נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח היום (שני) את ביקורו הרשמי בפולין, לרגל יום השואה הבינלאומי, בפגישה עם הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה. בתום פגישתם, השניים נשאו הצהרות לתקשורת. "בצער רב קיבלתי את העובדה שהתעלמו מחלקה של פולין במאבק נגד מחוללי השואה ולכן לא יכולתי להופיע שם כנשיא פולין", הסביר נשיא פולין את החלטתו להחרים את אירועי פורום השואה הבינלאומי שהתקיימו בשבוע שעבר ב"יד ושם".

הנשיא דודה אמר את הדברים לנשיא המדינה ראובן ריבלין במהלך פגישה ביניהם שהתקיימה היום בבניין בית ספר בעיירה אושווניצ'ים הסמוכה לאתר מחנה ההשמדה אוושיץ-בירקנאו קודם שהשניים יצאו להשתתף בטקס לציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ-בירקנאו שהתקיים באתר המחנה.

בתום הפגישה, שהוגדרה על ידי הצד הישראלי "חיובית" התייצבו שני האישים ומסרו הצהרות לתקשורת כשהנשיא הפולני מנצל את ההזדמנות להסביר באריכות מדוע החרים את האירועים בירושלים.

"אנחנו מציינים היום את יום השנה לאירועים האלה. אנחנו מכבדים את הזיכרון ומנציחים את קורבנות הטרור הנאצי הגרמני. דיברנו עם כבוד הנשיא ריבלין גם על היעדרותי מהטקס בירושלים ביד ושם, הטקס שאורגן על ידי הקרן של משה קנטור", אמר הנשיא הפולני. "הסברתי לאדוני הנשיא הפעם באופן ישיר מה הייתה הסיבה להיעדרותי בטקס. אמרתי שזה היה דבר מאוד מצער מכאיב בשבילי שהקרן במצגות שהציגה בטקס העלימה עין, התעלמה לגמרי מהשתתפותם של הפולנים במאבק נגד הנאצים לצד בעלות הברית". 

לדבריו, "אלה החיילים בפולנים שבהתחלה ניסו להגן על גבולותיה של פולין ואח"כ להלחם בכל החזיתות בעיקר של אירופה במלחמת העולם השניה. הם לחמו נגד הנאצים באיטליה שם בשנה שעברה חלקנו כבוד לחיילים הפולנים שנפלו שם ביחד עם נשיא איטליה. אחרים שיחררו ערים בהולנד, בבלגיה ולצד המלכים של הולנד ובלגיה היה לי הכבוד לחלוק כבוד לחיילים האלה".

הנשיא דודה הדגיש כי קיבל בצער רב את העובדה שבאירוע ביד ושם, לטענתו, "התעלמו מחלקה של פולין במאבק נגד מחוללי השואה ולכן לא יכולתי להופיע שם אני כנשיא של מדינת פולין".

הוא הוסיף כי "אני רוצה להדגיש שהפולנים לחמו למען חירות של העולם כולו, של אירופה, ואלה היו פולנים במובן הרחב של המילה מכיוון שגם בחזית המזרחית היו אזרחים רבים של הרפובליקה הפולנית שנפלו שם במאבקם נגד הנאצים למען החירות של פולין. אנחנו זוכרים שהם נפלו למען הרפובליקה הפולנית, אנחנו זוכרים אותם ומנציחים אותם, אבל אנחנו גם מצפים שהאחרים יזכרו אותם. לכן לא הייתי בירושלים".

הוא ציין גם כי הדגיש באוזני הנשיא ריבלין כי הבין שהטקס ביד ושם אורגן על ידי "קרן פרטית של מר קנטור שהוא ידידו של נשיא פוטין רוסיה, וכפי שאתם יודעים היו חילופי דעות רציניים בין שלטונות פולין לנציגי רוסיה. אני מקווה שכל הספקות כבר לא קיימים ולא יהיו יותר ניסיונות להכחיש את ההיסטוריה, לכך אנחנו קוראים וזה מאוד חשוב לנו מפני שזה קשור בכבוד של כל הפולנים ולזכר המשפחות שאבדו את בניהם, במחנות הריכוז ובמאבק. במחנות הריכוז הנאציים הגרמניים וגם במקומות אחרים שבהם נרצחו".

דודה אמר עוד כי מלבד נושאי זכר השואה, הוא שוחח בהרחבה עם הנשיא ריבלין על יחסי שתי המדינות. "הטקס פה חשוב מאוד אבל גם היחסים הבילטרליים, ושוחחנו על הפוליטיקה העכשוויות, על המצב במזרח התיכון, על חילופי נוער, על הפעילות המשותפת בתחום המחקר והפיתוח, וטכנולוגיות חדשניות ושיתוף פעולה  בתחום הצבאי והביטחוני".

"אני יכול להבטיח לכם שבכל התחומים האלה שיתוף הפעולה בין שתי המדינות הוא מצוייין כפי שלא היה אף פעם ואני מאוד שמח על כך", המשיך דודה, שגם הביע את שמחתו על המספר ההולך וגדל של אזרחים ישראלים המבקרים בפולין, "ורואים", לדבריו, "כיצד התרבות היהודית השתלבה בתרבות הפולנית ורואים גם איך פולין דואגת לאתרים האלה ששייכים לתחום ההיסטוריה הפולנית, ההיסטוריה של פולנים ממוצא יהודי, יצרו את הרפובליקה הפולנית של שני העמים לצד הפולנים".

הנשיא ריבלין הביע במהלך פגישתו עם הנשיא הפולני צער על העובדה שהיחסים בין המדינות נפגעו בשל עיסוק פוליטי בסוגיות הסטוריות והדגיש כי דיון שכזה צריך להתקיים בין היסטוריונים ומומחים וכי על המנהיגים לשמר ולקדם את היחסים בין המדינות ובין העמים. בנוסף, הודה נשיא המדינה לנשיא פולין בפגישתם על מחויבותו למאבק באנטישמיות וכן על התבטאויותיו ביחס לזכרון השואה והיחס לקהילה היהודית. הנשיא הביע תקווה כי פגישתם והשתתפותם יחד בטקס באושוויץ יסייעו לבנייתו מחדש של הגשר בין שני העמים. 

השנייפם דנו במציאות האזורית במזרח התיכון ונשיא המדינה ביקש להדגיש את הצורך בעמדה ברורה ונחרצת מול התוקפנות האיראנית. עוד קיווה הנשיא כי שיתוף הפעולה התעשייתי בין המדינות ילך ויעמיק כמו זה הביטחוני הנושא פירות רבים. הנשיא ריבלין גם הזמין את הנשיא דודה לביקור רשמי בישראל.