הרב יעקב אריאל זכה הערב (שלישי) בפרס ישראל בתחום הספרות התורנית. שר החינוך, הרב רפי פרץ, בירך אותו בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי הוא "מגדולי החכמים בדור,  העמיד תלמידים הרבה, ונמצא עשרות שנים במרחב העשיה ההלכתי בנעם וחן שראויים לה. על היקף היצירה התורנית שלו, על עומקה והשפעתה הוא ראוי לקבל את הפרס. ברכות גדולות והמשך עשייה ברוכה".

עם זאת, לא כולם היו שותפים לברכות, מכיוון שבעברו של הרב אריאל מספר פסיקות והתבטאויות שנויות במחלוקת הנוגעות לנשים וללקהילת הלהט"ב. במאי 2014 פסק כי אין להשכיר דירה לזוג לסביות, ולאחר שפרסום תשובתו עורר סערה, מסרה לשכתו כי מדובר ב"תשובה נקודתית אישית לאדם שעמד בפני שאלה חינוכית כיצד להסביר לילדיו שהוא משכיר דירה למשפחה שלא מהנורמות השכיחות".

ב-2013 אמר הרב אריאל כי "אין מקום לדבר תורה של נשים באמצע התפילה", וב-2016 צוטט כאומר: "הומואים הם נכים שצריכים טיפול פסיכולוגי" וכן: "מצעדי הגאווה יוצרים בעיה של נטייה מינית לא נורמטיבית".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) הגיב: "החשיכה גוברת. השר רפי פרץ, שאמר על הלהט״בים שהם לא בריאים, מסדר פרס ישראל לרב אריאל, שאמר על הלהט״בים שהם נכים (ועוד כמה דברים גרועים אפילו יותר). אני לא יודע מה גורם להם לרצות כל כך להעליב ולהכאיב לאחרים, אבל זה גם לא מעניין. 

"מה שחשוב הוא שכל אחד ואחת מאנשי הקהילה הלהט״בים יידע: הם מיעוט חשוך, הם לא חשובים, הם תקועים בעבר, גם בציונות הדתית פחות ופחות מקשיבים להם. אתם אחינו ואחיותינו, אנחנו אוהבים ומכבדים אתכם, לא ניתן לאף אחד לפגוע בכם ובזכויותיכם".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, הגיב: "פרס ישראל לשנאה ולהט"בופוביה הוענק היום על ידי שר החינוך שכינה אותנו לא בריאים לרב שהגדיל וכינה אותנו "נכים". את הבושה הזו נעצור, את החושך הזה נחליף בקרוב מאוד.  כאשר העבודה-גשר-מרצ תחליף את שרי הימין הקיצוני, נוביל כאן סוף סוף לחינוך לפלורליזם, סובלנות וקבלת האחר".

ח"כ יוראי להב-הרצנו (כחול לבן) צייץ: "מקומו של מי שמסית כנגד קהילה שלמה רק בשל הנטייה המינית של חבריה הוא בחדרי החקירות של המשטרה, ולא על בימת מקבלי פרסי ישראל. ההחלטה להעניק ליעקב אריאל את פרס ישראל, אות הכבוד הגבוה ביותר בתחום התרבות, היא מבישה ותמוהה. הייתי קורא לשר החינוך לשקול מחדש את החלטתו, אבל פשוט אין טעם".

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי, הגיב: "ההחלטה להעניק את פרס ישראל לרב שדוגל בשנאת האחר היא החלטה מבישה שמכשירה את האלימות והשנאה שסופגים חברי וחברות הקהילה הגאה בישראל בכל יום ובכל שעה. זו תעודת עניות לממשלת ישראל ולשר החינוך שבמעשיו ואמירותיו ממשיך להחזיר אותנו לתקופות חשוכות. אסור לנו להיכנע לאותה שנאה, כולנו ראינו לאן היא יכולה להוביל".

מתנועת ישראל חופשית נמסר בתגובה: "אנו מקווים שכל עם ישראל, רגע לפני הבחירות לכנסת, עומד ורואה את השר הזמני, שמונה בממשלת מעבר ללא אישור הכנסת, שהציע טיפולי המרה לתלמידים, מעניק פרס ישראל לרב שקרא להומואים נכים וקרא לא להשכיר דירות לזוג לסביות. אין גבול, אין דין ואין דיין, אין מספיק ביטויי תדהמה בשפה העברית כדי לבטא את הפגיעה הקשה בקהילת הלהט"ב בציבור הנכים ובחברה הישראלית כולה.

"הגיעה העת שהרוב השפוי ייצא לרחובות ולקלפיות ויאמר שפרס ישראל לא ניתן לגזענים ולחשוכים. ראש הממשלה שמינה את השר הזמני  לתפקיד שר החינוך צריך לעצור לאלתר את התהליך המטורף הזה. לא הכל כשר במסגרת החנופה לקיצוניים שבקיצוניים".

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון "משפחה חדשה" בתגובה למתן פרס ישראל לרב יעקב אריאל: "כנראה ששר החינוך פרץ החליט על מתן פרס ישראל לשנאה, כי זו הקטגוריה היחידה שהרב מפיץ השנאה יעקב אריאל זכאי לפרס במסגרתה. עוד החלטה לא ראויה של שר חינוך לא ראוי".

אלכס פרידמן, מייסד "נכה לא חצי בן אדם" וחבר ברשימת ישראל ביתנו על זכייתו של הרב יעקב אריאל בפרס ישראל בספרות תורנית: "אדם שקורא להומואים נכים לא יכול לזכות בפרס ישראל, הוא צריך להיות מגורש מישראל. העובדה ששר החינוך, הרב רפי פרץ, יעניק את הפרס רק מוכיחה פעם נוספת כמה הוא אדם חשוך ופרימיטיבי".

יו"ר האיחוד הלאומי ושר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', דווקא בירך את הרב אריאל על זכייתו: "ברכות למו"ר הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א על ההכרה לה הוא ראוי בהכרזתו כחתן פרס ישראל. הרב אריאל, גאון גדול, איש תורה, איש של מנהיגות, איש של הובלה, אחריות ציבורית ויצירה תורנית. אשרי הדור שאלו רבותיו ואשרי המדינה שיודעת להכיר ביצירה תורנית מובילה".