ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שוחח עם ינון מגל ובן כספית בתכניתם ב-103FM בנוגע להכרזות של גנץ ונתניהו בנוגע לסיפוח הבקעה. "מדובר בתעלול הרפתקני, מזיק וחסר שחר שלא יתקיים, אך מישהו כנראה החליט בצוות היועצים האסטרטגי שאפשר לעורר עניין מוויכוח במקום לדון בנושאים שמתווכחים עליהם היום. זה דבר מופקר. מה קרה בחודשים האחרונים שזה הפך לדחוף?", אמר אולמרט. 

בן: יש נשיא אמריקאי שמוכן לספוג את סיפוח הבקעה. תכנית המאה עומדת להתפרסם, אם נסכים לה - אולי אכן נוכל לספח הבקעה. ייתכן שזו הזדמנות שלא תחזור.
"זו הזדמנות חד פעמית שלא תחזור למנוע הסכם שלום עם הפלסטינים. זה רק חלק מהצרה, כי זה גם יביא לביטול הסכם השלום עם ירדן ועם מצרים. מי שלא רואה את זה - טומן את ראשו בחול. פירוש הדבר הוא סיפוח חד צדדי של שטחים שמנוגד לכל ההסכמים וההבנות של כל הגופים הבינלאומיים מאז 1967. זה שהממשל האמריקאי תומך בשלב זה בסיפוח הבקעה, זה לא משנה את העובדה שכל העולם מאוחד נגד העמדה הזו. שום מדינה ערבית לא תוכל לשאת את המהלך החד צדדי הזה שמקבע במונחים שלהם את שלטון הדיכוי של ישראל על הפלסטינים. הם לא יוכלו להשלים עם זה ויהיו חייבים להגיב".

ינון: אין באזור הזה כמעט פלסטינים. יש שם פלסטינים מעטים, שאפשר לתת להם אזרחות. כך נצא הכי דמוקרטים בעולם. אותן הפחדות נשמעו גם על הכלת הגולן וגם על השגרירות בירושלים, ובסוף לא קרה שום דבר.
"אנחנו יכולים לעשות סגר ובתוכו לחלק סוכריות לפלסטינים שחיים בו. זה לא רציני והתחמקות מהבעיה האמתית. אנחנו לא יכולים לספח את בקעת הירדן מבלי לגרום לקרע ולפריצה של מעשי אלימות בשטחים שהתוצאה שלהם יכולה להיות הרסנית".

ינון: אז אתה חושב שמעשה כזה עלול להוביל לאלימות.
"אני משוכנע בכך. היות ושניכם קוראי ספרים, לא קראתם את הספר שלי וממליץ לכם לקרוא את הקטע שנוגע לבקעת הירדן. אגב גם קונדוליסה רייס התייחסה לנושא בספרה. אם מדובר בבעיה ביטחונית ולא ברעיון משיחי של אדמות שהמדינה לא יכולה להתנהל בלעדיהם, לבעיה הביטחונית נמצא פתרון במשא ומתן שאני ניהלתי. השאלה היא איך אנחנו מונעים את קו הירדן מבלי להפוך אותו לקו שיש בו תנועה פנימה והחוצה לתוך יהודה ושומרון אל תוך ירדן, משום שזה דבר שעלול לערער את המאזן. הפתרון שהצעתי היה של נוכחות כוח צבאי בינלאומי לאורך הירדן בצד הירדני, דנתי עם הירדנים בנושא וקיבלתי את הסכמתם. בספרה הביוגרפי של קונדוליסה רייס היא סיפרה שאכן הייתה נכונות לפתרון כזה, תוך הצבת כוח של נאט"ו בבקעת הירדן".

ינון: איך אפשר לסמוך על הצבת כוח של נאט"ו בבקעת הירדן?
"כמו שאפשר לסמוך על הכוח הבינלאומי שנמצא כבר 14 שנה בגבול לבנון. אפשר לסמוך עליו יותר מהנוכחות הרוסית בסוריה שלכאורה מאזנת את הנוכחות האיראנית שמר נתניהו אפשר לה להיכנס למזרח התיכון".

בן: איך אתה מקבל את המהלך שבני גנץ עשה? הוא גרם לאנשים לחשוב שהוא יספח את בקעת הירדן ברגע, וכשנתניהו ענה לו שאפשר לעשות את זה, הוא תפס רגליים קרות. יש כאן ניסיון להיות יותר נתניהו מנתניהו.
"אני חושב שכחול לבן היא המפלגה שצריכה להחזיר את המדינה לשפיות מסוימת ולכן אני תומך בה. הצהרתי שאצביע בעדה כפי שהצבעתי בעדה בשתי מערכות הבחירות האחרונות. האם כל מה שכחול לבן עושה מקובל עליי? לא. האם היא עושה כל דבר שהיא צריכה לעשות? לצערי, לא. זו הכרזה שאני מצטער עליה. אני חושב שבני טעה בעניין הזה ושזה היה מיותר. זה היה ניסיון לא מוצלח להשתלב ברטוריקה המתלהמת הפלגנית והמתגרה של ראש הממשלה בקהילה הבינלאומית וחבל מאוד שהוא נפל בפח הזה. זה לא משנה את המאזן הכולל שבגללו לפי דעתי חייבים לבחור בכחול לבן כדי להחזיר את השפיות למדינת ישראל".

ינון: אם נתניהו בכל זאת יביא הדבר לכדי הצבעה לכנסת, מה כחול לבן צריכה לעשות?
"להצביע נגד".

בן: שמעת את נתניהו מלגלג על הגמגום של בני גנץ אמש?
"שיהיה בריא. אני זוכר מה נתניהו אמר על גנץ כשסיים את כהונתו כרמטכ"ל. הוא הכתיר אותו כגיבור ישראל ודיבר על המנהיגות והאומץ שלו. ביבי הוא שחקן. אם היו אומרים היום שעולה בברוודי מחזה וביבי היה הכוכב שלו, הייתי בא לראות את זה כי זה הדבר היחידי שהוא באמת טוב בו. העובדה שראש הממשלה נגרר למעשה ליצנות מהסוג הזה מעיד על כמה שהוא לא רציני. אין ספק שהוא מתאים לבנו ובנו מתאים לו".

ינון: תראה מה נתניהו מצליח לעשות כאן. מגיעים לכאן מכל העולם. מעמדה של ישראל מדהים, הוא יוצר כאן חזון חדש.
"שום מדינה ערבית או סונית מתונה לא הגיעה הנה. אף אחד לא מדבר ביחסים גלויים עם ישראל. זה הכל קשקוש מקושקש. כל עוד לא נפתרת הבעיה הפלסטינית, אין שום סיכוי שהמדינות שישמחו לקיים יחסים גלויים ומובהקים עם ישראל יעשו צעד אחד לחשוף את הקשרים הסמויים איתם. התכנסות ראשי המדינות ליום השנה לשחרור אשוויץ אינו אירוע פוליטי. אני שמח שהם באים ומדובר בהישג גדול למדינת ישראל, אך לצד ההישג הזה טמון זרע פורענות פוליטי. כל אחת מהמדינות שבאה לכאן, תהלום בנו עוד חודשיים עם נבוט בעניינים הפוליטיים,  ואף אחד לא יוכל לומר שמדובר במדינות אנטישמיות. תשאל את מקרון מה הוא חושב על ביבי בעניין השטחים, מה מנהיגי המדינות חושבים על התנהלות מדינת ישראל בעניין הפלסטיני. ברגע שהם באים בנושא השואה הם סותמים לנו את הפה את וסוגרים את האפשרות לטעון מנגד שהם אנטישמיים".

ינון: נראה שטראמפ מגבה את לנתניהו. בן: אבל טראמפ לא בא.
"הוא נותן גיבוי לנתניהו, ונתניהו מחזיר לו גיבוי. הם דומים זה לזה ולא אומר יותר מכך".