משרד התחבורה הודיע היום (חמישי) כי הוא החליט לבטל עשרות קווי אוטובוס שיצאו במשך שנים ארוכות כשעה לפני יציאת השבת. המשרד נהג להתיר בשתיקה הפעלת מאות קווי אוטובוס לפני צאת השבת, והדבר הפך לנוהג. בעקבות תלונות של גורמים דתיים החליט המשרד בראשותו של השר בצלאל סמוטריץ' לבטל עשרות מהקווים. ההחלטה התקבלה על רקע הרחבת קווי התחבורה הציבורית בשבת, שמפעילות עיריות במטרופולין תל אביב והמרכז.

כיום פועלים שני מרכזים - מטרופולין הכולל את תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון, כשבסוף השבוע התווספו אליו גם עיריות שוהם ויהוד-מונסון. בנוסף, עיריית רמת-גן מפעילה קווי "סבבוס" לתל אביב בימי שישי ושבת.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן הודיע כי המהלך של השר הוא לביטולם של קווים רגילים, אך הדגיש כי לא מדובר בקווי "סבבוס" ואמר כי "מדובר במהלך לא מידתי ולא הוגן, גם אם הוא חוקי ומעגן את העיקרון של 'חיה ותן לחיות', לפיו כל צד עושה ככל יכולתו לא לכפות על האחר כיצד לחיות במרחב הציבורי". הוא הודיע כי עיריית רמת גן תבחן איזה קווים מיועדים לביטול ותשקול מתן מענה משפטי.

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "הוחלט לשנות את לוחות הזמנים למספר קווים בהם יש מספר מועט של נוסעים. הזזה של קווים משעות חלשות לשעות עמוסות יותר, צפויה שלא לפגוע בנוסעים ואף לספק שירות למספר רב יותר של נוסעים. חשוב לציין כי ברשות פועלים תחת  עיקרון הססטוס קוו ומיישמים את המדיניות של הממשלה.

יו"ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, תקף את שר התחבורה בעקבות מהלך שביצע משרד התחבורה לביטולן של עשרות נסיעות בקווי אוטובוס שפעלו לפני צאת השבת: ״מדובר בכוחנות, בבריונות ובכפייה דתית. האיש שרוצה להחזיר אותנו לתקופת דוד המלך, שאול המלך ומשפט התורה, מוכיח שוב שלא מדובר בהצרות ריקות מתוכן, אלא, לצערינו, גם מעשים. סמוטריץ' חבר ברשימה שמתיימרת לייצג את הימין הליברלי הנאור, חושף את פרצופה האמיתי. "ישראל ביתנו", כתנאי לכניסה לקואליציה הבאה, תדרוש להעביר את סוגית התחבורה הציבורית בשבת ופתיחת עסקים בשבת -לאחראיות הבלעדית של השלטון המקומי.

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס להחלטתו של סמוטריץ' ואמר ''ננצח ונתקן. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, לא מדינת הלכה. כל אחד יוכל לחיות על פי דרכו''.

יו"ר מפלגת העבודה-גשר-מרצ, חבר הכנסת עמיר פרץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "שר התחבורה בממשלת המעבר צריך להפוך לשר התחבורה לשעבר".