לקראת ביקורו בפורום השואה הבינלאומי בירושלים נשיא סרביה אלכסנדר וויצ׳יץ׳ הורה לתלות טלאי צהוב כדגל ענק על הארמון הנשיאותי בבלגרד.

במשרד החוץ שיבחו את המחווה של וויצ'יץ' ואמרו כי הוא רואה בלקחי השואה חלק מרכזי ממורשתו ותפקידו. "הנשיא וויצ׳יץ׳ יזם וקידם חוק שמפצה קהילות יהודיות על הרכוש שנגזל מהם וסרביה הייתה המדינה הראשונה בעולם לעשות זאת. החל מ-2017 הקהילה היהודית מקבלת מדי שנה 950,000 יורו פיצוי על הרכוש שנגזל ממנה בשואה", ציינו במשרד החוץ, "מבחינתו להיות יהודי זו גאווה".

כזכור, המשלחת הראשונה מתוך ה־49 שאישרו את הגעתן ארצה לרגל פורום השואה בירושלים כבר נחתה אתמול בנתב"ג, ודיוויד הארלי, המושל הכללי של אוסטרליה, ורעייתו פתחו את הרשימה הארוכה והייצוגית ביותר של מנהיגים מהעולם שעתידים לקחת חלק באירועים, בטקסים ובפגישות בפורמטים שונים שיתקיימו השבוע בישראל.

האירוע המרכזי יתקיים ביום חמישי בין השעות 13:30 ו־16:30 ביד ושם בירושלים, והוא יעמוד בסימן 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ־בירקנאו, תחת הכותרת "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות". "הופתענו לטובה כשגילינו את ההיענות הכה גבוהה בקרב מנהיגי העולם", אומר ליאור חייט, דובר משרד החוץ. "כאשר קרן השואה העולמית ומוזיאון יד ושם, מארגני הפורום, שיתפו אותנו בתוכנית המקורית של הפורום, התקציב הראשוני דיבר על 22 משלחות בלבד. בפועל, הגענו לכמעט 50".  

האורח ה־49 הוא נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדז, שרק השבוע הודיע על כוונתו להגיע לישראל ולקחת חלק באירוע. לדברי חייט, כמות המשתתפים רמי־הדרג מצביעה על החשיבות העכשווית שבשיח על האנטישמיות, שמשלב בין אירועי השואה שהסתיימו לפני כ־75 שנה, לבין רמת האנטישמיות המודרנית שגוברת והולכת בתקופה האחרונה. "מסתבר שנושא השואה והאנטישמיות המודרנית מטריד לא רק אותנו בישראל, אלא מדינות רבות בעולם", אומרים במשרד החוץ. 

גורמים דיפלומטיים מעריכים כי פורום השואה הבינלאומי שמתקיים בישראל האיץ במידה רבה את אימוץ הגדרת האנטישמיות על פי IHRA (The International Holocaust Remembrance Alliance). לפני כשבוע הכירה איטליה בהגדרה זו, ובדצמבר האחרון אימץ אותה גם הפרלמנט הצרפתי. עד כה 29 מדינות בעולם הכריזו כי הן מקבלות את הגדרת האנטישמיות על פי IHRA .

"באירופה של 2020 כבר מותר מבחינה חברתית להשמיע קולות אנטישמיים, כך שהמטרה של אירועי פורום השואה הבינלאומי היא להעלות את הנושא לדיון ולשיח הרחב ביותר", הוסיפו אותם גורמים. בין הדמויות שעתידות להשתתף באירועי הפורום בולטים בני האצולה האירופאית: יורש העצר הבריטי הנסיך צ'רלס יגיע לישראל בטיסה פרטית מחר, ובין אורחי הכבוד ניתן למנות את מלך הולנד ווילם־אלכסנדר, הדוכס הגדול של לוקסמבורג, הנרי, יורש העצר הנורבגי הנסיך האקון, מלך בלגיה פיליפ ומלך ספרד פיליפה. המלך הספרדי אף נבחר כדובר המרכזי והיחיד בארוחת הערב החגיגית שתתקיים בבית הנשיא ביום רביעי. 

הביקור היחיד שהוגדר כרשמי־בילטרלי הוא של ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה. פוטין עתיד להגיע לישראל אחרי שבע שנים בהן לא ביקר בארץ ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו רק ברוסיה - במוסקבה או בסוצ'י. אומנם ביקורו של פוטין צומצם מיומיים ל־12 שעות בלבד בעקבות המשבר הממשלתי בארצו, אך הוא עדיין יכלול מספר אירועים מרכזיים בפורום השואה הנוכחי. פוטין עתיד לנחות בבוקר יום חמישי ואחרי פגישות עם נתניהו וריבלין הוא עתיד לחנוך את אנדרטת הענק לזכר הרוגי המצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה שהוקמה בגן סאקר הירושלמי, לא רחוק מהכנסת. מי שיזם את הקמת האנדרטה הוא הח"כ לשעבר לאון ליטינצקי והיא מומנה על ידי הקונגרס היהודי האירו־אסייתי - ארגון המייצג עשרות קהילות יהודיות במזרח אירופה ובאירו־אסיה. 

את הנאום המרכזי יישא הנשיא הרוסי באירוע במוזיאון יד ושם, יחד עם נציגי מעצמות האליאנס של מלחמת העולם השנייה: ארה"ב (סגן הנשיא מייק פנס), בריטניה (הנסיך צ'רלס) וצרפת (הנשיא עמנואל מקרון). נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמייר ינאם גם הוא במהלך הטקס ביד ושם.

במהלך ביקורו הקצר עתיד פוטין להיפגש גם עם מחמוד עבאס, יו"ר הרשות הפלסטינית. הפגישה תתקיים בבית לחם, לשם יגיע פוטין לאחר הטקס ביד ושם. מנהיג נוסף שהפגישה עם אבו מאזן מופיעה בלו"ז ביקורו בישראל הוא נשיא צרפת מקרון. חרף המסר שהועבר למקרון מהצד הישראלי, לפיו בירושלים היו שמחים לו היה נמנע מביקור ברמאללה, התעקש מקרון לכלול פגישה עם עבאס בתוכנית ביקורו. 

לדברי הגורמים במשרד החוץ, ההחלטה על מספר הנאומים בטקס המרכזי ומי יישא אותם התקבלה על ידי מארגני הטקס בבית הנשיא ובמוזיאון יד ושם. לדבריהם, כמעט כל מנהיג שאישר את הגעתו לארץ היה מעוניין לשאת נאום בטקס. אחרי הדיונים הוחלט כי בצד הישראלי יהיו אלה הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, והרב הראשי האשכנזי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו, שהוא עצמו ניצול שואה.