בצל פגישת נתניהו ונשיא ארה"ב טראמפ לדיון בתכנית השלום למזה"ת שמתכוון האחרון להוביל, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע היום (שני) למצרים כי הרשות הפלסטינית תניח לתושביה להביע את סירובם לעסקת השלום בדרכם. הוא אמר לחברי הוועד המרכזי של פתח כי "ניצבים מולנו ימים קשים ועלינו לשאת בתוצאות הסירוב, יהיו אשר יהיו".

לדבריו, "המצב לא יישאר כמו שהיה. אני לא אהיה בוגד. מי מהארגונים הפלסטינים שרוצה להיות איתנו - נברך אותו ומי שלא - נאמר לו שמקומו לא כאן. טראמפ רוצה לכפות עלינו דבר שאנחנו לא רוצים בו".

בתוך כך, לפי דיווח בחדשות 13 מדינות המפרץ לא צפויות לגנות את תכנית טראמפ, אלא לברך עליה ולומר שמדובר בהתחלה טובה. הם צפויים לקרוא לצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן. בכיר באחת ממדינות המפרץ אמר לחדשות 13: "נאמר שהתכנית הזו היא התחלה הטובה, אבל אם היא תתן אור ירוק אמריקאי לסיפוח מיידי מצד ישראל  בגדה המערבית - לא נוכל לתמוך בזה ונאלץ להתנער מהדברים".

טראמפ ונתניהו - נפגשו לדון ב
טראמפ ונתניהו - נפגשו לדון ב

גורמים נוספים ברשות הגיבו מוקדם יותר כאשר גם ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, התייחס לתכנית של טראמפ בישיבת הממשלה וציין: "עסקת המאה איננה מבוססת על הלגיטימיות הבינלאומית או על החוק הבינלאומי, אלא מעניקה לישראל את כל מה שהיא רוצה על חשבון הזכויות הלאומיות שלהעם הפלסטיני".

"העסקה לא פותרת את המאבק. היא מקודמת על ידי גוף מוטה שאיבד את האמינות שלו", הוסיף אשתייה בהתייחסות לממשל טראמפ. "אנו רואים בתכנית, מבחינת העיתוי ומה שהיא מתכוונת ליישם, מתן כלים לכוח הכובש בהנהגת נתניהו. התכנית פוגעת ביסודות היוזמה הערבית, שאושרה על ידי הפסגות הערביות, ובמיוחד יוזמת השלום הערבית וגם בבסיס הפיתרון האירופאי", הוסיף אשתייה. 

ראש הממשלה הפלסטיני הוסיף עוד, כי "העסקה מהווה בסיס למשא ומתן בין נתניהו לגנץ ולא בסיס לפיתרון בין ישראל לפלסטין. ירושלים היא אדמה כבושה והיא בירת פלסטין, בהווה, בעבר ובעתיד. היא זהותם ודתם של הפלסטינים". בתוך כך, קרא
אשתייה לקהילה הבינלאומית ולמדינות ערב שלא לשתף פעולה עם עסקת המאה.

"על האומה הערבית להיות מגן מפני הקונספירציה הגדולה", נימק אשתייה את קריאת, והדגיש כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יכנס ישיבה מיוחדת כדי לדון "בצורת ותוכן התגובה הפלסטינית להכרזה על עסקת טראמפ".

כזכור, המועצה הלאומית הפלסטינית קראה מוקדם יותר לסיים את שלב המעבר, ולבטל את כל ההסכמים המדיניים, הכלכליים והביטחוניים בין ישראל לפלסטינים, ולפעול להסלים את "ההתנגדות והמאבק בכל הכלים נגד הכיבוש, בהגנה על זכויות העם שלנו", לשון ההודעה.

במקביל, נערכה היום ישיבת חירום הוועד הלאומי בעזה, הנוגעת לצעדות השיבה ושבירת המצור, בהשתתפות הפלגים הפלסטיניים, זאת לראשונה במשרדי פתח המזוהה עם יו"ר הרשות אבו מאזן, והחליטו לקרוא להמונים לצאת לצעדות זעם מחר וביום רביעי, במקביל להכרזת הנשיא טראמפ על עסקת המאה. בנוסף, יתקיימו עצרות מחאה המוניות ברחבי רצועת עזה. הפעילים של החזית העממית לשחרור פלסטין כבר החלו בפעולות, כאשר בהפגנה שהתקיימה מול משרדי האו"ם במערב עזה הם הציתו בובה בדמותו של הנשיא טראמפ.

מלך ירדן, עבדאללה השני, התייחס גם הוא אמש לעסקת המאה והדגיש: "עמדתנו ידועה לחלוטין. לא נסכים להצעות שיבואו על חשבוננו". במקביל, בכיר פלסטיני הודיע כי במוקטעה פתחו במגעים אינטנסיביים עם מצריים, במטרה לגבש עמדה אחידה עם פרסום התוכנית. גם במדינות המפרץ הבהירו כי הם לא יפסלו את תוכנית טראמפ על הסף, כאשר התנאי המינימלי שהם צפויים לדרוש הוא הקמת מדינה פלסטינית, גם אם היא לא תהיה על בתחומי גבולות 67'.

מלך ירדן -
מלך ירדן -