הקרבות בסוריה בין צבא אסד לבין כוחות המורדים המגובים בצבא הטורקי נמשכים. הפרשן והכתב הוותיק לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, התייחס הבוקר (שישי) להסלמה באזור אידליב, ואמר בתכנית של ניסים משעל ב-103FM כי "אני רואה אפשרות לעימות צבאי בין טורקיה לסוריה".

"קשה לראות את התמונות, זה מזעזע", אמר יחזקאלי בפתח דבריו, והוסיף: "רואים תנועה של מיליון פליטים בתוך כמה שבועות. אתה מתאר לעצמך מיליון בני אדם שעזבו את בתיהם בשלג ובכפור מחשש שאסד יבוא ויהרוג אותם? הם בורחים מגורל אחד, ממוות. מדובר על 6% האחרונים שנותרו בחלקה של סוריה שאסד משיב לשליטתו. לקח לו שמונה שנים לעשות את מלחמת האזרחים הזאת, כאשר קמו עליו בסוף 2011, והנה נותרו 6% ואסד אומר להם: 'המחיר יהיה מוות'. טורקיה נכנסת לסיפור ויש מתיחות בין צבא טורקיה לצבא אסד במחוז הזה. אם אסד יכבוש אותו - יגיעו לטורקיה עוד מיליון פליטים, ומיליון כבר הגיעו. ארדואן לא רוצה את זה ולכן מתקרב עם הכוחות שלו לכיוון אסד".

אתה צופה עימות בין טורקיה לסוריה?
"כן. יש כבר עימות צבאי, יש חיילים הרוגים, יש המון כוחות. זה מבחן מרתק לכוח הצבאי הטורקי, שנחשב בישראל ככוח חזק ובעייתי, צריך לראות מה יהיה שם. זו מלחמה ענקית על הסיפור של סוריה. שמונה שנים מתרחשת מלחמת אזרחים, עם כמעט מיליון הרוגים. היית מאמין שב-2020 יכול להיות מנהיג שהורג מיליון איש וגורם ל-7 מיליון פליטים לצאת ממדינתו, ואף אחד לא יעשה לו כלום? זה קורה. הסיפור במזרח התיכון הוא בין הסונים לשיעים, אסד הצליח למגר מרד רציני מאוד רק בגלל אכזריות ולא בגלל כוח צבאי. זו מסקנה מאוד חזקה אם אנחנו מסתכלים על האויבת שלנו איראן, יש פה אויב אכזרי שלא בוחל בשום דרך".

"תראה את מדינת ישראל", המשיך ראש הדסק לענייני ערבים של חדשות 13, "יש לנו את אחת ממערכות הנשק המתקדמות בכל תחום, אבל בדבר כזה ישראל לא תוכל לעמוד, כי היא לא מסוגלת להיות אכזרית כמו צבא אסד. השבוע אסד חנך את שדה התעופה של חאלב, בזמן הזה הם גילו קברי אחים, יש מאות ואלפי הרוגים שאתה לא יודע עליהם. זה תוצאה של דבר אחד - אכזריות. מי היה מאמין לזה כשאסד, חובב אינטרנט שלמד רפואת עיניים, עלה לשלטוון? צפו שהוא לא יהיה אכזרי כמו אבא שלו, הוא התעלה על אבא שלו והרג מיליון איש. זה מלמד שהסיפור במזרח התיכון בין הסונים לשיעים הוא סיפור אכזרי. זה לא עניין של כוח צבאי - אלא כמה אכזריות יש לו. אנחנו עומדים מול צבא אכזרי ביותר שהרג מיליון איש וגרם ל-7 מיליון אנשים להיות פליטים בקור הזה. זה פשוט מזעזע. הם לא יכולים לחזור ואסד גם לא יתיר להם. באיזה עולם אנחנו חיים? אנחנו לגמרי במשחק אחר במזרח התיכון".

את דבריו חתם באומרו כי "ארדואן נחוש, אתמול הוא אמר שלא ייתן לאסד את מחוז אידליב, שהיה בסוריה הריבונית של אסד. טורקיה נמצאת על אדמה של אסד וארדואן לא יוותר לו. הם יודעים שברגע שהם יתנו את אידליב - אסד ינצח וארדואן יפסיד. בסיפור הזה הוא ילחם. יש תקריות בין סורים לטורקים, יש הרוגים, יש הפלת מסוק. אם הרוסים לא היו מגבים את אסד, היום הייתה מלחמה, אבל עדיין הסכנה של מלחמה בין טורקיה לסוריה קיימת, כי זו בעצם מלחמת הסונים והשיעים".