עשרות תיירים ישראלים שנחתו היום (רביעי) במוסקבה בטיסה שיצאה מישראל, עוכבו בביקורת הדרכונים במשך שעות ארוכות. לאחר מספר שעות שוחררו והורשו להיכנס למדינה. שגרירות רוסיה בישראל מסרה בתגובה כי "נכון ל-1 בדצמבר 2019, כ-5,771 תיירים רוסיים לא הורשו להיכנס לישראל, כאשר רק באוקטובר האחרון כ-568 תיירים רוסים לא הורשו להיכנס. בכל יום, כ-20 תיירים שמגיעים לישראל עם כסף וטיול מאורגן מעוכבים ונשלחים בחזרה לרוסיה".



חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה לעיכוב ואמרה: "האמת שזה ממש לא מפתיע אותי. מדיניות משרד הפנים שבראשו עומד אריה דרעי כבר שנים עושה את המוות לתיירים שמגיעים ממדינות חבר העמים לשעבר- אז למה אנחנו מצפים? שהם ישתקו ולא יחזירו לנו באותו המטבע? שאנחנו נשפיל את האזרחים שלהם וזה יעבור כאילו כלום לא קרה? לפני כמה חודשים הסיטואציה הזו התרחשה גם עם אוקראינה. משרד הפנים עיכב וגירש תיירים מאוקראינה ואני נאלצתי להתערב כדי לשחרר תיירים ישראלים משם. דווקא בתקופה הזו שהמוני ישראלים ירצו לטוס לנובי גוד וחנוכה, הם יחששו לעשות זאת והכל בגלל המשבר המדיני הזה שכולו באחריותו של שר הפנים אריה דרעי".

האירוע מתרחש על רקע פרשת נעמה יששכר, הישראלית הכלואה ברוסיה מאז אפריל לאחר שנמצאו בתיקה 9.5 גרם חשיש ובעקבות כך הורשעה ונידונה לשבע וחצי שנות מאסר. עורכי דינה הגישו ערעור לבית המשפט ברוסיה, בבקשה להביא לשחרורה בהקדם. הדיון בעניינה היה אמור להתקיים השבוע אך נדחה לשבוע הבא. יששכר מצדה, ביקשה להיות נוכחת באולם והקשר איתה נעשה באמצעות שיחת וידאו.



ממשרד החוץ נמסר: "משרד החוץ בודק את הנושא מול משרד החוץ הרוסי ופועל על מנת שתיירים ואנשי עסקים ישראלים יוכלו להמשיך ולהיכנס לרוסיה, כפי שהיה עד כה. זאת במיוחד כאשר ברור שלשתי המדינות אינטרס משותף בעידוד התיירות ההדדית וקשרי הסחר הבילטראליים".



מדובר בקבוצת תיירים הישראלים , כ-40 בני אדם, בתוכם משפחות עם ילדים שרצו לנצל את חופשת החנוכה ולבקר במוסקבה.  כל המעוכבים הועברו לאזור מיוחד של נמל התעופה " דומודדובו", כמו כן, נלקחו מהם הדרכונים והועברו לאנשי האבטחה המקומיים. 
 
גם יממה קודם לכן השבוע דווח על הישראלים שעוכבו בשני נמלי התעופה במוסקבה: "דומודדובו" ו"שרמטייבו".  אז נטען כי "חסרים להם מסמכים  הדרושים כדי לאפשר להם לעבור ביקורת גבולות ולהיכנס לשטח רוסיה". במהלך החודש קרוב ל-30 אזרחים ישראלים עוכבו בנמלי תעופה שונים ברוסיה ונאלצו לחזור ארצה אחרי שעות ארוכות של עיכובים ובירורים.

כזכור, אתמול נאם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכנס בחירות של הליכוד בחיפה, ואמר כי הוא "מבטיח להביא את נעמה יששכר הביתה". במקביל, נפגש שר החוץ, ישראל כ"ץ, עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בנושא, תוך הבעת תקווה שהנשיא פוטין יקבל את בקשות החנינה שהוגשו לו, ובנוסף ביקש להגביר את תכיפות הפגישות בין נעמה למשפחתה.



דבריו של נתניהו הגיעו לאחר שאמה של נעמה, יפה, שלחה מכתב לראש הממשלה, בבקשה שישקיע מאמצים לשחרור בתה לקראת הדיון בעניינה בעוד יומיים, בו כתבה כי "אמש פורסם כי שמונה מבכירי המשק הישראלי נעצרו ליממה בשדה התעופה ברוסיה, וגורשו חזרה לישראל כאחרוני הפושעים. אירוע מצער זה מתווסף לסירוב של הרוסים, שלא לאפשר לילדה ישראלית לחזור לחיק אביה המתגורר בישראל. שלא יהיה ספק, אדוני ראש הממשלה, הקשיחות הזו מכוונת לישראל ולאזרחי ישראל. מדובר בעניין פוליטי ומדיני של רוסיה כלפי מדינת ישראל ואזרחיה בלבד".