שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל הספרדי, נשא היום (שלישי) דברים בהצהרה מיוחדת בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר כי הם "מודאגים במיוחד מההצהרות על הסיכוי לסיפוח בקעת הירדן וחלקים אחרים בגדה המערבית", והצהיר כי "אם יהיו צעדים כאלה, נאלץ להגיב".

בנוסף לכך, חידד בורל את עמדותיו לגבי השליטה הישראלית ביהודה ושומורון, ואמר כי "האיחוד האירופי לא מכיר בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967". עם זאת ציין כי הוא "חוזר ומדגיש את מחויבותינו לשמירה על ביטחון ישראל, ביחס למתיחות המתעוררת באזור".

"האיחוד האירופי מחויב באופן מלא למאמצים במציאת פתרון שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני" אמר בורל בראשית דבריו וציין כי "הדרך היחידה להביא להסכם בין הצדדים הוא בשלום צודק ומתמשך שיבנה מתוך משא ומתן ישיר בין ההנהגה הישראלית והפלסטינית, שיימצאו בו פתרונות לנושאים כמו מעמדה של ירושלים, הסדרת הגבול בשטחים ושאלת חוק השיבה לפליטים הפלסטינים".

דובר משרד החוץ הגיב: "העובדה שהנציב העליון של האיחוד האירופאי ג׳וזף בורל בחר להשתמש בשפה מאיימת כלפי ישראל, זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד, ורק שעות מעטות אחרי פגישותיו באירן היא מצערת ולכל הפחות מוזרה. בחירה בדרך התנהלות ובמדיניות אלו זו הדרך הטובה ביותר להבטיח כי התפקיד של האיחוד האירופאי בכל תהליך עתידי יהיה מינימלי".

דבריו של שר החוץ של האיחוד האירופי מגיעים כחודשיים לאחר החלטת בית הדין של האיחוד האירופי כי יש לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן, לאחר הליך משפטי שהחל כבר בשנת 2015.