הערוץ הלבנוני "אל מיאדין" פרסם הערב (שני) חלקים מטיוטת תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, המכונה "עסקת המאה". בחלקים שפורסמו, נכללו פסקאות המבטיחות חתימת הסכם תלת צדדי בין ישראל, פלסטין וחמאס.



החלקים שפורסמו עוסקים בקווים כלליים הנוגעים ליסוד מדינה פלסטינית בשם "פלסטין החדשה", שתוקם באזור הגדה המערבית ורצועת עזה, ללא ההתיישבויות הישראליות הקיימות באזור. במסגרת ההסכם, יתאפשר מעבר אוכלוסייה ערבית לשטחי פלסטין החדשה.



בפסקאות שפורסמו מתוך טיוטת המסמך, מפורטים תנאים לפיהם ישראל מתחייבת להגן על המדינה הפלסטינית החדשה מכל איום חיצוני, בתנאי לתשלום על הגנתה. בנוסף, הטיוטה מתייחסת לסוגיית ירושלים, וקובעת כי העיר הקדושה לא תחולק, ותוגדר כשטח משותף בין ישראל למדינה הפלסטינית החדשה שתוקם, תוך הבטחה כי שטחים נוספים ואתרים קדושים לא יסופחו לאזור ירושלים.



הנשיא טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
הנשיא טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)



כזכור, תכנית המאה נתקלה בלא מעט קשיים לאורך הדרך, בין היתר בשל התבטאויות שונות מצד גורמים בממשל האמריקאי, כמו הצהרתם בחודש הקודם כי ההתנחלויות אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי, מה שעורר זעם בקרב הציבור הפלסטיני.



יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) אמר בתגובה כי "יוזמת טראמפ למזרח התיכון מתה. מראש אמרנו שהיא לא תצליח. אחרי הצהרת פומפאו על ההתנחלויות - אין לה שום בסיס". הוא הוסיף כי "באוסלו ישבנו לבד עם הישראלים ואחרי שמונה חודשים הגענו להסכם בלי האמריקאים. לו היינו מערבים אותם, זה היה משתבש".