ביקורת קשה נגד הכוונה לבצע איכון וניטור דיגיטלי אחר מבודדים: במערכת הפוליטית סוערות הרוחות בעקבות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו מאמש כי "יופעלו כל האמצעים, כולל אמצעים טכנולוגיים למאבק בטרור", כדי לבדוק עם מי נשאי נגיף הקורונה באו במגע ומה קדם לכך.

מדובר במעקב אחרי חולי ונשאי קורונה שצריכים להיות בבידוד באמצעות איכון סלולרי. "ביקשתי הסכמה של משרד המשפטים לצעדים האלה", סיפר ראש הממשלה. "הם לא פשוטים. יש בהם מידה מסוימת של פגיעה בפרטיות של אותם אנשים, שנבדוק עם מי באו במגע כחולים ומה קדם לזה. זה כלי אפקטיבי לאיתור הנגיף".

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)


אמש פנה יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה דחופה למנוע את הפעלת האמצעים הללו ללא פיקוח פרלמנטרי ומשפטי. "מעקב, איכון וניטור של אזרחים, תוך שימוש במאגרי מידע ובאמצעים טכנולוגיים מתוחכמים, עלולים לגרום לפגיעה קשה בפרטיות ובחירויות האזרח הבסיסיות", כתב הורוביץ. "משום כך, אלה צעדים אסורים במדינות דמוקרטיות. גם במצב הנוכחי אין להפעיל אמצעים חודרניים שכאלה באופן גורף כלפי המוני אזרחים, ללא פיקוח נאות. כמו כן, יש לקבוע כללים ברורים לשימוש במידע המתקבל ולהגבילו ככל האפשר".

גם התנועה לאיכות השלטון הביעה מחאה על השימוש בצעדים המתוכננים. מהשב"כ נמסר: "בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות, נבחנת עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, האפשרות להסתייע ביכולות טכנולוגיות של שירות הביטחון הכללי, במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות מגיפת הקורונה".