הוועדה המסדרת אישרה היום (חמישי) בשעות הצהריים את בקשתו של ותיק חברי הכנסת ח"כ עמיר פרץ, בתוקף סמכותו על פי החלטת בג"ץ, לכנס את מליאת הכנסת בשעה 16:00, לבחירת יו"ר כנסת קבוע. תשעה ח"כים תמכו לעומת שבעה שהתנגדו. הוגשה רביזיה והוועדה תתכנס לדון בה בשעה 13:30.

בג״ץ קיים במהלך הלילה דיון בנוגע לשאלת איוש יו״ר הכנסת, לאחר שח״כ יולי אדלשטיין מהליכוד, שכיהן בתפקיד במהלך חמש השנים האחרונות, הודיע על התפטרותו. בית המשפט פסק כי הסמכות לכנס את מליאת הכנסת כדי לבחור יו"ר קבוע תופקע מהיו"ר אדלשטיין ותועבר לוותיק הח"כים בכנסת, עמיר פרץ. המליאה תכונס מחר לבחירת יו"ר כנסת חדש.

בעקבות החלטת בג״ץ, הודיע יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, כי הוועדה המסדרת תתכנס היום (חמישי) בשעה 11:30 לאשר את כינוס המליאה להמשך אותו יום, כדי לבחור יו״ר כנסת קבוע.

"כיבוד שלטון החוק הוא יסוד המסד בכל משטר דמוקרטי והוא נבחן, בין היתר, בציות להחלטות וצווים שיפוטיים", ציינה הנשיאה אסתר חיות, שכתבה את פסק הדין. "חובת ציות זו מוטלת על הציבור כולו ורשויות השלטון אף הן אינן פטורות ממנה. אדרבא, על רשויות אלה מוטלת חובה כפולה ומכופלת לציית להחלטות ולצווים שיפוטיים".

בפסק הדין החריף נכתב עוד: "אכן, ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט וכן מקרים שבהם לא מילאו אחר צווים אלה בשל טענות לקושי ביישומם או באכיפתם או בשל הצורך בהתארגנות. אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין".

עוד ציינו השופטים כי "כך בחר לנהוג המשיב 1, שהינו אחד מסמלי השלטון (הגם שלעת הזו הוא מכהן בתפקידו מכוח דין הרציפות ובלא שנבחר לתפקיד), והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה. אם כך נוהג בעל השררה, מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה?".

"זהו מצב דברים שאין להשלים עמו ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, נדרשים צעדים חסרי תקדים", סיכמו השופטים את החלטתם. 

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, הגיב לפסיקת בג"ץ: "עכשיו זה רשמי: בג״ץ יחד עם כל המערכת המשפטית עובדים במשרה מלאה בשרות השמאל והתקשורת. הנה לכם עוד החלטה מבישה של בג״ץ, לא בכדי שהאמון של הציבור במוסד הזה, הולך ונגמר מרגע לרגע. פסקת ההתגברות חשובה יותר מתמיד, הגענו לרגע בו העם חייב להכריע בין הציבור ונבחריו לבין החונטה המשפטית".

כזכור, לראשונה בתולדות המדינה, הודיע יו"ר הכנסת על התפטרות מתפקידו. אדלשטיין הסביר בנאום במליאה כי החליט לעשות זאת על מנת "לחדש את הרוח הממלכתית בישראל". זאת, לאחר שבג"ץ הורה לו לקיים את ההצבעה על בחירת מחליפו עד היום.

מאוחר יותר עדכן יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון, את בג"ץ כי אדלשטיין לא יקיים היום ההצבעה, וכתב לשופטים שהשתתפו בדיון בנושא: "אני 24 שנים מופיע בבתי המשפט ועוד לא הייתה לי פעם אחת שבאתי בלב כל כך כבד. זה אירוע מפתיע וחסר תקדים. שבירת כלים בין הרשות המחוקקת לשופטת. תחושה מאוד קשה עוטפת אותי הערב. אני כשלתי בשלכנע את מודב ראש הכנסת להביא את העניין בפני הכנסת ועל כך אני מתנצל". עוד הוסיף ינון: "שוחחתי עם עמיר פרץ. הוא הסכים לכנס את המליאה מחר אם ינתן לכך אישור. הוא לא חושב שכדאי הערב בגלל השעה המאוחרת".

בנוסף, היועמ"ש לממשלה, אביחי מנדלבליט, הצטרף לדברי ינון, וקבע כי אדלשטיין לא יכול שלא למלא אחר פסיקת בג"ץ. במכתב שמסר לבג"ץ נכתב כי נתונה לו הסמכות לאכוף את "החובה היסודית לציית לפסקי דין של בית המשפט", כדבריו, ולכפות את מינוי היו"ר החדש עוד היום באמצעות צו.