רבבות אנשים הפגינו אמש בבאקה אל גרבייה נגד תוכנית המאה ופרטיה שפורסמו על ידי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. ד"ר סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פאחם, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והגיב על הדברים.

ינון: למה אתם לא רוצים לעבור לרשות הפלסטינית? אם בהפגנות שלכם מניפים את דגלי פלסטין, אתם חוגגים שחרור של מחבלים, תומכים באלו שעשו את הפיגוע בהר הבית, אתם ערבים, מדברים כל הזמן כמה רע פה, כמה מפלים אתכם, כמה המדינה הזו לא שוויונית כמה היא לא צריכה להיות מדינה יהודית, למה אתם לא רוצים לעבור למדינה פלסטינית?
"עם כל הכבוד אני לא מוצר למכירה, שב-1949 בהסכמי רודוס החליטו מסיבות ביטחונית שרוצים אותי במדינה ישראלית, ובשנת 2020 מחליטים מסיבות דמוגרפיות שלא. בוא לא נתייפייף, הסיבות הן דמוגרפיות. לשיטתך ינון, אום אל פאחם, טייבה, באקה הן ערים קיצוניות. עם כל הכבוד, אני כאן אזרח לא בעירבון מוגבל, אני אזרח של מדינת ישראל, חובתכם לדאוג שגם ערביי ישראל יקבלו את כל הזכויות. כולם יודעים שככל שקיים אי שוויון, גובר אי האמון. לכן, בוא ניצור את השוויון ואז האמון יתחזק".

בן: אני חושב שיש בקרב ערביי ישראל מהפכה אדירה שהופכת אותם ליותר ישראליים ומזוהים עם המקום הזה, אבל אם אתם עושים הפגנה בבאקה שאומרת אנחנו נשארים בישראל ולא הולכים לשום פלסטין, היה חסר לי דגל ישראל שם. רק דגלי אש"ף, נזכיר לך שאש"ף הוקם לפני 1967.
"כמו שיש בחברה היהודית מגוון של דעות ואנשים, גם בחברה הערבית, הפלסטינית תוך ישראל, יש מגוון של דעות. הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו אזרחים ולא בעירבון מוגבל. צר לי שהשיח הזה רק מתמקד בנו כמיעוט שרוצים להעביר אותו. אף אחד לא יעביר אף אחד, יש חוקים בינלאומיים, כולם יתיישרו לפי הכללים של החוק הבינלאומי. ועם כל הכבוד לטראמפ ונתניהו לא ניתן לעבור עליהם".

ינון: לעצמכם אתם נותנים דין וחשבון בעניין הזה? איך זה יכול להיות שאתם אומרים שאתם פלסטינים קודם כל, אבל לא רוצים להיות חלק ממדינה פלסטינית, ומעדיפים להיות חלק ממדינת ישראל שהיא מדינה יהודית.
"אני ראש עיר במדינת ישראל קודם כל ואני גם פלסטיני גאה. אתה רוצה לקחת ממני את הזהות שלי – לא תקבל אותה. סבא שלי נולד ביפו. אתה מנסה לקבוע שיש לי זיקה לג'נין אבל הזיקה שלי היא גם לאום אל פאחם, ליפו ולחיפה. בכל זאת אני אומר - בוא נחיה בשתי מדינות לשני עמים על אף מה שאמרתי".

ינון: אתה מקבל את מדינת ישראל כמדינה יהודית?
"זו עובדה. אתה עושה את הזיקה, הזיקות שאתה רוצה אתה עושה אותן. עם כל הכבוד, מדינת ישראל היא מדינה שחייבת להיות של כל אזרחיה".

ינון: תחליט, לפני רגע אמרת שתי מדינות לשני עמים.
"בישראל יש גם מגוון של אנשים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים".

בן: אתם מזדהים כפלסטינים, לפעמים אפילו שמחים כשמשחררים מחבלים, לפעמים קמים מחבלים במגזר הערבי, לשמחתי לא הרבה. אבל כשמעמידים מולכם את המבחן האולטימטיבי של שתי המדינות ואומרים לכם שישראל מוותרת על השטח לטובת הקמת מדינה פלסטינית, ומגשימה לכם את החלום - אתם אומרים לא, זה אומר שאתם מאוהבים בנו ולא מודים בזה.
"אף אחד לא מגשים אף חלום של אף אחד לצערי, זה לא דיל. מדובר בשני אנשים שהחליטו שהם רוצים להכתיב, כאילו יש כאן עם של עבדים. העם הפלסטיני שיושב בגדה הם לא עבדים של טראמפ. השרה לשעבר, שרת המשפטים המהוללת, איילת שקד, קראה לקחת רק את החלק הקטן של הסיפוח מכל התכנית של טראמפ. גם אתם בתקשורת מבהירים שעשרת התנאים לרשות הפלסטינית הם עשרה תנאים שבחיים לא יתממשו".

בן: לא על זה דובר, נניח בא המשיח ומקים מדינה פלסטינית שחלמתם עליה ונניח ישראל אומרת שלא תזיז אף אחד מביתו, מספחת את גושי ההתיישבות ונותנת למדינה הפלסטינית אזורים שגרים בהם פלסטיניים, מה הבעיה עם זה?
"גם גושי ההתיישבות עומדים בניגוד לחוק הבינלאומי. החוק הבינלאומי לא חשוב". 

ינון: אתה כל הזמן בורח לחוק הבינלאומי. אנחנו מנסים להבין את האמת ואתה מתחמק. תסביר לי איך אתה אומר שתי מדינות לשני עמים ואז אתה אומר על מדינת ישראל אינה יכולה להיות מדינה יהודית.
"אתה רוצה שאני אעמוד 'נפש הומיה' ואשיר 'התקווה בת שנות אלפיים'?".

בן: לא. ינון: בוודאי שכן. בשוויץ יש דגל עם צלב, אז לא גרים בה יהודים?
"כשיהיה המנון שישקף את דעותיי אני אעמוד בשמחה, היום אני גם עומד מפאת כבוד. אתה לא נותן לי כבוד, אני נותן לכם כבוד".

בן: הדו קיום עם ערביי ישראל כל הזמן מתפתח ומתקדם. אני מקווה שזה גם יימשך.
"למחרת אותה עסקה היה אצלי יושב ראש מועצה אזורית מנשה, אילן שדה, עכשיו יושב אצלי חבר מרכז הליכוד יעקב זוהר. אני לא מוותר על השיח עם האנשים, האנשים הם ההון הכי חשוב בעולם הזה".