בישראל מתכוננים לצעד הדרמטי של בית הדין הבינלאומי בהאג. זאת, בעקבות המלצת התובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, לפתוח בחקירות על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו, לכאורה, על ידי מדינת ישראל וארגון הטרור חמאס.

בהאג החלו לגבש צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירים ישראליים. לפי גורם מדיני המעורה בפרטים, "אם שופטי בית הדין הבינלאומי יענו בחיוב לבקשת התובעת ויאשרו את פתיחת החקירה, בתוך 90 יום יוצאו צווי מעצר בינלאומיים נגד מספר בכירים ישראלים, שיוגדרו כחשודים בפשעי מלחמה".

תחת הגדרה זאת יוכל בית הדין להוציא צווי מעצר גם נגד פקידים ישראלים בכירים שהיו שותפים לקידום בנייה ישראלית בירושלים וביהודה ושומרון. הצווים יהיו תקפים בכל המדינות החברות בבית הדין הבינלאומי. במצב זה, בכירים ישראלים עלולים להיעצר בזמן שהותם בחו"ל ללא ידיעתם על כך שיש נגדם צו מעצר, ולפיכך, מומלץ להם לא לבקר במדינות אלה.

בית הדין הבינלאומי בהאג. צילום: רויטרס
בית הדין הבינלאומי בהאג. צילום: רויטרס

על פי גורם מדיני, בשנים האחרונות עשתה ישראל מאמצים רבים במטרה לשכנע את התובעת שלא לפתוח בחקירות, אך המאמץ הסתיים ללא הצלחה. כעת, אחרי החלטת התובעת, ישראל החלה לפעול באמצעים מדיניים ודיפלומטיים על מנת לגייס כמה שיותר מדינות ידידותיות בעולם במטרה להפעיל לחץ על בית הדין להימנע מפתיחה בחקירות.

עד כה קיבלה ישראל בתשובה מסרים חיוביים ממספר מדינות התומכות בעמדת ישראל – ארה"ב, קנדה אוסטרליה, הונגריה וגרמניה, שהביעה תמיכה חלקית. על פי עמדתן של המדינות התומכות בישראל, הפלסטינים אינם עונים על ההגדרה של מדינה ריבונית ולכן אינם מוסמכים להצטרף לביה"ד ולאמנות בינלאומיות.

עוד נטען כי סוגיית הטריטוריה והגבולות צריכה להיפתר במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים. שר החוץ ישראל כץ הודה לדיפלומטים הישראלים הנאבקים בהחלטה והנחה להמשיך את המאבק בה.