שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס הערב (שבת) ב"רשת 13" לסערה שחולל הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, לאחר שטען בסרטון שפורסם ב-ynet ביום שלישי, כי רבים מעולי ברית המועצות לשעבר אינם יהודים. דרעי אמר כי "הדברים של הרב הראשי מזעזעים והמשמעות שלהם היא רק אחת, ולפיה העולים מברית המועצות הם גויים שונאי דת". עוד אמר השר, כי "הדברים עוותו וסולפו בכוונה תחילה בשביל לשרת את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן".

"התנועה הרפורמית דרשה מאיתנו לחשוף בפניה את המידע לגבי כמה עולים יהודים עלו וכמה יהודים שאינם יהודים ביצעו עלייה. לא הסכמתי כשר הפנים לחשוף זאת", אמר דרעי והוסיף: "שני שליש מן העולים מברית המועצות שעלו לאחרונה לארץ אינם יהודים. הגיעו לצערי הרב מעל ל-300 אלף אזרחים שאינם יהודים. הסוכנות היהודית אמרה ש-42 מיליון איש רוצים להתגייר ולעלות לארץ מארצות הברית, אבל לא מוכנים לקבל אותם כי הם לא אירופאים".

במפלגת ישראל ביתנו התייחסו לדבריו של ‎דרעי ואמרו כי "למי שמשרת בצה"ל, עושה מילואים, ומוכן להקריב את חייו למען אזרחי מדינת ישראל, יש יותר זכויות במדינה מהרב מסאטמר או מהאברכים של הפלג הירושלמי, שנלחמים בגיוס לצה"ל ופוגעים בחיילים חרדים באופן פיזי ומילולי".

כזכור, ביום שלישי פורסם סרטון בו נראה הרב יוסף אומר כי "מאות-אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת". 

אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם
אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם

"העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים", הוסיף הרב הראשי. "שאם יהיו בחירות לא יהיה הרבה לחרדים. בשביל זה העלו אותם פה לארץ, גויים גמורים, ממש גויים גמורים. לצערנו הרב, אנחנו רואים את פרי ההסתה שהם עושים". בהמשך טען כי בחלק ממשפחות העולים אף יש כאלה ש"הולכים לכנסייה כל יום ראשון, הולכים למנזר". 

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פנה לאחר פרסום הסרטון ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וביקש ממנו לפתוח בחקירה נגד הרב הראשי לישראל.

ליברמן כתב במכתבו כי "יש לראות בחומרה דברים אלו היוצאים מפיו של היושב בראש מוסד הרבנות הראשית במדינת ישראל, ומכהן כרב ראשי בישראל. לאור דבריו האמורים ספק רב אם ביכולתו להמשיך ולכהן במשרה ציבורית זו".

הרב יוסף הגיב לסערה שעוררו דבריו ואמר: "אמרתי ברורות ואני שב ואומר: לצד מרבית העלייה המבורכת של מאות אלפי היהודים מברית המועצות לשעבר שמסרו את נפשם שנים רבות למען שמירה על הגחלת היהודית, ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על פי ההלכה שהגיעו מכוח ׳סעיף הנכד׳ בחוק השבות המתיר למי שאביו ואימו אינם יהודים לעלות לארץ".

"בביקוריי בחודש האחרון בקהילות היהודיות הפורחות ברוסיה ובאוקראינה נחשפתי לביקורת החריפה הקיימת בקרב קהילות אלה על העלאתם של רבים שאינם יהודים לארץ. מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות חיים בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים".