בצל התפשטות הקורונה בישראל, ירידות חדות נרשמות הבוקר (ראשון) בבורסה לניירות ערך בתל אביב, כאשר נכון לשעות הבוקר מדד ת"א 90 יורד ב-6% ות"א 35 רושם ירידה של 4.2%. בתוך כך, שר האוצר היוצא, משה כחלון, קרא למעסיקים לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בישיבת הממשלה, ואמר כי "נקים קרן לסיוע תזרימי, של 4 מיליארד שקלים, שתסייע לחברות שמושפעות כלכלית מהתפשטות הנגיף. אנחנו מטפלים במשבר הקורונה על הצד הטוב ביותר. אני מבקש מאזרחי ישראל: שמרו בקפדנות על הנחיות משרד הבריאות".

מפולת בבורסה והוצאת עובדים לחופשות ללא תשלום ברש"ת

ירידות נרשמות, כאמור, גם במניית דיסקונט, שיורדת ב-8%, בעוד שזו של בנק הפועלים רשמה ירידה של 6.3%, כאשר בנוסף נרשמה ירידה גם במניית בנק לאומי, אשר יורדת בכ-6%. מלבד זאת, גם מניית דלק נפגעת ויורדת בכ-20%.

הירידות מתרחשות על רקע ירידת שערי המניות בניו יורק ביום שישי, ומתחזקות בעקבות הידיעות על פגיעה קשה בחברות התעופה הישראליות וענף התיירות המקומי בכללותו, כשמניית אל על ירדה ב-4% ומניית מלונות דן ירדה ב-4.5%.

בתוך כך, רשות שדות התעופה נמסר כי "לאחר דיונים כואבים וקשים בין ההנהלה לוועדי העובדים ולאחר ניתוח הפעילות התעופתיות בנמל התעופה בן גוריון ונמל התעופה רמון, ומתוך מכלול שיקולים מבצעיים - הוחלט על הוצאה לחופשה ללא תשלום של 70 אחוז מכלל העובדים זמניים".


בצל הירידות בבורסה, פרסם כחלון ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, בו כתב: "היום אציג לראש הממשלה מתן קו אשראי לעסקים שנקלעו למצוקה בעיקבות משבר הקורונה. הנחיתי את רשות המיסים ואת ראשי האגפים באוצר לנהוג ברגישות מול העסקים ולתת מענה נקודתי כשהדבר יידרש. לעניין העובדים השכירים. כרגע ימי המחלה מאפשרים המשכיות למי שנמצא בבידוד". 

"בהזדמנות זו", הוסיף כחלון, "אני מבקש ממעסיקים שיכולים לאפשר עבודה מהבית שיעשו זאת כדי שהפגיעה במשק תהיה מינימלית. אנחנו במשרד האוצר מקיימים הערכות מצב שוטפות יחד עם ראש הממשלה, המל"ל ומשרד הבריאות ונגיב באופן נקודתי ככל שיידרש. כלכלת ישראל חזקה ואיתנה. אני מאמין שבעזרת השם ובכוחות משותפים נצלח את המשבר הזה".

רשימת המדינות שזרים שיגיעו מהן לא יוכלו להיכנס לארץ (צילום: רשות האוכלוסין וההגירה)
רשימת המדינות שזרים שיגיעו מהן לא יוכלו להיכנס לארץ (צילום: רשות האוכלוסין וההגירה)

מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, התייחס בגל"צ למשבר, ואמר כי "משרד הבריאות עושה לילות כימים כדי למנוע מהמגיפה מלהתפשט. אנחנו נכנסים למשבר כשהמשק הישראלי חזק בסך הכל ונתוני המאקרו טובים. עד עכשיו כל הצעדים שנעשו לא פגעו במשק ברמה המאקרו-כלכלית. השכירים מקבלים את ימי הבידוד כימי מחלה, אבל עוד מוקדם מדי להחליט לגבי עצמאיים. לא רואה איך משרד האוצר יכול להתחיל לפצות מעכשיו". 

כשנשאל על תגובת המדינה לכוונת אל על לפטר 1,000 עובדים, אמר: "אנחנו לא מתערבים בחברות פרטיות ואומרים להן את מי לפטר ואת מי לא. לפעמים החברה צריכה לבצע צעדי התייעלות לא פשוטים. כמובן שהמדינה לא צריכה לתת תזרים לחברות לא יעילות. אל על תהיה אצלנו בדיונים ונצפה מהם להראות צעדי התייעלות משמעותיים על מנת שנוכל לעזור לחברה".