היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שוחח היום (ראשון) עם המשנה לפרקליטת מחוז מרכז (פלילי), עוה״ד אורלי בן-ארי גינזברג, וביקש לחזק את ידיה  לנוכח אירועי הימים האחרונים. היועמ"ש מסר כי ההחלטה על ויתורה מלכהן בתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה אותה קיבלה ביום שישי, היא "צעד מוערך ואמיץ". 



מנדלבליט חזר על דבריו מפגישתו עם עו״ד בן-ארי גינזברג ביום שלישי האחרון, בו קיבלה את כתב המינוי, לפיהם הוא מעריך את תרומתה הרבה לאכיפת החוק ואת מקצועיותה וכי ברור שאינו מטיל ספק ביושרה האישית שלה ובכוונותיה הכנות לקבל על עצמה את התפקיד.



היועמ"ש שב והדגיש, כי עמדתו בנוגע למינוי ממלא מקום פרקליט המדינה אינה מושתתת על שיקולים אישיים כלשהם, אלא על עמדה משפטית עקרונית בנוגע לתהליך הנדרש לשם הבטחת עצמאותו ואי תלותו של ממלא פרקליט המדינה ואמון הציבור בתהליך זה.



בן-ארי גינזברג הודתה ליועמ"ש על דבריו וביקשה להבהיר כי כפי שפירטה בהודעתה, ההחלטה לוותר על הכהונה כממלא מקום פרקליט המדינה נובעת מטעמים מערכתיים בלבד, ולא מטעמים אחרים, ובשל דאגה לטובתה של פרקליטות המדינה. מנדלבליט הביע תקווה להמשך עבודה משותפת ופורה למען שלטון החוק במדינת ישראל והאינטרס הציבורי.



ביום שישי בערב דווח בחדשות 12 כי בן ארי גינזברג תוותר על המינוי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה. בהודעה שפרסמה עורכת הדין והמשנה לפרקליטת מחוז מרכז (פלילי) נכתב, כי "למרות הזכות הכרוכה בחובה להוביל את הפרקליטות בתקופה רגישה זו, אני רואה לנכון להעדיף את טובת הציבור והאינטרס הציבורי, על פני שאיפותיי האישיות. בעת הזו – המערכת ואמון הציבור חשובים לי יותר".



אביחי מנדלבליט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"אחרי כשלושה עשורים של עבודה מקצועית ומסורה בפרקליטות, אשר יקרה לי כל כך ובה אני מאמינה, מתנהל "מחול שדים" במערכת המשפט, שבעל כרוחי אני חלק ממנו. נבחרתי על ידי שר המשפטים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה ואני סמוכה ובטוחה ביכולתי ובכישוריי למלא תפקיד זה בהצלחה".



עוד כתבה בן ארי גינזברג, כי "הניסיון להפוך את הבחירה בי לעניין פוליטי ולהציגו כחלק ממהלך שנועד לפגוע בשלטון החוק, או בעצמאות שיקול הדעת של הפרקליטות – הוא מצער וסותר את התנהלותי וערכיי מאז או מתמיד", המשיכה בן ארי גינזברג. "האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות ולשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפט פגיעה נוספת, כל עוד בכוחי למנעה".



"למרות הזכות הכרוכה בחובה להוביל את הפרקליטות בתקופה רגישה זו, אני רואה לנכון להעדיף את טובת הציבור והאינטרס הציבורי, על פני שאיפותיי האישיות", כתבה בן ארי גינזברג. "אי לכך, אני חוזרת בי מהסכמתי לעמוד בראש הפרקליטות, היקרה לי כל כך. אמשיך, כפי שפעלתי עד כה, לתרום למערכת ככל יכולתי בכל תפקיד שיוטל עליי. אני מודה לשר המשפטים על האמון שנתן בי, מודה לכל הפרקליטים ולגורמים רבים גם מחוצה לה, שקיוו כי אנווט את הספינה, אך בעת הזו – המערכת ואמון הציבור חשובים לי יותר".



ביום רביעי הוציא בג"ץ צו מניעה זמני למינויה של בן ארי גינזברג לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה​. ההחלטה התקבלה דקות בודדות לפני תחילתו של טקס חילופי פרקליט המדינה בירושלים. את הצו הוציא השופט מני מזוז, לאחר שהשופט נעם סולברג פסל עצמו מהדיון עקב קרבתו לשלמה למברגר, שהיה אחד המועמדים לתפקיד.



ההחלטה הגיעה בתגובה לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון כנגד מינויה של בן ארי גינזברג לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. בעתירה נכתב כי נוכח החשש הכבד כי הטלת תפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב ולנוכח אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.