נשיא המדינה ראובן ריבלין יבקר בשבוע הבא בפולין וייפגש ביום שני עם נשיא פולין אנדז’יי דודה, המחרים את מפגש פורום השואה הבינלאומי שמתקיים היום ביד ושם.

הנשיא הפולני הודיע שלא ישתתף במפגש היום בירושלים, במחאה על שלא הוזמן לנאום, בעוד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא בין הנואמים. ביד ושם הסבירו כי הוחלט שמבין המנהיגים הזרים ינאמו רק ראשי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ונשיא גרמניה. לאחרונה טען נשיא רוסיה בכמה הזדמנויות שפולין אחראית למלחמה, והחריף את המתיחות בין שתי המדינות.

פוטין טען, בין היתר, כי קנוניה של אדולף היטלר ומעצמות במערב - כולל פולין - סללה את הדרך למלחמה. הוא אף טען כי השגריר הפולני בגרמניה הנאצית החמיא לכוונתו של היטלר להיפטר מהיהודים וכינה אותו “חלאה” ו”חזיר אנטישמי”. ביום שישי שעבר זומן שגריר רוסיה בוורשה לשיחת נזיפה במשרד החוץ הפולני, במחאה על הדברים החריפים.

דודה התייחס לדברים שאמר פוטין בראיון שהעניק לכאן 11 ששודר שלשום, ואמר: “צר לי לומר זאת, אבל פוטין מפיץ שקרים. הוא עושה את זה במטרה להסיר מרוסיה של סטלין את האחריות על הפתיחה במלחמה במשותף עם גרמניה הנאצית. אני מניח שהוא מתבייש בזה”.

הנשיא ריבלין ינסה ליישר את ההדורים עם דודה, ויזמין אותו לביקור ממלכתי בישראל. השניים ייפגשו בבית הספר התיכון בעיירה אושוויינצ’ים, הסמוכה לאתר מחנה המוות אושוויץ־בירקנאו. בשעות אחר הצהריים ישתתף ריבלין בטקס לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ־בירקנאו, שיתקיים באתר מחנה ההשמדה. בטקס יישאו דברים הנשיא המקומי דודה, נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, ניצולים ממחנה ההשמדה, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר ומנהל מוזיאון אושוויץ ד”ר פיוטר צ’יבנסקי. 

מפולין ימריא הנשיא ריבלין לביקור בגרמניה כאורח הנשיא שטיינמאייר ורעייתו, שם ייוועד לפגישה עם הקנצלרית אנגלה מרקל. בשיאו של הביקור ינאם הנשיא ריבלין ביום רביעי הבא במליאת הבונדסטאג בברלין, בטקס זיכרון שייערך שם לקורבנות הנאצים.