האיחוד האירופי לא ממהר להתערב בסכסוך: שרי החוץ של האיחוד האירופי, שהתכנסו אתמול בבריסל והיו אמורים לדון בין השאר בנושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני, דחו את הדיון בסוגיה הבוערת למושבם בחודש הבא ב־23 במרץ.

ההתייחסות האירופית לסוגיית הישראלית־פלסטינית אמורה להגיע בעקבות "תוכנית המאה" שהציג נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזף בורל מסר בתום המושב כי השרים הסתפקו בשמיעת הדוח על שיחותיו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ועם יועצו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר - ו"הביעו את רצונם בדיון מעמיק יותר בחודש הבא".

בורל סירב להתייחס לדרישתן של מדינות מסוימות - ובהן אירלנד - לבצע "צעדי מנע" שירתיעו את ישראל מלספח שטחים על פי תוכנית השלום של טראמפ. הוא הודה כי האיחוד לא יוכל להשלים עם הסיפוח, שלהבנתו מנוגד לחוק הבינלאומי. שתיים מתוך 27 מדינות האיחוד, ככל הנראה הונגריה וצ'כיה, ממשיכות למנוע את פרסומה של תגובה רשמית של האיחוד על תוכנית טראמפ מעבר להצהרות שר החוץ שלו. 

דגל האיחוד האירופי במהלך הפגנה בפראג. צילום: רויטרס
דגל האיחוד האירופי במהלך הפגנה בפראג. צילום: רויטרס


שרי החוץ של צרפת וגרמניה דנו ערב הפגישה בוועידת הביטחון במינכן עם עמיתיהם ממצרים ומירדן על אפשרות של יוזמה משותפת לאירופה ולמדינות הערביות המתונות לנוכח תוכנית טראמפ. גם הצהרה בעניין זה נדחתה כנראה לדיון בחודש הבא. 
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה קרא במינכן לאירופה לתמוך בכינוסה של ועידת שלום בינלאומית ולהכיר בפלסטין כמדינה. 

השרים האירופים ייחדו אתמול את עיקר זמנם לדיון על המצב בלוב ועל המשבר שנוצר בשל סירובה של אוסטריה להמשיך לתמוך בהפעלת הכוח הימי במבצע "סופיה" לאורך חופי לוב, משום שהוא מעודד, לדעתה, את ההגירה. 

בתוך כך, שלשום בלילה הושלכו בקבוקי תבערה לעבר מסעדת "קאספר וגמביני" ברמאללה - שעות ספורות לאחר שאירחה כתבים ישראלים במפגש שארגנו בוועד של הרשות הפלסטינית לאינטראקציה עם החברה הישראלית. האירוע התרחש כשהכתבים לא היו במקום, ונזק קל נגרם לכניסה אל המסעדה. העסק בבעלותו של איש פת"ח בסאם וילויל, מבעלי רדיו א־ראיה.