ועדת הכנסת החליטה הערב (שלישי) בתום דיון ארוך מאוד, לקבל את בקשתו של חבר כנסת חיים כץ (הליכוד) לחסינות. ההצבעה נערכה על כל עילה משלושת העילות שבבקשת החסינות. בהצבעה על העילה הראשונה, בתמיכתם של 16 חברי כנסת מול התנגדותם של עשרה והימנעותם של ארבעה. בעילה השנייה של הגשת כתב האישום שלא בתום לב או באפליה, 16 היו נגד ארבעה בעד ועשרה נמנעו. בעילה השלישית, 17 תמכו בחסינות, 12 התנגדו ונמנע אחד. עם זאת, ההחלטה עדיין טעונה את אישור מליאת הכנסת, והחסינות תקפה רק לכנסת הנוכחית - הכנסת ה-22.

משנת 2005 בה שונה החוק, ועדת הכנסת דנה בבקשתם של שני חברי כנסת בלבד לקבלת חסינות מפני העמדה לדין פלילי. ח"כ כץ וח"כ סעיד נפאע שבקשתו נדחתה. יצוין כי בעבר, היו רק שני מקרים, בהם הוועדה העניקה חסינות לחבר כנסת מפני העמדה לדין, בניגוד לבקשת היועמ"ש - ח"כ שלמה לורנץ בכנסת ה-2 וח"כ אביגדור ליברמן בכנסת ה-15. כץ אמר לאחר ההחלטה: "אני באמת מצטער שלא גיליתי על חברי הטוב, ומתנצל שהייתם צריכים להישאר כל-כך הרבה שעות בגללי. למדתי את הלקח".

בבקשת החסינות הראשונה תמכו 16 ח"כים: יואב קיש, ניר ברקת, מיקי זוהר, שלמה קרעי, קרן ברק, מיכל שיר, אופיר כץ, קטי שטרית (הליכוד), מיכאל מלכיאלי, משה ארבל (ש"ס), אילת שקד, אופיר סופר (הימין החדש), יוליה מלינובסקי, עודד פורר (ישראל ביתנו), יעקב טסלר, אורי מקלב (יהדות התורה). עשרה ח"כים התנגדו: יו"ר הוועדה ח"כ אבי ניסנקורן והח"כים יואב סגלוביץ', ח"כ יעל גרמן, אורית פרקש הכהן, איתן גינזבורג, קארין אלהרר (כחול לבן), מרב מיכאלי, רויטל סויד (העבודה גשר), עופר כסיף (הרשימה המשותפת), תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי). ארבעה  ח"כים נמנעו: צביקה האוזר, מיכאל ביטון (כחול לבן), אחמד טיבי, מנסור עבאס (הרשימה המשותפת).

כזכור, כץ התפרץ במהלך הדיון, כאשר היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס לכתב האישום נגדו, וצעק: "אני איש ישר, לא יעשו אותי שקרן. לא עשית שיעורים, כי לא חקרת ולא עניין אתכם", זעם כץ על מנדלבליט. "הוא מציג פה דברים שלא היו ולא נבראו. לקח לי את הבריאות על סתם, והוא רוצה שאני אשתוק. אני בסך הכל בן אדם. אני בן אדם ישר. בחיים לא שקרתי". 

בהמשך הדיון אמר כץ: "אני בן 72. יש לי שלושה ילדים שלושתם היו קצינים. אני פעיל מקצוען בשוק ההון בידע. משנת 68'. אני מחשיב עצמי כמי שמבין מאוד בתחום זה הרבה לפני שהכרתי את בן ארי. ולא מעט מחלוקות יש ביני לבינו ואין בינינו שותפות כלכלית ממש ממש לא.

"יש בינינו מחלוקת מהותית ואני פגוע עד עמקי נשמתי מעצם הטענות כלפי. אני סבור שבמקרה שלי טעית בענק. אך יחד עם זאת אני מאוד מכבד אותך ואת מוסד היועץ המשפטי לממשלה. אני פעיל בשוק ההון מקצוען משנת 1968, ועד שהתמניתי לשר. כ-47 שנים. אני מחשיב עצמי כמי שמבין היטב בתחום הזה וזאת הרבה לפני שהכרתי את מוטי בן ארי למרות שיש בינינו הרבה מאוד מחלוקות ואין בינינו שותפות כלכלית".

עוד הוסיף כץ: "אני איש שפיו וליבו שווים. לא זוכר מתי שיקרתי ובגיל 72 אינני מתכוון לשקר גם היום. שילמתי מחיר בכל המרדפים הללו. אני לא יודע כמה זמן עוד נותר לי לחיות. כלתי לא עמדה בלחץ והיא הפילה".

מסיעת "כחול לבן" נמסר, כי נציגיה בוועדה יצביעו היום כל אחד על פי שיקול דעתו והחלטתו, בנושא החסינות של חבר הכנסת חיים כץ. בסיעה הבהירו הבוקר כי מאחר ומדובר בדיון מעין שיפוטי, כל חבר כנסת צריך לקבוע את עמדתו בנפרד, ולא מדובר בהחלטה סיעתית.

היועמ"ש לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בדיון כי "צריך להעמיד דברים על דיוקם. הפעולה לפי כתב האישום אינה רק חקיקת החוק, אלא מגוון פעולות ומצגים כוזבים שכללו הסתרה מכוונת. מדובר במרמה והפרת אמונים ברף הגבוה ביותר. איני מקל ראש בפעילות הגלומה בחקיקת חוק, ואני לא מתכוון להתערב בעבודה הסדירה של חברי הכנסת. החוק עשוי לסייע גם לציבור בלתי מסוים אבל תחילתו והולדתו היא במערכת אינטרסים של חברים מאוד מאוד טובים שהחלה כמערכת יחסים כלכלית ושוכנעתי שהפכה למערכת מעורבת חברית ואינטרסנטית כלכלית". 

לדבריו, "אנחנו עוסקים במערכת יחסים חברית שיש בה אינטרסים כלכליים. ביחס לכך קובע חוק העונשין שאין מקום לשקול את גודל הקבוצה ובפרט השאלה אם הפעולה הייתה לטובת הכלל. אנחנו לא עוסקים בשוחד אך בניגוד עניינים חריף כזה עבירת השוחד היא מדרגה אחת מעל. וניגוד העניינים שכאן לא היה רחוק מעבירת השוחד".

מנדבליט הקריא מחו"ד של היועמ"ש של הכנסת עו"ד איל ינון בדבר כללי אתיקה הנוגעים לגילוי נאות לחברי הכנסת ביחס לחוק ההמלצות ומתווה הגז. דבריו עוררו מהומה בדיון.

ח"כ איילת שקד הגיבה לדברי מנדלבליט: "אני לא מקבלת את חוות הדעת הזו, לא נפעל לפיה, ולא נבצע גילוי נאות על כל הצבעה במליאה". ח"כ מיקי זוהר הוסיף: "דעתם של היועצים המשפטיים חשובה מאוד, אבל לא כזה ראה וקדש".

בהמשך, ח"כ כץ הגיב לדבריו של היועמ"ש ואמר: "אני מבקש להתייחס לכתב האישום. הוא (מנדלבליט) אומר דברים שלא היו ולא נבראו".

חיים כץ, אביחי מנדלבליט. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
חיים כץ, אביחי מנדלבליט. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת


על פי האישום, מוטי בן ארי, שהיה יועץ פיננסי של טייקון הגז קובי מימון, סיפק לח"כ כץ בהיותו יו"ר ועדת העבודה והרווחה, טיפים, שהניבו לכץ רווחים של מיליוני שקלים. בתמורה הוא פעל להעביר הצעת חוק שהיועץ ביקש לקדם.

ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן אמר כי הם "קוראים להליך הזה מעיין שיפוטי אך נאסר עלינו לבחון ראיות. אתה שופט בעצם את המלצת היועמ"ש. הדבר הזה בלתי אפשרי. ההליך הזה מזדהם בשיקולים פוליטיים כל אחד לפי מעלתו, לכן בכונתי להביא הצעת חוק עתידית שתבטל את סמכות חברי הכנסת בסוגית החסינות ותעתיק אותה לועדה ציבורית. והם יחליטו על החסינות. אני חושב שנתנו לחתול לשמור על החלב או לסוס על האוורה וכל הסוסים ברחו וזה חייב להשתנות". 

"יחד עם זאת" המשיך ביטון "יש לי אמון מלא ביועמ"ש, ביושרתו ואני מאמין שהוא לא בא ממקום של אכיפה בררנית. קשה מאוד להוכיח הבטחים של תועלות כספיות בכתב האישום. לא אשלח בן אדם לדיון בבית משפט בלי שאני יודע שהיתה פה תועלת אישית. חיים כץ כשל בעבירה חמורה של חוסר שקיפות ויושרה, אך זה לא מצדיק בעיני את ההליכה לבית משפט פלילי. לכן הנטיה שלי היא להמנע בהצבעה".

עופר כסיף מהרשימה המשותפת אמר כי הוא "עם לב כבד כי אני לא מכיר את ח"כ חיים כץ, אבל אני יודע שהוא בן אדם שדבר מדם לבו. יש פה לדעתי דילמה. אך ההחלטה שלי להצביע נגד החסינות". חברו למפלגה, אחמד טיבי, אמר כי הוא "חבר כנסת ותיק ומכיר את חיים כץ שנים רבות. תהום פוליטית ומדינית פעורה בינינו אבל אני חייב לומר שמדובר באחד מחברי הכנסת החרוצים ביותר שהיו בבניין הזה ושהוא רגיש מאוד לנושאים חברתיים. כשהוא כיהן כשר בכל פעם שנגשנו אליו היתה לו אוזן קשבת לצרכים שלנו".

"עוד לא הכרעתי" הוסיף טיבי וציין כי "קרוב לוודאי שההצבעה שלי לא תהיה מכרעת בתוצאה". תמר זנדברג ממרצ הצביעה נגד החסינות, ואמרה כי "זה מעמד מאוד לא נעים. אני אישית מכירה את חיים מיומי הראשון בכנסת. נשלחנו לבצע את תפקידנו בשיא טוהר המידות. האמירה שנצפצף על הכללים תביא חלק מאתנו לכתב אישום פלילי".

איילת שקד מימינה הודיעה כי תצביע בעד החסינות ואמרה כי היא "חושבת שרוב חברי הכנסת נמצאים בהרבה פעולות בניגוד עניינים, אך בוועדות הכנסת אני חושבת שחברי כנסת לא נמצאים בניגוד עניינים, אלא אם כן יש מקרה יוצא דופן. אסור להגביל אותנו".

ניר ברקת מהליכוד הודיע כי יצביע בעד החסינות, כך גם צבי האוזר מכחול לבן, שאמר כי "לא שוכנעתי שכתב האישום הוגש שלא בתם לב או תוך אפליה. יש לי ספק אם המעשה היה באזור גלישה של עבודת חבר כנסת למען תפקידו". מיקי זוהר מהליכוד יצביע בעד החסינות והודיע כי מבחינתו "חיים כץ זכאי לחסינות מהותית".