"עסקת המאה" שהציע הנשיא דונלד טראמפ עוררה התנגדות גורפת ביישובים הערביים במשולש, שעל פי התוכנית עלולים להיות מסופחים למדינה הפלסטינית העתידית, במידה והדבר יוסכם במסגרת חילופי אוכלוסיות בין הצדדים.

"אני לא מרגיש עם התוכנית הזאת טוב. לטנגו צריך שניים, והיה כאן רק שותף אחד. לא היה דו־שיח, וזה נראה כמו שיח של חירשים אני מעריך שהתוכנית הזאת לא תתממש", אומר ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד. "נולדתי כאן, סבא שלי וגם סבא שלו נולדו כאן. אני פלסטיני ואזרח מדינת ישראל, ולא אזרח בעירבון מוגבל. מן הראוי שיתייחסו למצוקה של הרשויות הערביות במקום להפרדה. ראש ממשלה צריך להיות של כולם, ללא כל הבדל".

בתשובה לשאלה על התנגדות הציבור הערבי להשתתף בחובות, כמו למשל להתגייס לשירות לאומי, אומר מחאמיד: "אני רוצה שצעירים יתנדבו למטרות אזרחיות, אבל אני לא מוכן שזה יהיה לשירות לאומי, שהוא חלק מהשירות הכללי בישראל".

גם ראש מועצת כפר קרע עו"ד פראס בדחי הביע התנגדות נחרצת לתוכנית של טראמפ: "אני מצר על כך שמי שאמור להיות ראש ממשלה של אזרחי המדינה משתמש בנו למינוף מעמדו הפוליטי. הרעיון הזה לא ייצא אל הפועל, אין שום סיכוי. אי אפשר לכפות על אזרחים שרוצים לחיות במדינת ישראל לעבור למדינה אחרת", הסביר. "נמשיך לדגול בשיתוף פעולה ובדרישה שלנו לשוויון זכויות מלא במדינת ישראל".

בדחי הוסיף כי כפר קרע הפך לסמל של דו־קיום. "כ־400 רופאים מתגוררים ביישוב, שמונה כ־20 אלף תושבים, ויש כאן בית ספר ערבי־יהודי. אנחנו דוגלים בשיתוף פעולה ולא בהפרדה", אמר. בהתייחס להתנגדות הציבור הערבי להתגייס לשירות לאומי הוא טען: "אחרי שתוקם מדינה פלסטינית, סוגיית השירות הלאומי תמצא את פתרונה. כבר כיום אפשר למצוא בבתי חולים ובמוסדות אזרחים ערבים. אנחנו תורמים ואנחנו חלק בלתי נפרד מהמדינה. הרעיון לשנות את קו הגבול כדי שנהיה חלק מהרשות הפלסטינית - דינו להיכשל".

גם יו"ר הוועד הציבורי בבאקה אל־גרבייה חירי מג'אדלה דחה על הסף את התוכנית: "אני מרגיש רע", אמר. "אני מרגיש שיש אנשים שמתערבים בחיינו באופן לא לגיטימי. אני חלק ממדינת ישראל. אם רוצים שנהיה חלק מהמדינה הפלסטינית, שמדינת ישראל תחזיר קודם את האדמות שהפקיעה מהמשפחה שלי, ואז אהיה מוכן לחיות גם ברשות הפלסטינית. אני לא מאמין שזה יקרה, נמשיך להיות חלק ממדינת ישראל", סיכם.