומו לנתניהו, או לכל מי שיהיה באותה עת יו"ר הליכוד, כדי להשלים את הרוטציה.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

דברים נוספים שנקבעו במתווה: ראש ממשלה אחד, לא יכול לפטר את ראש הממשלה השני. כנ"ל בעניין שרים: ראש הממשלה המכהן לא יכול לפטר שרים ממפלגתו של המיועד לראש הממשלה ברוטציה. ואם ראש הממשלה עצמו מתפטר? אז הממשלה הופכת לממשלת מעבר, אבל ראש ממשלת המעבר הוא ראש הממשלה השני, זה שלא התפטר. ואם ראש הממשלה לא מעביר תקציב? אז אוטומטית הוא מוחלף בידי המיועד לראש הממשלה ברוטציה.

"בסך הכל, הקמנו כאן מנגנון שיש בו הלחמות, בטחונות ותשובות כמעט לכל תרחיש", אמר לי אחד הגורמים שהשתתפו בהכנת המתווה, "קשה מאוד לצאת ממנו, אם כי לא בלתי אפשרי".

ההצעה עוררה מהומת אדירים בקוקפיט של כחול-לבן. גבי אשכנזי הוא התומך הנלהב ביותר שלה. בני גנץ נוטה לכיוונו. לפיד ויעלון מתנגדים נחרצות. בשלב מסויים נטה גנץ להביא את ההצעה לדיון מסודר, אך נמלך בדעתו. הוא חילץ מלפיד את הירידה מהרוטציה גם בזכות העובדה שבתמורה, גנז יו"ר כחול לבן את הרעיון לשבת עם נתניהו. עוד רבות יסופר וידובר בדרמה שניטשה בכחול-לבן סביב הצעת נתניהו.

אין לי מושג מה הייתי עושה במקום גנץ. אני נוטה להאמין שהייתי מקים את ממשלת האחדות עם נתניהו ומונע מישראל בחירות בפעם השלישית. הדברים מקבלים חיזוק גם בעזרת מסרים חשאיים שנתניהו משגר מדי פעם לכמה מראשי כחול-לבן. על פי המסרים הללו, נתניהו באמת מחפש דרך לסיים בכבוד וסבור שהוא מסוגל לחלץ מהנשיא טראמפ יתרונות משמעותיים בחצי השנה הקרובה. בנוסף, הוא מאמין שמעמדו כראש ממשלה אחרי בחירות יסייע לו להשיג עיסקת טיעון טובה עם הפרקליטות ולמנוע לא רק בחירות מישראל, אלא גם משפט מייגע, ארוך ויקר ממשפחת נתניהו.

הבעיה של נתניהו היא שאף אחד לא מאמין למילה היוצאת מפיו. הוא הרוויח את המעמד הזה ביושר. גם כשמקורביו או שליחיו המשיכו לפמפם את המתווה וההצעה הזו קדימה, היו בכחול-לבן אנשים שהיו משוכנעים שברגע האמת נתניהו יתנדף, ישאיר אותם עם הצחנה ועם הפרת ההבטחה לבוחר וירוץ לבחירות. כך או אחרת, את המילה האחרונה תגיד ההסטוריה ולא בטוח שגם אז זה יהיה סופי.