הוועדה המסדרת אישרה היום (ראשון) מספר בקשות להתפצלות מסיעת כחול לבן, זאת בעקבות המפץ הפוליטי שהביאה החלטתו של בני גנץ להצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו. הוועדה אישרה את פיצול "יש עתיד" מכחול לבן. השם "כחול לבן" יישאר בידי חוסן לישראל, בעוד פתק ההצבעה "פה" יישאר בידי יש עתיד. כמו כן, אושרה התפלגותם של חה"כ יועז הנדל וצבי האוזר מ"תל"ם" והצטרפותם לסיעת "דרך ארץ", שתצטרף לקואליציה.

לבסוף אושר גם מיזוג יש עתיד ותל"ם לסיעה אחת, ששמה יש עתיד/תל"ם. הסיעה תמנה 15 חברים, והיא תהיה הגדולה ביותר באופוזיציה, כך שיאיר לפיד ימונה לראש האופוזיציה.

בתום ההצבעה אמר ח"כ גדי יברקן, שעבר בטרם הבחירות מכחול לבן לליכוד: "הכפישו אותי כבוגד. בסוף התברר שהאיש עם ערכים בכחול לבן היה אני, שהחזיר את המנדט לציבור. בחלוף חודשים עם ישראל ראה בעצם איך פוליטקאים לא אמורים להתנהל. לא רק לחוקק חוקים אלא גם להוות דוגמא ומופת להתנהגות ציבורית. ח|כים השתמשו נגדי במילה בוגד. בדיעבד מי שבחר לבגוד ולרמות את בוחריו זה 32 ח"כים בכחול לבן, אבל הרמיה הזאת הצילה את מדינת ישראל. זה שהוקמה ממשלה - אני מברך על כך. זו דוגמא טובה איך איש ציבור לא אמור להשתמש במילים כל כך בוטות. ערב ערב הייתי במדורת השבט בטלויזיה כבוגד של המדינה. אנו יודעים מה המשמעות של הדברים האלה. אני מקווה שמכאן נלמד איך אנו אנשי ציבור ולא רק פוליטיקאים".

בנוסף, תעלה בקשתם של חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר מתל"ם, להתפלג ולהקים סיעה עצמאית. ובקשה שלישית הוגשה היום היא של חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (יש עתיד) שביקשה לעזוב את המפלגה ולהצטרף לחוסן לישראל ולקואליציה. 

ח"כ מיקי חיימוביץ' (חוסן לישראל) סירבה לחתום על אישור החילופין בין מפלגתה לבין יש עתיד, לפיהם אמורה ח"כ תמנו שטה לעבור למפלגתו של גנץ וח"כ ע'דיר מריח למפלגתו של לפיד, מכיוון שאין כוונה למנותה לשרה להגנת הסביבה. על מנת לאשר את החילופין יש לקבל את חתימתם של כל הח"כים משתי הסיעות. מהליכוד נמסר כי במפלגה מתנגדים לכך שמי שקראה להשאיר את הגז באדמה תתמנה לשרה להגנת הסביבה. עם זאת, לבסוף התרצתה חיימוביץ' והסכימה לחתום, מה שאפשר את הוצאת המהלך לפועל. מדווח כי לחיימוביץ' הובטח תיק התרבות והספורט בממשלה הבאה.

בטרם יציאת הוועדה המסדרת להפסקה בדיון, אמר ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "אנחנו לא רוצים להיות בני ערובה של חברת כנסת אחת שמסרבת לחתום".

בקשת ההתפלגות של יש עתיד ותל''ם (צילום: ללא)
בקשת ההתפלגות של יש עתיד ותל''ם (צילום: ללא)

"החלטתי להישאר בכחול לבן במסגרת חוסן לישראל ולתת גיבוי מלא לראש המפלגה, ח"כ בני גנץ, בממשלת האחדות שתוקם בקרוב. גנץ הוא מנהיג ששם את ישראל לפני הכל וזו לא ססמה אלא עובדה", אמרה תמנו שטה בהודעה לתקשורת. "אני מאמינה שבעת המורכבת הזו הן בשל משבר הקורונה, הפלונטר הפוליטי והשסעים החברתיים, האינטרס הציבורי הוא ממשלת אחדות שתתפקד בצורה מיטבית מול האתגרים העומדים לפנינו למען ישראל. חונכתי על ערבות הדדית ואחדות העם ואני בוחרת בדרך הזו מתוך הבנה שאנחנו חייבים ללכד ולאחד את החברה הישראלית בעת הקשה הזו".

"אני סומכת על הרמטכ"ל וח"כ בני גנץ שבאמת עבורו ישראל לפני הכל, ואהיה לו לעזר כשליחה ונבחרת ציבור. אני תקווה שעוד היום נצא לתקופה פוליטית חדשה, תקופה של אחדות, שבה נתמודד יחד עם האתגרים שלפנינו", הוסיפה. 

הנדל (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הנדל (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח''כ תמנו-שטה ואלהרר (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח''כ תמנו-שטה ואלהרר (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

היא התייחסה גם לביתה הקודם, יש עתיד, וכתבה כי "בהזדמנות זו אני רוצה להודות לח"כ יאיר לפיד מעומק הלב על שנים של חברות ועשייה משותפת ולכל חברי הכנסת של יש עתיד, לפעילי המפלגה ולכל האנשים המדהימים שפגשתי לאורך השנים. לא אסתיר, לא קל להיפרד מהמסגרת הפוליטית הראשונה שלי, שהיתה לי בית פוליטי אך בניגוד להחלטה שנלקחה ביש עתיד שלא להיכנס לממשלת אחדות כעת, אני סברתי אחרת ועל כן בשעת מבחן זו אני בוחרת לתת אמון וחיזוק למהלך זה". 

חבר הכנסת גדי יברקן (הליכוד), שעזב את כחול לבן לפני הבחירות, בירך את תמנו שטה על המהלך: "פנינה כל הכבוד. החלטה נכונה יש לנו הרבה מה לעשות  ביחד בקואליציה. בהצלחה וברוכה הבאה".

חברת הכנסת ע'דיר ג'מאל מריח מחוסן לישראל, שהביעה התנגדות להצטרפות לממשלה, עדיין לא הודיעה על החלטתה. ביום שישי כתבה חברת הכנסת כי "לא אשב יום אחד תחת המושחת מבלפור".  

"מנהיגות עם יושרה נמדדת בעתות משבר", כתבה מריח. "מנהיג לא בוגד בעקרונותיו ובציבור בוחריו. באתי לפוליטיקה בכדי להחליף את ממשלת הגזענות, השיסוי וממשלת חוק הלאום, ולא בכדי להיות שותפה לה! אני לא אשב יום אחד תחת המושחת מבלפור".

מאז היא כבר הספיקה להיפגש עם בני גנץ, שניסה לשכנע אותה כן להיכנס לקואליציה. כאמור, ג'מאל מריח טרם הודיעה על החלטתה הסופית.

הוועדה המסדרת תתכנס היום ב-12:00 על מנת לדון בכל בקשות הפיצולים למיניהן. ובתוך כך, הגישו היום סיעות יש עתיד ותל"ם בקשה להתפצלות מחוסן לישראל ודרישה לשמור על השם כחול לבן - היות ורוב חברי כחול לבן נמנים על הסיעה החדשה.