הערכה בליכוד ובמערכת הפוליטית: ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיש השבוע לכנסת את הבקשה שלו לחסינות ממשפט. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי למסור היום את חוות דעתו בנושא הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, והדיון בבג"ץ יתקיים ביום שלישי.



ביום חמישי תסתיים התקופה בת 30 הימים שבהם, לפי החוק, צריך נתניהו להחליט אם לבקש חסינות או לוותר על האפשרות הזאת. לדברי הגורמים בליכוד, ראש הממשלה ינמק את בקשתו בכך שהרוב הגורף במפלגה הגדולה במדינה העניק לו אמון אחרי ניצחונו בבחירות הפנימיות. הוא צפוי להגיד כי כדי שיוכל לממש את המנדט שניתן לו ולהוביל את מפלגתו ואת גוש הימין כולו לניצחון בבחירות, הוא זקוק לחסינות כדי להקדיש את כל זמנו לתפקוד כראש הממשלה, במקביל למערכת הבחירות, ולא לבלות שעות ארוכות בבית המשפט.



גורם בכיר בליכוד אמר אמש בשיחה עם "מעריב" כי "המועד האחרון להגשת הבקשה לחסינות הוא יום רביעי השבוע, כולל. להערכתי, נתניהו יגיש בקשה לחסינות". יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר מסר ל"מעריב: "יש לנתניהו זמן להחליט עד יום חמישי, אני מקווה שהוא יגיש בקשה לחסינות".



מהליכוד נמסר בתגובה: "בניגוד לדיווחים, חסינות היא עניין זמני לתקופת כהונה בלבד ואיננה התחמקות מהעמדה לדין. בכל מקרה, ראש הממשלה נתניהו טרם קיבל החלטה בנושא והוא יודיע על החלטתו בימים הקרובים".



בכחול לבן הגיבו אמש בלעג לדיווחים כי נתניהו אכן יבקש השבוע חסינות. בהודעה הקצרה שמסרה מפלגת האופוזיציה הגדולה נכתב: "מה, מה פתאום", תזכורת להבטחתו של נתניהו לפני הבחירות הקודמות כי לא יבקש חסינות מהכנסת.



בתוך כך, התברר כי נס חנוכה לא קרה לגדעון סער ולמחנהו וחרף המאמץ והתקווה - הבשורה לא הגיעה והח"כ לא עבר את רף ה־30% מקולות הליכודניקים בפריימריז של המפגלה, רף שהיה עשוי לבסס את מעמדו כראש מחנה ובעל כוח משמעותי בתוך המפלגה.



גדעון סער. צילום: באדיבות מטה סער
גדעון סער. צילום: באדיבות מטה סער



גורמים בליכוד אמרו ביום שישי, עם פרסום התוצאות על ניצחונו המוחץ של נתניהו, כי מקרובי ראש הממשלה מייעצים לו לגייס לצורך קמפיין הבחירות את סער, במיוחד עבור האזורים שבהם הוא הצטיין. לדברי אותם גורמים, "המבחן הגדול של סער יהיה היום באירוע הדלקת נרות של הליכוד בתל אביב. כל אנשי הליכוד הוזמנו, כולל אנשי מחנה סער, ויש שתי שאלות שנשאלות לקראת המעמד: האם אנשי סער יגיעו לאירוע, ואיך הם יתקבלו על ידי תומכי נתניהו".



ראש הממשלה רשם לעצמו ניצחון גורף וחד־משמעי: 72.5% - 41,792 חברי הליכוד אמרו לו "כן" בקלפי, לעומת 27.5% - 15,885 מתפקדי ליכוד. נתניהו ניצח ב־99 אתרי הצבעה מתוך 106 שפעלו ביום הפריימריז בכל רחבי הארץ. האמירה הראשונה שנאמרה במטה נתניהו מיד עם קבלת התוצאות הרשמיות והסופיות, ועוד לפני דברי הניצחון, הברכות וההצהרות: "זה חייב להיות קמפיין הליכוד - הרבה שטח, כי אין לו תחליף". לדבריהם, העובדה שמטה נתניהו קיים למעלה מ־40 כנסי בחירות למרות פרק הזמן הקצר שהוקצה לפריימריז מאשש את הטענה הזו.



נתניהו עצמו נשא את נאום הניצחון שלו ביום שישי בבוקר בקריית שדה התעופה, ואחרי שהודה למצביעיו קבע: "קיבלתי מנדט מחודש ועצום מהליכוד. זהו ניצחון כביר כי התגברנו גם על מפיצי הפייק סקרים והפייק ניוז שכבר עכשיו מנסים לגמד את הניצחון. זהו ניצחון כביר, כי כמעט כל התקשורת התגייסה נגדי עם מפלגות השמאל גם בהתמודדות זאת. רוב העם תומך בימין ורוב העם תומך בי לראשות הממשלה".



סער עצמו פרסם מיד עם היוודע התוצאות ציוץ בטוויטר שבו הודה לתומכיו. בפוסט נרחב בדף הפייסבוק שלו הוסיף: "כשאני משוכנע שהצדק איתי - אין לי כל קושי להיות במיעוט. אני מודה ל־15,885 חברי הליכוד שהצביעו עבורי אתמול מתוך אמונה שאני צריך להנהיג אותו. זה ציבור גדול מאוד. אני גאה בתמיכתכם, במסירותכם, באומץ לבכם. כדמוקרט - אני מקבל ומכבד את הכרעת הרוב. זה לא סותר את זה שאני יודע שעשינו את הדבר הנכון".



רוב התגובות בליכוד הגיעו ממחנה נתניהו. בין הראשונים לברך היה ח"כ ניר ברקת, שבעצמו נחשב לאחד המועמדים העתידיים לתפקיד יו"ר התנועה. ברקת התייחס בדבריו למפסיד ואמר: "כעת, כשהפריימריז מאחורינו, אני קורא לך גדעון סער - תצטרף אלינו למערכה האמיתית של ניצחון הליכוד בבחירות והקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו".



בין הבודדים במחנה סער שהתבטאו בנושא הבחירות היה ח"כ יואב קיש, ששימש ראש מטה הפריימריז שלו. קיש כתב: "מקווה שאגלה שחוכמת ההמונים צדקה ואני טעיתי ושנצליח להגיע ל־61 מנדטים בבחירות הקרובות".