המשלחת האוקראינית ובראשה הנשיא ולודימיר זלנסקי הודיעה היום (חמישי) כי היא מוותרת על המקומות בטקס ביד ושם לטובת ניצולי השואה. המהלך מגיע לאור העובדה כי רבים מניצולי השואה, ובהם ניצולי אושוויץ שהטקס מציין 75 שנה לשחרורו, טענו כי אין באפשרותם להשתתף בטקס בגלל מחסור במקומות. עם זאת, ההערכה היא כי הדבר מגיע על רקע המתיחות בין רוסיה ואוקראינה והרצון להימנע מהשתתפות בטקס לצד פוטין ואנשיו. 

הפוסט של זלנסקי:

מיד ושם נמסר בתגובה חריגה כי "הבוקר הודיע נשיא אוקראינה על ביטול השתתפותו בטענה כי מעביר את מקומו לניצול שואה. הוסבר לנשיא כי ניצולים שפנו בימים האחרונים נענו וכי אין אפשרות לטרטר ניצול בתנאים הנוכחיים. על כן החלטתו תמוהה, וחבל שנוקט בצעד מעין זה באירוע שכתורתו 'זוכרים את השואה נלחמים באנטישמיות'".

ח״כ שמולי אמר בתגובה להודעת נשיא אוקראינה כי "האירוע מרשים ומרגש. באמת. אבל העובדה שניצולי אושוויץ רבים שביקשו להיות, בפעם האחרונה, באירוע מסוג זה ונותרו בחוץ- מספרת את הסיפור כולו. ממשלת ישראל פשוט לא סופרת אותם. לא בקצבאות הזעומות, לא בטיפולים הרפואיים וגם לא בטקסים הממלכתיים שהיו אמורים להיות, קודם כל-לכבודם. איזו בושה".