ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר (שני) לדיון טעון, בהשתתפות שר המשפטים אמיר אוחנה, בהצעה להקפיא את תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, המכונה "חוק קמיניץ" שהחמיר את הענישה על בנייה בלתי חוקית. לקראת סוף הדיון התפתח דין ודברים חריף בין ח"כ אחמד טיבי ובין ח"כ קטי שטרית מהליכוד, שהטיחו האשמות אחד בשני. 

טיבי זעם על נציג של תנועת רגבים שפרסמה הודעה לעיתונות בה טענה כי חכ טיבי "סוחט" את שר המשפטים. "לך אתה זבל גזעני. ארז קמיניץ, אלה החברים שלך. הם מגינים על החוק שלך. אלה חלאות אדם", אמר טיבי וקרא לעבר נציג רגבים -"אתה חלאת אדם". בתגובה ענתה לו שטרית כי "אתה תומך בשהידים, בטרוריסטים אתה תומך". טיבי התחיל לענות לה בערבית ושטרית הגיבה ואמרה "אל תדבר אתי בערבית. אני גדלתי בלוד". טיבי הטיח בה: "תסתמי את הפה מה את אומרת לי אל תדבר בערבית יא זבל".

בפתיחת הדיון אמר שר המשפטים, אמיר אוחנה כי "לצד האמירה הזאת שהחוק עובד, והוא עובד, ולכן אני גם אומר כאן שאין מקום לתקן אותו או לבטל אותו. יש עדיין כל כך הרבה עבירות בנייה שצריך לעשות תעדוף. בקשתי מהמשנה ליועמ"ש, מר קמיניץ, שהיות ואין יכולת לאכוף את כל העבירות, צריך לקבוע מהם הדברים החמורים, מה שחור ולא אפור. מה שהוא עבירה מובהקת. הוא הסכים לקיים פגישות עם כל המגזרים ולגבש בתוך חודש מדיניות אכיפה. בזה אפשר לסכם התיקון הוא תיקון נכון וטוב לטובת המגזרים. הפשרה של ניסנקורן להקפיא לחמש שנים היא שגויה, פסולה ולא נכונה. מפלגה שחרטה על דגלה שלטון החוק-מה היא מציעה, לאפשר עבירות? כשהם אומרים "הפעם נקים ממשלה עם הרשימה המשותפת", אני מבין מאיפה זה בא.



"אחרי שנים רבות של הפקרות, המדינה עושה ואוכפת ורק בזכות האכיפה מתאפשר תכנון. קראתי באחד העיתונים שההליך שמתקיים כאן הוא ניסיון לסחיטה באיומים של משרד המשפטים, שאם לא נקפא את חוק קמיניץ אז לא יועברו למשרדי כספים, טיבי אמר לי בשיחה טלפונית שזה כלי פרלמנטרי בידיו להקפיא כספים. אחת מהבטחות הבחירות שלי היו שבשנת תקציב לקחתי פחות כסף מהציבור ולא יותר. אם החרב מעל צווארי שיהיו קיצוצים במשרד המשפטים אז תודה לכם. יהיו קיצוצים. אני רוצה לקחת פחות כסף מהציבור. זה לא יביא אותי לתקן או לבטל חוק שהוא לטובת הציבור".




השר אוחנה ויו"ר הוועדה גפני, צילום: מרק ישראל סלם
השר אוחנה ויו"ר הוועדה גפני, צילום: מרק ישראל סלם

בתנועת רגבים מזהירים כי מדובר ב"מחטף שנועד להחזיר את המציאות של הפקרות הבניה הבלתי חוקית בעיקר בנגב ובגליל" וכי "המחטף נעשה תוך סחיטת שר המשפטים אמיר אוחנה כי אם לא יביא להקפאת החוק, לא יועברו תקציבים המיועדים למשרד המשפטים בהיקף עשרות מיליוני שקלים ואשר יוחזרו לקופת האוצר אם לא יאושרו עד סוף שנת המס מחר". 

ח"כ טיבי אמר למעריב כי "הדיון היום הוא צעד בכיוון הנכון לביטול והקפאת חוק קמיניץ הדרקוני. צוות 100 הימים של ממשלת ישראל קבע שהרקע והמניעים לבנייה ללא רשיון היא כשל תכנוני של רשויות המדינה ובמקום לתכנן לטווח קצר וארוך הם הורסים ומדברים איתנו בשפת הדחפורים".

"הקנסות הן חסרות תקדים ובלתי אנושיות ללא יכולת ערעור ומתברר שהחוק פוגע קשה ביישובים הערבים והדרוזים ובמושבים. השרה לשעבר שקד הצהירה כי היא בעד אכיפה נגד ערבים בלבד ושחרור היהודים מעול החוק הנורא הזה. רק בשביל זה כולם חייבים להתאחד כדי לסיים את העוולה הזו. היום זה מתחיל".