יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין הודיע היום (ראשון) על כוונתו לכנס את מליאת הכנסת בשבוע הבא בעקבות הגשת 25 חתימות של חברי כנסת. בהתאם להחלטתו, המליאה תתכנס ביום שלישי ותדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מקורביו של רה"מ הגיבו להחלטתו של אדלשטיין.

"עצוב לראות כיצד אדלשטיין נופל למלכודת של השמאל שמנסה להשתמש בכנסת רק כדי לנטרל את נתניהו, לא משנה כמה התקשורת והשמאל יחבקו יו״ר הכנסת, הוא לעולם לא יוכל לברוח מהאחריות לכך. החלטתו קובעת שענייניו של רה"מ יוכרעו פוליטית ולא באופן ענייני ושיפוטי כפי שהחוק דורש.אני חולק על כך הכל בידיו של יולי אדלשטיין, הוא עדיין יכול למנוע את העוול הנורא שייגרם לרה"מ, לימין ולמדינה כולה, עוד לא מאוחר לתקן", אמר חה"כ חיים כץ.

מקורבי נתניהו מגיבים: "עוד לא מאוחר לתקן את החלטת אדלשטיין" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מקורבי נתניהו מגיבים: "עוד לא מאוחר לתקן את החלטת אדלשטיין" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם חה"כ מיקי זוהר הגיב היום לדברים ותקף את יו"ר הכנסת בחשבון הטוויטר שלו: "הכל ברור- ישנן שתי סיבות לטירוף של השמאל למהר ולהסיר את חסינותו של רה"מ לפני הבחירות: הסיבה הראשונה היא לעשות קמפיין "רק לא ביבי", והשנייה היא שביהמ"ש העליון לא יאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה".

לנימוק החלטתו, אמר אדלשטיין "כפי שאמרתי לפני שבוע – הליך הדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה הפך למזוהם. סיעות הבית יהפכו את דיוני ועדת הכנסת לתעמולת בחירות אסורה ובית המחוקקים יהפוך לג'ונגל. טעימה מרה מכך הורגשה בדיון שהתקיים בוועדה המסדרת לפני מספר ימים", אמר אדלשטיין.

"במסיבת העיתונאים שנערכה בשבוע שעבר, הצהרתי שלא אעכב ולא אזרז את הדיון. את כל ההחלטות אקבל על פי אותם ערכים בהם אני דוגל כל חיי ובהתאם להוראות החוק, תקנון הכנסת ופסיקה משפטית קיימת. כך בדיוק פעלתי כעת. אף שאני חולק על עמדת היועץ המשפטי לכנסת, אני סבור שכדי לשמור על אמון מוסד יו"ר הכנסת על ידי כל סיעות הבית קיימת חשיבות לקבלה", הוסיף.

בנוסף, התייחס אדלשטיין לפורום השואה העולמי שיתקיים בקרוב, בהקשר להחלטתו בנוגע לתחילת הדיונים בחסינות בכנסת: "בשבוע מדיני חשוב בישראל, במהלכו מגיעים למדינה עשרות מנהיגים מהעולם, לא אאפשר במשכן הכנסת התכתשות, שבכל מקרה היא פסולה, ומהווה ביזוי בית המחוקקים. קל וחומר שלא אאפשר לקיים דיון בכנסת בנושא השנוי במחלוקת ביום השואה הבינלאומי שיחול ביום שני הבא".

יש מי שמיהרו לברך על ההודעה על כינוס המליאה, ביניהם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שהתייחס לנושא ופרסם את תגובתו בטוויטר: "נתניהו ביקש דיון בחסינות- ויקבל. נמנע מקואליציית החסינות הקיצונית להמשיך ולדרדר את ישראל אך ורק למען האינטרסים האישיים של נתניהו. חייבים להתקדם". גורמים במפלגתו של גנץ אמרו: "נתניהו מפעיל כל לחץ אפשרי בניסיון למנוע את הדיון בבקשת החסינות אבל למרות מאמצי העיכוב - דיוני החסינות יחלו בשבוע הבא, יתנהלו בענייניות ובהוגנות ויסתיימו לפני הבחירות". 

גם חה"כ מאיר כהן מכחול לבן הגיב להחלטה כשאמר: "אני יודע באיזה לחצים עמד יולי מתוך המחנה שלו. אפשר היה לעשות את זה מוקדם יותר, אבל אני מברך את יולי שבחר במסלול הנכון ועל כך שהממלכתיות ניצחה. רוב זה רוב ויש לכבדו".

יחד עם זאת, קולות אחרים במחנה לא חסכו בביקורת כלפי אדלשטיין. חה"כ רויטל סוויד ממפלגת העבודה-גשר-מרצ תקפה: "אדלשטיין מסייע הלכה למעשה לנתניהו למסמס את הדיון בחסינות. קביעת הדיון במליאה לשלישי הבא כובלת את כל המערכת, במודע, לסד זמנים לחוץ. לצערנו, יו"ר הכנסת בחר לכבד באופן מוגבל ביותר את הכרעת הרוב הדמוקרטית בכנסת. כך או כך, אנחנו נקיים את ההליך, בצורה הוגנת ויעילה, ונביא אותו לכדי סיום עוד בכנסת הזו, בטווח זמן ראוי לפני הבחירות. אזרחי ישראל זכאים ללכת לקלפי כשהם יודעים האם המועמד-נאשם נתניהו יעמוד לדין בבית משפט".

כזכור, הקרב על חסינות ראש הממשלה הגיע לאחרונה לנקודת ההכרעה. לפני מספר ימים, על רקע הדרישה של מפלגת כחול לבן לכנס לאלתר את מליאת הכנסת, ואחרי שראשי מפלגות הימין הוציאו מכתב עם הדרישה להימנע מכינוס המליאה, עיני הצדדים היו נשואות ללשכת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שטרם השמיע את עמדתו עד אז בנוגע לשאלה האם ייענה לדרישת חבריו לגוש הימין ויעצור את הליך הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

הדיון בוועדה המסדרת בכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הדיון בוועדה המסדרת בכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לאחר שהיועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון פרסם את חוות דעתו, שלפיה אין בסמכות יו"ר הכנסת להטיל וטו על הקמת ועדת הכנסת, בכחול לבן מתחו ביקורת חריפה על אדלשטיין וטוענים כי הוא מתנהל "באופן לא ממלכתי ועל בסיס מניעים פוליטיים". 

בשבוע שעבר, הוועדה המסדרת בראשותו של ח"כ אבי ניסנקורן התכנסה לדיון ראשון לקראת הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, והצביעה בעד הקמתה. 16 מחברי הוועדה המסדרת הצביעו בעד לעומת חמישה מתנגדים. בתום הדיון יצא מכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בחתימת 25 חברי כנסת בראשות יו"ר הוועדה המסדרת אבי ניסנקורן שידרוש לכנס את מליאת הכנסת כדי לאשר את הקמת ועדת הכנסת והרכבה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, הבטיח דיון "ענייני", כאשר מנגד בליכוד מבטיחים להציב מכשולים לאורך כל הדרך בניסיון למנוע החלטה בעניין החסינות לפני הבחירות לכנסת ה-23. יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר אמר בתחילת חלקו השני של הדיון כי "חטפו את הכנסת בתקופת פגרת בחירות. הכנסת נחטפה. אין לי מילים אחרות".