"שדרוג היחסים עם ישראל - רק כשייחתם הסכם שלום ולפי התנאים של הפלסטינים". כך אמר אתמול שר החוץ החדש של סעודיה, פייסל בן פרחן, המשתתף בוועידת הביטחון במינכן, לשאלת "מעריב" אם צפויה עליית מדרגה, שתכלול יחסים רשמיים וגלויים בין שתי המדינות, או לפחות הסכם אי־התקפה, עם מדינות המפרץ.

שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, התלונן בוועידה כי בכל פעולה אלימה במזרח התיכון מאשימים עכשיו את איראן. למשל, תוכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביאה למתיחות וצפויות פעולות אלימות נגד ישראל ובאזור, שבוודאי יאשימו בהן את איראן. שאלתי אותו אם איראן עצמה לא תפעל באלימות נגד ישראל. "לא במקרה זה", השיב, "אבל ברור שיאשימו אותנו".

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, בועידת מינכן (צילום: THOMAS KIENZLE AFP)
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, בועידת מינכן (צילום: THOMAS KIENZLE AFP)

שר החוץ ישראל כ"ץ, שעמד להשתתף בוועידת מינכן ותכנן, כנראה, להיפגש עם השרים הערבים, ביטל בסופו של דבר את בואו.
ראש ממשלת קנדה ז’וסטין טרודו אמר ל"מעריב", בהתייחסות ראשונה ל"עסקת המאה", כי המבחן של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ יהיה אם היא תחזיר את שני הצדדים למשא ומתן, "אבל, בינתיים, זה לא נראה כך". בתשובה לשאלת "מעריב" אם קנדה עשויה להצטרף ליוזמה רב־צדדית בנושא, אמר כי יתמוך בכל יוזמה שתקדם פתרון של שתי מדינות וחידוש השיחות בין שני הצדדים. 

בנושא האיראני אמר טרודו: "נמשיך לעבוד עם איראן כדי שפרשת הפלת מטוס הנוסעים האוקראיני תיחקר בצורה מלאה ועצמאית, ונוכל לתת תשובות למשפחות" (יצוין כי המשפחות ערכו אתמול מסיבת עיתונאים במינכן).

צלו של נגיף הקורונה ריחף, כמובן, גם מעל הוועידה. אמצעי חיטוי הועמדו לרשות המשתתפים בכניסה לכל אולם, אבל מסיכות לא חולקו.שר החוץ הסיני, ואנג יי, הבטיח כי "המגיפה תעבור בקרוב". לעומתו, מסר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טודרוס אדנהום גבריסוס נתונים מדאיגים על התפשטותה.