מתיחות בעקבות פרסום "עסקת המאה": שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הודיע היום (שבת) בתום כינוס החירום של הליגה הערבית, כי הארגון "עומד לצד העם הפלסטיני לאחר ההכרזה על עסקת המאה ודוחה אותה". אל-מאלכי הודיע עוד, כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יציג במועצת הביטחון של האו"ם ב-11 בפברואר הקרוב, תוכנית שלום חלופית, במקום תוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לדבריו, "היוזמה הערבית היא תוכנית השלום המינימלית של מדינות ערב". עוד אמר יו"ר הרשות כי: "הם (האמריקאים) רוצים שאכיר בישראל כמדינה יהודית - אבל היא לא. יש מיליוני ערבים, רוסים נוצרים ומוסלמים. כשנפלה ברית המועצות כל מי שרצה להגר לישראל היגר, ועכשיו הם אזרחים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס לדברים של אבו מאזן ואמר כי "כנראה שהוא עדיין לא שמע על שבטי ישראל - עולי אתיופיה ומדינות חבר העמים. אחינו ואחיתנו, בשר מבשרנו, יהודים מבטן ומלידה שחלמו בגולה במשך דורות על שיבת ציון וזכו להגשים את חלומם".

גם יו"ר מפלגת כחול-לבן הגיב בעמוד הטוויטר שלו לדברי אבו מאזן: "אבו מאזן שוב לא מפספס הזדמנות לסרבנות. הגיע הזמן שיתחיל לעבוד עבור דור העתיד והשלום במקום להיתקע בעבר ולמנוע מהאזור כולו עתיד של תקווה". גנץ התייחס גם לאמרה הקשה של ראש הרשות הפלסטינית נגד העולים מחבר העמים: "הבורות והזלזול כלפי אחינו העולים מברית המועצות לשעבר ואתיופיה שהם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי-מבישים. ככה לא בונים שלום".

מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלריט אמר אמר כי הארגון דוחה על הסף את עסקת המאה: "המתווה לא עונה על הזכויות המינימליות של העם הפלסטיני, זאת בניגוד לתהליך השלום, לחוק הבינלאומי ולהחלטות שהתקבלו באו"ם". בהודעה הסופית של הליגה נאמר כי מדינות ערב מדגישות את מרכזיותה של הסוגייה הפלסטינית, לצד עצם זאת שירושלים המזרחית הכבושה היא ערבית ובירתה של פלסטין. עוד נכתב כי "למדינת פלסטין יש זכות על כל האדמות הכבושות משנת 1967, בכלל זה מזרח ירושלים והמרחב הימי של האזור הזה כולל גם משאבי הטבע והגבולות עם מדינות שכנות".

במקביל, בכיר בממשל האמריקני אמר לחדשות 13 כי: "החלטות קודמות של הליגה הערבית רק הרגיעו את ההנהגה הפלסטינית אך לא הובילו לשלום או להתקדמות. אם לא ננסה גישה אחרת גורל העם הפלסטיני לא ישתנה. ארה"ב מעריכה את ההצהרות החיוביות של מדינות ערביות רבות על חזון הנשיא טראמפ בכינוס הליגה הערבית".

מדינות ערב קראו לממשל האמריקאי "להתחייב להחלטות הבינלאומיות למען שלום צודק בר-קיימא וכולל". הן ציינו עוד כי החליטו לא להתייחס לעסקה שגורמת עוול, או לשתף עימה פעולה בצורה כלשהי, תוך הדגשה כי יוזמת השלום הערבית מ-2002 היא המינימום המקובל מבחינה ערבית להשגת שלום, הכולל סיום הכיבוש הישראלי של כל האדמות הערביות הכבושות מ-1967 הקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית ובירתה מזרח ירושלים ופתרון צודק ומוסכם לפליטים הפלסטינים, על פי החלטת האו"ם משנת 1948". בסיום ההודעה דגישו כי "מדינת ישראל היא הכובשת, ולא תגיע לנרמול היחסים עם המדינות, כל עוד לא קיבלה ויישמה את יוזמת השלום הערבית - המדינות עומדות על כך שיהיה פתרון לקונפליקט". 

טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על התוכנית. צילום: רויטרס
טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על התוכנית. צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם בקהיר מול שרי חוץ ממדינות ערב בליגה הערבית והתייחס לעסקת המאה שהציג הממשל האמריקאי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "אני דוחה את התוכנית על הסף. לא ארשם בהיסטוריה כמי שמכר את ירושלים. לפי תוכנית המאה, ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל ובאל-אקצא תהיה חלוקה של זמנים לתפילה. כלומר שיום אחד היהודים יתפללו שם ויום אחד אנחנו".

אבו מאזן הוסיף: "הופתענו מהכרזת טראמפ על תוכנית השלום. האמריקאים התקשרו ואמרו כי טראמפ רוצה לשלוח לי את העסקה כדי שאקרא - סרבתי. ניסו לחבר אותי אליו בטלפון כמה פעמים - סרבתי. טראמפ אמר לי 'אתה איש שלום, נוכל לעשות שלום', אבל ללא התראה מוקדמת הוא סגר את משרדנו בוושינגטון, הכיר בירושלים בירת ישראל, הפסיק את הסיוע לנו ואת הסיוע לאונר"א וגם הודיע שהוא מעביר את השגרירות לירושלים".

בהמשך נאומו אמר כי "נתניהו לא רוצה שלום ואינו מאמין בשלום". לדבריו, מה שנכתב באוסלו זה ש-92% מפלסטין שלנו, ועל השאר ננהל משא ומתן גם על הפליטים ועוד. "עוד נכתב שתוך חמש שנים נגיע לפתרון קבע. רבין נרצח והכול נגמר. מי שהתנגדו לאוסלו הם נתניהו ואהוד ברק", ראש הרשות התייחס גם למשא ומתן לשלום שניהל עם אהוד אולמרט בשנת 2008: "עם אולמרט השגנו התקדמות, אבל יום אחד שהייתי בדרכי לפגישה איתו אמרו לי 'תחזור, הוא הולך לכלא'".

אולמרט ואבו מאזן, ארכיון. צילום: AFP
אולמרט ואבו מאזן, ארכיון. צילום: AFP

מ'שלום עכשיו' נמסר בתגובה להודעת אבו מאזן על הפסקת הקשרים המדיניים והביטחוניים עם ישראל: "נתניהו וטראמפ גוררים אותנו לאסון. עסקת המאה מתגלה כהונאת המאה, שאת מחיר החד צדדיות שלה אנחנו נשלם. על ממשלת המעבר לקחת אחריות, לסגת מרעיון הסיפוח ולתקן את מערכת היחסים הרעועה עם הרשות הפלסטינית. למען ביטחון ישראל, וכצעד בונה אמון בדרך למשא ומתן אמיתי".