נשיא פולין אנדז’יי דודה אמר במפגש השנתי עם נציגי יהדות פולין כי קיבל בתדהמה את ההזמנה להשתתף בטקסי שחרור מחנה אושוויץ ב"יד ושם" בירושלים. לדעתו, עליהם להיערך היכן ששכן המחנה, ו"אסור לקחת את הזיכרון" מהמקום.

לדברי הנשיא דודה, הוא הסכים לנסוע לירושלים כדי שלא לעורר מחלוקת, ומשום שב"יד ושם" מנציחים גם את חסידי אומות העולם, שרבים מהם פולנים. אלא שאז נדהם, לדבריו, לגלות שבטקס בירושלים ינאם נשיא רוסיה. הוא אמר: "ב־1939 תקפה ברית המועצות יחד עם גרמניה בראשות אדולף היטלר את פולין, ואפשרה לגרמנים לחולל אחר כך את השואה". הוא הוסיף כי מבחינתו יוכלו לנאום שם גם נשיא גרמניה ונציגי ארצות אחרות - אבל לא נשיא פולין.

"לא אוכל לנסוע לאירועים בירושלים, אם לא אוכל להציג את נקודת הראות של הפולנים במובנה הרחב", ציין. "הצהרתי סופית: לא אסע לשם, משום שמקום האירוע לציון יום השואה הבינלאומי הוא שטח מחנה ההשמדה לשעבר - ושם ייערכו האירועים המאורגנים על ידי מוזיאון אושוויץ ב־27 בינואר".

 עם זאת, דודה הדגיש כי הוא "משוכנע שאין היום קשיים ביחסים בין פולין למדינת ישראל ובין הפולנים ליהודים. יש אולי יחסים בעייתיים מצד חוגים מסוימים בעלי השפעה המארגנים את האירועים. אבל זו לא מדינת ישראל".

מנגד ישראל דווקא צפויה לקחת חלק מכובד באירוע שיתקיים באושוויץ לציון שחרור המחנה. הנשיא ריבלין אמור לייצג את המדינה בטקס ב-27 בינואר.