בתגובה לפרסום הנוהל החדש לגיוס וקבלת תרומות בנציגויות ישראל בעולם, לצורך אירועי יום העצמאות וציון מועדים חשובים נוספים במדינה, הודיע הוועד המדיני של משרד החוץ כי הוא מתנגד למהלך, ואף פנה לשר החוץ ישראל כ"ץ בדרישה לבטל את הנוהל. יותר מ־30 שגרירים ונציגויות ברחבי העולם כבר הודיעו כי לא ישתפו פעולה, וכי אין בכוונתם לפעול על פי הנוהל

במהלך מאבקם נגד הנוהל פרסמו חברי הוועד ברשתות החברתיות את התגובה החריפה הבאה: "השר ישראל כ"ץ, כנראה התבלבלת, אבל אחרי שנה בתפקיד עליך לדעת שהתפקיד שלנו – השליחים והדיפלומטים במשרד שעליו אתה ממונה – הוא ליישם את מדיניות החוץ של ישראל, לא לקושש כספים אצל נדבנים על מנת לבצע את פעילותנו. אולי במקום לעזור למשרד האוצר לרסק את המשרד שעליו אתה אמון, תעזור לנו להציל במשהו את מדיניות החוץ של ישראל? אבל אנחנו לא שוגים באשליות. שנה לא עשית דבר למען המשרד ולמעננו, מה הסיכוי שמשהו יקרה עכשיו?".

"אז יש לנו חדשות בשבילך", הוסיפו וכתבו חברי הוועד, "אנחנו גמרנו לשתוק. היום ועד העובדים המדיני מנחה את כל השליחים להפסיק את המהלך הבזוי הזה של קיבוץ נדבות. הסיבה היא פשוטה: אם אין שר שיעזור לנו וישמור על כבודה של המדינה, שמתהדרת בכלכלתה המשגשגת ובחברותה ב־OECD, אנחנו צריכים למנוע את ביזוי המדינה ושליחיה". הודעות זהות פורסמו בחשבונות הטוויטר הרשמיים של נציגויות רבות של ישראל בעולם.

התגובה החריפה של הדרג המקצועי במשרד החוץ באה בעקבות ההחלטה שקיבלה הממשלה ביום ראשון שעבר על נוהל חדש לגיוס וקבלת תרומות לאירועי יום העצמאות בשגרירויות בעולם, ולציון מועדים מכוננים ביחסי החוץ בין ישראל ובין מדינות או ארגונים בינלאומיים. זאת, בעקבות הקיצוץ הדרמטי בתקציב משרד החוץ, שגרם לשיתוק בתקציבי הפעילויות של המשרד והשגרירויות.

ראשי הוועד סיפרו ל"מעריב" כי בעקבות ההחלטה הם פנו ללשכת שר החוץ על מנת לקבוע פגישה עמו ולדון בנוהל החדש. "פנייתנו זאת, כמו גם כל ניסיון להיפגש עם השר בשבועות האחרונים, לא נענו", מסרו אנשי הוועד.