המשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופט אליקים רובינשטיין, התייחס הבוקר (חמישי) בגלי צה"ל לפסיקת בג"ץ בנושא בחירת יו"ר כנסת חדש, ולהחלטת היו"ר היוצא, ח"כ יולי אדלשטיין להתפטר ולא לקיימה. לדבריו, "מדובר בשפל גדול, הופתעתי". 

"זו עליית מדרגה, אני לא יודע אם הגענו לתחתית, אבל הגענו לשפל מאוד גדול. כזה דבר לא היה. אני מכבד את היו"ר היוצא של הכנסת, אבל הופתעתי שהוא התנהל בצורה כל כך לא נכונה ולא חינוכית. מחר אדם יקבל פסק דין של בית המשפט ויגיד 'לא בא לי'. אין דבר כזה". 

אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אדלשטיין לאחר התפטרותו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

"בית המשפט פעל בצורה נכונה", המשיך השופט בדימוס. "צריך להכריע שהכנסת צריכה לתפקד כהלכתה ויו"ר צריך להיבחר, והדברים האלה הם פרשנות מאוד ראויה של החוק".

לדברי רובינשטיין, "האדם ההגון והממלכתי לא היה מאמין שלא יצייתו לצו של בית המשפט. כששמעתי את ההחלטה של אדלשטיין הופתעתי. תיארתי לי שהוא מתלבט, שיש לחצים ושיש התבטאויות איומות של שרים, אבל הנחתי שהוא יגיע בסופו של דבר למסקנה המתבקשת. בית המשפט צריך לפרש את החוק כמו שהוא מבין אותו".

אתה חושב שאם ההרכב היה אחר פסק הדין היה זהה?
"אני מניח שזו התוצאה המשפטית הנכונה. אנחנו בשעת חירום, בית המשפט צריך לעזור לכנסת לתפקד. בית המשפט מנסה לעזור לכנסת למלא את תפקידה בהתאם לחוק. הוא לא מושלם, אבל בית המשפט בישראל הוא נכס. מה שעושים זה ממש משגה קולוסאלי".