נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, נשא היום (חמישי) דברים באירוע המרכזי של פורום השואה העולמי לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ ביד ושם בירושלים, בהם ציין כי "איני יכול לומר שהגרמנים למדו מהעבר כשהשנאה מתפשטת".

שטיינמאייר פתח את נאומו בעברית. "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והיגענו לזמן הזה. זו מתנה ומעשה של חסד לאפשר לי לשאת בפניכם דברים כאן ביום זה", אמר.

"הרצח המתועש וההמוני של שישה מיליון יהודים, בעצם הפשע הנורא בהיסטוריה המודרנית נגד האנושות, בוצע על ידי בני עמי. אני ניצב כאן ומרכין את ראשי בצער עמוק", ציין הנשיא הגרמני, "המסע ההיסטורי הכבד של האשמה מוטל עליי, ואני אסיר תודה על רוח הפיוס. אנחנו נלחמים באנטישמיות ומנסים לעמוד מול רעל הלאומניות. אנחנו עומדים לצד ישראל".

"הלוואי שיכולתי לומר שאנו הגרמנים למדנו את הלקח שלנו אחת ולתמיד, אך איני יכול לומר זאת כשהשנאה הולכת ומתפשטת", הוסיף הנשיא הגרמני.

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו: "העם היהודי למד את לקחי השואה: תמיד לקחת ברצינות את האיומים של אלו שמבקשים להשמידנו, להתעמת עם איומים כשהם קטנים ומעל הכל - למרות שאנחנו מאוד מאוד מעריכים את תמיכת ידידינו - שתמיד יהיה לנו הכוח להגן על עצמנו בעצמנו. למדנו שישראל צריכה תמיד להישאר אדון לגורלה".

הנואם הראשון בטקס היה נשיא המדינה ראובן ריבלין: "ב-27 בינואר 1945, נפתחו שערי הגיהינום. אושוויץ, המפעל הגדול ביותר בתולדות האנושות להשמדת אדם - שוחרר. הזוועה שהתגלתה לעיני חיילי הצבא האדום שנכנסו למחנה הייתה בלתי נתפסת". הוא הוסיף כי "בשטח המחנה היו מוטלות גויות אדם. אלפי אנשים חולים וגוססים, בהם ילדים. שלדים עירומים למחצה. "מוזלמנים", "המתים החיים". מיליון ושש מאות אלף בני אדם, קרוב למיליון וחצי מהם יהודים, נרצחו באושוויץ. בעיפרון, על דף נייר של מחנה אושוויץ, כתב טוראי טולקאצ'ב, וחזר וכתב, כך: "למען אזכור". "למען לא אשכח". "למען אזכור, למען לא אשכח"".

ריבלין. צילום: אביר סולטן
ריבלין. צילום: אביר סולטן

עוד הוסיף: "האנטישמיות היא מחלה כרונית. האנטישמיות לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. מדינת ישראל איננה קורבן. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, וכמדינתו של העם היהודי היא לעולם תהיה ערבה לקהילות היהודיות בתפוצות, לשלומן ולביטחונן".